T Tina T skrev:
Jag är delägare i en villa idag! Hyreslägenheten var endast en snabb tillfällig lösning efter skilsmässan!
Bra, medlem i villägarna också?
 
T
K Kane skrev:
Bra, medlem i villägarna också?
Ja sedan 10 minuter tillbaka 😂
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 17 till
  • Laddar…
T Tina T skrev:
Det är det som är problemet min del som är 50% står på min son i BRF!
Ditt problem blir ju mot din son? Du har lån på din sons andel i lägenheten. Det är din son som måste kräva ut sin andel och sen betala dig åter.

Ditt ex har ju också betalt halva lägenheten och står dessutom som ägare.
 
  • Gilla
sommarglass och 1 till
  • Laddar…
H
K Kane skrev:
Vet du att hon är medlem då? Efter 15 år i hyresrätt.
Om du läste mitt inlägg så får du svar.
 
H
T Tina T skrev:
Ja sedan 10 minuter tillbaka 😂
Har skickat ett PM till dig.
 
När ni var gifta, skrev ni några äktenskapsförord eller så? Om inte så är ju allt som köptes under äktenskapet gemensamt.

Tänker såhär:

Vid köpet:
Sonen äger 50% av lägenheten
"äktenskapet" äger 50% av lägenheten.

När ni då skiljer er delas äktenskapet lika så:
Sonen äger 50% av lägenheten
Mannen äger 25% av lägenheten
TS äger 25% av lägenheten

Har TS tagit över lånet utan att skriva skuldbrev efter skilsmässan är det TS personliga skuld.
En soppa helt klart, kontakta en familjejurist. Gör en ordentlig bodelning. Eventuellt får TS stämma Mannen och kräva utmätning av lägenheten.

och en läxa: Skuldsätt dig aldrig någonsin för någon annans räkning
Sälj av och börja om på ett rent papper omgående!
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 14 till
  • Laddar…
T
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ditt problem blir ju mot din son? Du har lån på din sons andel i lägenheten. Det är din son som måste kräva ut sin andel och sen betala dig åter.

Ditt ex har ju också betalt halva lägenheten och står dessutom som ägare.
Ja, rättare sagt är att den här saken endast gäller mig och min son. Det räcker att han överlåter sin andel tillbaka till mig genom att skriva över den. Han hade inget emot det från början, men nu har han blivit övertalad känslomässigt och vill vara opartisk i det här.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
T Tina T skrev:
Det är det som är problemet min del som är 50% står på min son i BRF!
Då är det inte din del.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När ni var gifta, skrev ni några äktenskapsförord eller så? Om inte så är ju allt som köptes under äktenskapet gemensamt.

Tänker såhär:

Vid köpet:
Sonen äger 50% av lägenheten
"äktenskapet" äger 50% av lägenheten.

När ni då skiljer er delas äktenskapet lika så:
Sonen äger 50% av lägenheten
Mannen äger 25% av lägenheten
TS äger 25% av lägenheten

Har TS tagit över lånet utan att skriva skuldbrev efter skilsmässan är det TS personliga skuld.
En soppa helt klart, kontakta en familjejurist. Gör en ordentlig bodelning. Eventuellt får TS stämma Mannen och kräva utmätning av lägenheten.

och en läxa: Skuldsätt dig aldrig någonsin för någon annans räkning
Sälj av och börja om på ett rent papper omgående!
Helt rätt
 
H
T Tina T skrev:
Ja, rättare sagt är att den här saken endast gäller mig och min son. Det räcker att han överlåter sin andel tillbaka till mig genom att skriva över den. Han hade inget emot det från början, men nu har han blivit övertalad känslomässigt och vill vara opartisk i det här.
Det är tufft för din son men han kan inte vara opartisk i detta hur han än gör, överlåter han inte lägenheten till dig så blir han ju partisk till ditt Ex fördel.
Då kan det bra om en jurist skriver hur han ska göra så kommer det inte direkt ifrån sonen.
 
  • Gilla
ylven och 7 till
  • Laddar…
T
D din granne skrev:
Då är det inte din del.
Ja..det stämmer men så var det inte tänkt så från början i alla fall!
 
MrJay
H HEM2121 skrev:
Villaägarnas jurister klarar säkert att ge råd på detta också. De är ju inte bara inriktade på juridiken ang. Villor.
Juridisk hjälp ingår också i vissa hemförsäkringar, vi har det bland annat. Känns lite far-fetched att behöva bli medlem i en intresseorganisation för att få lite juridisk hjälp.
 
  • Gilla
döbattang och 2 till
  • Laddar…
H
MrJay MrJay skrev:
Juridisk hjälp ingår också i vissa hemförsäkringar, vi har det bland annat. Känns lite far-fetched att behöva bli medlem i en intresseorganisation för att få lite juridisk hjälp.
Ja, det kan också vara ett bra tips att prata och få råd med sitt försäkringsbolags jurister.
 
  • Gilla
Tina T
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Formellt sett tror jag inte att du har rätt till något om du inte är registrerad ägare.
Beroende på hur bodelningen gjordes, kan det röra sig om s.k. dolt ägarskap, dvs. att man har sakrätt utan att vara "registrerad" ägare. Mycket vanligt med fordon som ju bara kan ha en registrerad ägare, men även i andra sammanhang. Poängen är att det civilrättsligt ofta inte har någon betydelse vem som på olika sätt är registrerad som ägare, utan sakrätten följer av andra omständigheter.
 
  • Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
T Tina T skrev:
rättare sagt är att den här saken endast gäller mig och min son. Det räcker att han överlåter sin andel tillbaka till mig genom att skriva över den.
Vet sonen att det är din andel som han står på lurar han dig om han behåller något som inte är hans.
T Tina T skrev:
Han hade inget emot det från början, men nu har han blivit övertalad känslomässigt och vill vara opartisk i det här.
Det finns inget opartiskt här. Han avser att behålla något som inte är hans för att underlätta sin pappas liv. Han och du kan intala er att han blir känslomässigt övertalad, men det han i så fall låter övertala sig att göra är bedrägeri. Det är långt ifrån opartiskt.

***

Jag skulle tro att juristhjälp är rätt bortkastade pengar här. Såsom du beskriver saken har du (haft) rätt, men sannolikheten att du kan bevisa det rättsligt ser mycket dålig ut. Och kan du bevisa att du haft rätt är det ändå sannolikt att dina anspråk preskriberats då du inte kan bevisa att du hållit skulden aktiv de senaste tio åren.

Ditt ex skiter uppenbarligen i dig och dina anspråk – kanske gör sonen det också. Men eftersom det är sonen som på pappret står på din andel så räcker det med att du når fram till honom. Jag tippar att han är närmare 40 givet historiens utveckling; delar han din bild av verkligheten når du kanske fram, annars får du väl trösta dig med att han fått ett förtida arv och pengarna i alla fall inte gått till exet.
 
  • Gilla
Räknenisse och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.