7 486 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Hej igen ! Gäller el centralen
Okej så om jag inte skulle haft jfb så skulle jord å nolla nästa byglas på plint.? Ja dålig kontakt skallsbyttas hela skåpet plus kabel till 5ledare då de är 5ledare till mätare på skåpet uteB Billh skrev:Jo Nolla och jordskena skall vara/är ihopkopplade vid TN-C system dvs. 4-ledare. Dock INTE när du installerar eller har en Jordfelsbrytare i ett TN-C system. I en 4-ledarmatarkabel har 3 faser (L1,L2,L3) samt en PEN-ledare, (gemensam jord (PE) och nolla (N)) den skall vara gulgrön med blå markering på. PEN- ledaren ansluts på jordskenan i din elcentral. från jordskenan dras sedan en Blå kabel till inkommande "N" på JFB och utgående "N" på JFB ansluts på Nollskenan. så i ditt fall är N och PE "byglad" via JFB.
PS. ser ut som det brunnit lite i N-skenan (?)![]()
Ja, om du inte har jordfelsbrytare kopplas de ihop om det är fyrledare in. Är det femledare får de inte kopplas ihop.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men varför håller du på och experimenterar? Just det du gjorde resulterade bara i att jfb löste ut, men den typen labbande kommer att elda upp huset om du fortsätter utan att ha koll på vad du gör.
Om din bror har byglad nolla och jord trots jordfelsbrytare så är det grovt fel, men det kan bli ännu mera fel om någon bara bryter upp bygglingen. Så gör för guds skull inte det (då brinner huset). Ta dit firman som gjort felet, eller ännu hellre, ta dit en annan kompetent firma.
Om din bror har byglad nolla och jord trots jordfelsbrytare så är det grovt fel, men det kan bli ännu mera fel om någon bara bryter upp bygglingen. Så gör för guds skull inte det (då brinner huset). Ta dit firman som gjort felet, eller ännu hellre, ta dit en annan kompetent firma.
Fick du inte svar på dina frågor i förra tråden?
Eller förstod du inte de råd du fick där?
Ta till dig de råd du får och gör inget själv för att se om det fungerar. Uppenbarligen så har du inte tillräckligt med kunskap och förståelse för att du ska kunna lösa det med goda råd och tips som du kan få här.
Det bästa råd jag kan ge dig är att ta hjälp av en seriös elfirma och vara beredd att betala vad det kostar att lösa detta.
Kan inte sia om kostnad eftersom man måste se hur det verkligen ser ut för att kunna få en uppfattning om hur mycket arbete som krävs för att få rätt på det.
Det här med tanke på omständigheterna säkerligen det bästa rådet du kan få.
Eller förstod du inte de råd du fick där?
Ta till dig de råd du får och gör inget själv för att se om det fungerar. Uppenbarligen så har du inte tillräckligt med kunskap och förståelse för att du ska kunna lösa det med goda råd och tips som du kan få här.
Det bästa råd jag kan ge dig är att ta hjälp av en seriös elfirma och vara beredd att betala vad det kostar att lösa detta.
Kan inte sia om kostnad eftersom man måste se hur det verkligen ser ut för att kunna få en uppfattning om hur mycket arbete som krävs för att få rätt på det.
Det här med tanke på omständigheterna säkerligen det bästa rådet du kan få.
Joakim, om du har fler frågor så shoot. Förstår man inte får man gärna fråga igen. Du har fått svar på din fråga i denna tråd och även fått bra input i den andra tråden om denna central. Om din elektriker vänder i dörren åt den centralen så borde du ringa en annan elektriker.
I den andra tråden la du upp en bild på ditt fasadmätarskåp, därifrån gick en 4-ledare (TN-C). Till plinten där denna var ansluten var draget en 5-ledare (TN-S), huruvida detta är godkänt eller ej beror på två saker:
1. Är inkommande serviskabel en 5-ledare är detta fel, ström kommer isåfall flyta i matande kabels skyddsledare.
2. Är kabeln in till centralen på bilden en utförd med tvärdnittsare 6mm2 är det inte tillåtet. Är det 10mm2 är det helt ok.
Centralen du nu visar bild på behöver ses över av en elektriker med mer erfarenhet än han som hade svårt att förstå.
I den andra tråden la du upp en bild på ditt fasadmätarskåp, därifrån gick en 4-ledare (TN-C). Till plinten där denna var ansluten var draget en 5-ledare (TN-S), huruvida detta är godkänt eller ej beror på två saker:
1. Är inkommande serviskabel en 5-ledare är detta fel, ström kommer isåfall flyta i matande kabels skyddsledare.
2. Är kabeln in till centralen på bilden en utförd med tvärdnittsare 6mm2 är det inte tillåtet. Är det 10mm2 är det helt ok.
Centralen du nu visar bild på behöver ses över av en elektriker med mer erfarenhet än han som hade svårt att förstå.
Tack alla ni som svarat på mina frågor de finns dom som har kunskap där ute oxå. och jag förstår vad ni mena alla! Självklart så ska man veta vad man håller på med när de gäller el inget å leka med. Och denna central komma bytas ut samt matarledning så allt blir bra
tack alla
Nja, sedan x antal år sedan får det inte nyinstalleras någon PEN-ledare med mindre area än 10mm^2, däremot får redan installerade kablar användas även när man byter mätarskåp så får det vara 6mm^2 på PEN-ledaren både innan och efter mätarskåpetJ Johan456 skrev:
Men nja, har du sett bilden? Den kabeln är såpass ny att den dragits efter att de reglerna infördes.Demmpa skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Skrev i tidigare inlägg att jag skulle leta fram en bild.
Så här kan en installation med jorsfelsbrytare TN-C se ut.
På bilden ser du två N och två PE skenor, och de båda har olika funktion som även står som bildtext.
De undre skenorna samt dvärgbrytarna hör ihop med jordfelsbrytaren, dessa grupper går via jordfelsbrytaren.
De övre ligger utanför och där ser du även att PE och N skenan är ihopbyglade.
Strömmen ut i PEN (det som inte går mellan faserna tillbaka till trafon) ledaren kommer från samtliga grupper men endast de undre går via jordfelsbrytaren. Skulle en bygel ligga på de undre skenorna så skulle strömmen från neutralledarna på skenan dela upp sig så en del skulle gå igenom och en utanför vilket skulle få jordfelsbrytaren att lösa.
Även den jordfelsström som går vid jordfel går via PEN-ledaren samt att du kan få obehagliga överspänningar upp till 400 volt i fel kretsar om denna ledare inte hålls intakt hela vägen tillbaka till transformatorn.
*bilden är från en manual till en Hager JFB
Men som sagt detta var för din info.
Jag tycker att du ska som tidigare skribenter sagt , ringa en elfirma som får fixa till din anläggning innan det händer nåt olyckligt som du får ångra.
Så här kan en installation med jorsfelsbrytare TN-C se ut.
På bilden ser du två N och två PE skenor, och de båda har olika funktion som även står som bildtext.
De undre skenorna samt dvärgbrytarna hör ihop med jordfelsbrytaren, dessa grupper går via jordfelsbrytaren.
De övre ligger utanför och där ser du även att PE och N skenan är ihopbyglade.
Strömmen ut i PEN (det som inte går mellan faserna tillbaka till trafon) ledaren kommer från samtliga grupper men endast de undre går via jordfelsbrytaren. Skulle en bygel ligga på de undre skenorna så skulle strömmen från neutralledarna på skenan dela upp sig så en del skulle gå igenom och en utanför vilket skulle få jordfelsbrytaren att lösa.
Även den jordfelsström som går vid jordfel går via PEN-ledaren samt att du kan få obehagliga överspänningar upp till 400 volt i fel kretsar om denna ledare inte hålls intakt hela vägen tillbaka till transformatorn.
*bilden är från en manual till en Hager JFB
Men som sagt detta var för din info.
Jag tycker att du ska som tidigare skribenter sagt , ringa en elfirma som får fixa till din anläggning innan det händer nåt olyckligt som du får ångra.
Redigerat:
Klicka här för att svara

