Har en fundering haft hit en elektriker som tittat på skåpet å nästan så han vände i dörren ... Både jag å han funderade lite hur den förra kopplade! Jag har ju tn-c in till min central men fram till mätaren är de tn-s 5ledare. men har man tn-c så ska väl jord å nolla vara sammankopplad byglad? Finns ingen bygel,men byglar man så löser jfb ut??
 
J Joakim91 skrev:
Har en fundering haft hit en elektriker som tittat på skåpet å nästan så han vände i dörren ... Både jag å han funderade lite hur den förra kopplade! Jag har ju tn-c in till min central men fram till mätaren är de tn-s 5ledare. men har man tn-c så ska väl jord å nolla vara sammankopplad byglad? Finns ingen bygel,men byglar man så löser jfb ut??
Jag förstår nog inte riktigt men det är klart jordfelsbrytaren löser ut om du förbinder noll- och jordskenan med varandra.
Kan det inte vara så att du har TN-S mellan mätare och din central och nollan går direkt till jordfelsbrytaren och jorden till jordskenan? Det är så man ska koppla om allt i centralen ska skyddas av en jordfelsbrytare.
 
Müssli Müssli skrev:
Jag förstår nog inte riktigt men det är klart jordfelsbrytaren löser ut om du förbinder noll- och jordskenan med varandra.
Kan det inte vara så att du har TN-S mellan mätare och din central och nollan går direkt till jordfelsbrytaren och jorden till jordskenan? Det är så man ska koppla om allt i centralen ska skyddas av en jordfelsbrytare.
 
  • Elcentral med säkringar och automatsäkringar monterade på en trävägg, kablage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ju bara fyra ledarna in till min central 3faser å en jord ingen nolla därför vi vart så för brullad
 
tommib
Som sagt, vad är frågan. Den här centralen har ju figurerat i en annan tråd också.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Som sagt, vad är frågan. Den här centralen har ju figurerat i en annan tråd också.
Frågan är ska inte jorden å nollan vara samandkoplad ? (Byglad) om de är fyldare ? Jfb slår ut om man byglar dom
 
Nej. Jordskena och nollskena skall inte vara sammanbyglade om du har jordfelsbrytare. Det är jordfelsbrytaren som byglar ihop dem. När den är tillslagen alltså.
 
A Avemo skrev:
Nej. Jordskena och nollskena skall inte vara sammanbyglade om du har jordfelsbrytare. Det är jordfelsbrytaren som byglar ihop dem. När den är tillslagen alltså.
Okej men då måste jag fråga hos min bror har dom nyss satt in ett nytt elcentral tn-c 4ledare med jfb men där är jorden å nollan byglar? Varför dom om du säger att jordfelsbrytaren sammarkoplar dom ?
 
5
Och är det där en ny bild så är bygligen mellan dina nollskenor inte fixade än, vilket din elektriker borde har påpekat och åtgärdat.:(
Jordfelsbrytaren löser för att du inte för samma ström in som ut genom den. Detta då nollströmmen går vid sidan av jordfelsbrytaren till när PE och N är sammankopplade. (TN-C)
Men detta vet en elektriker, och om han vände i dörren så tycker jag att du ska leta rätt på en annan.
 
Redigerat:
J Joakim91 skrev:
Okej men då måste jag fråga hos min bror har dom nyss satt in ett nytt elcentral tn-c 4ledare med jfb men där är jorden å nollan byglar? Varför dom om du säger att jordfelsbrytaren sammarkoplar dom ?
Vi vet ingenting om din brors elcentral. Är det en jordfelsbrytare som täcker hela centralen eller är det enstaka grupper som skyddas? Generellt kan sägas att i en grupp som skyddas av jordfelsbrytare skall jordfelsbrytaren när den löser bryta förbindelsen mellan nolla och jord.
 
Nej, det går inte att skydda en central med sammankopplad noll och jordskena med jordfelsbrytare.
 
J Joakim91 skrev:
Frågan är ska inte jorden å nollan vara samandkoplad ? (Byglad) om de är fyldare ? Jfb slår ut om man byglar dom
Jo Nolla och jordskena skall vara/är ihopkopplade vid TN-C system dvs. 4-ledare. Dock INTE när du installerar eller har en Jordfelsbrytare i ett TN-C system. I en 4-ledarmatarkabel har 3 faser (L1,L2,L3) samt en PEN-ledare, (gemensam jord (PE) och nolla (N)) den skall vara gulgrön med blå markering på. PEN- ledaren ansluts på jordskenan i din elcentral. från jordskenan dras sedan en Blå kabel till inkommande "N" på JFB och utgående "N" på JFB ansluts på Nollskenan. så i ditt fall är N och PE "byglad" via JFB.

PS. ser ut som det brunnit lite i N-skenan (?) :thinking:
 
5
Mycket förklaras bättre i bild, ska se om jag hittar någon klassisk bild ala TN-C och TN-S
Och jordfelsbrytare.
Om inte annat så lär du få upp rätt många trådar om du söker här. Eller om du googlar
 
J Joakim91 skrev:
Har ju bara fyra ledarna in till min central 3faser å en jord ingen nolla därför vi vart så för brullad
Du har TN-C in till centralen, tre faser och PEN-ledare, PEN-ledaren har gulgrön tejp längs hela sträckan plus blå tejp ute i änden, se bild
Elcentral med TN-C system, gulgrön och blå tejpade PEN-ledare anslutna till en säkerhetsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I ditt fall delas PEN-ledaren i/vid JFBn, PE fortsätter upp till PE-plinten medan N går genom JFBn å vidare till N-plinten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.