Min situation:
Vi renoverade stora vardagsrummet och passade på att byta ut antennuttaget till ett kombinerat antenn och ethernet-uttag, för att få bort nätverkskabeln från taklisten och istället lägga den uppe på vinden.
Efter detta har TV1 (smart-TV, 5-6 år gammal) börjat krångla med kanalmottagningen (TV2, en +10år "dum" LCD funkar hur bra som helst). Ibland har vi mottagning i några timmar (och sedan försvinner den), men oftast har vi ingen mottagning alls. Sedan innan har antennslingan en skarv som reducerar ner kabeln för att den ska gå ner i PVC-röret, vilket är nödvändigt för att få rum med både antenn och ethernetkabel.
Någon som har en fundering på vad det kan vara som kärvar?
Bifogar en artistisk illustration av kopplingen.
Vi renoverade stora vardagsrummet och passade på att byta ut antennuttaget till ett kombinerat antenn och ethernet-uttag, för att få bort nätverkskabeln från taklisten och istället lägga den uppe på vinden.
Efter detta har TV1 (smart-TV, 5-6 år gammal) börjat krångla med kanalmottagningen (TV2, en +10år "dum" LCD funkar hur bra som helst). Ibland har vi mottagning i några timmar (och sedan försvinner den), men oftast har vi ingen mottagning alls. Sedan innan har antennslingan en skarv som reducerar ner kabeln för att den ska gå ner i PVC-röret, vilket är nödvändigt för att få rum med både antenn och ethernetkabel.
Någon som har en fundering på vad det kan vara som kärvar?
Bifogar en artistisk illustration av kopplingen.
De nya uttagen är ELKOs modularuttag (länk,). vilket borde innebära att de är helt utan dämpning om jag har förstått det korrekt? De gamla är Schwaiger årsmodell sent 70-tal. Jag finner inget markering om dämpning på de gamla uttagen, förutom en "DSE 2"?nisse123 skrev:
I min nuvarande testkonfiguration har jag flyttat upp det gamla uttaget på vinden (och låta det bli skarven), utan framgång.
Och notera, den gamla TVn bryr sig inte det minsta om att jag har bytt uttag.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Om man byter plats på TV-apparaterna, vad händer då?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Har du kollat hur kontakteringen ser ut i fördelare på vinden och skarven på vinden? Så det inte är kortis mellan jord/mittledare.
Om du byter plats på utgångarna på fördelaren, 'följer' felet med då?
Om du byter plats på utgångarna på fördelaren, 'följer' felet med då?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Följdfråga på det: du skriver att du använder det gamla uttaget som skarv på vinden om jag har förstått det rätt?
Hur ser den skarven ut?
Hur ser den skarven ut?
Jag tog vara på detta råd, och kontrollerade/gjorde om alla kontakteringar - från splittern till skarven/uttaget på vinden, ner till nya uttaget i väggen...och VIPS, så funkar det igen! Alla kanaler på plats, med bra signalstyrka/kvalitet. Jag upptäckte inte någon uppenbar kortis eller annan felkälla, men den här gången tycks jag ha marginalerna på rätt sida.[SKPG]Zamora skrev:
Tack för hjälpen!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Kanon att du fick det att funka! Det räcker med en liten liten kardel från jorden så blir det kortis.R Roburst skrev:Jag tog vara på detta råd, och kontrollerade/gjorde om alla kontakteringar - från splittern till skarven/uttaget på vinden, ner till nya uttaget i väggen...och VIPS, så funkar det igen! Alla kanaler på plats, med bra signalstyrka/kvalitet. Jag upptäckte inte någon uppenbar kortis eller annan felkälla, men den här gången tycks jag ha marginalerna på rätt sida.
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara