Min situation:

Vi renoverade stora vardagsrummet och passade på att byta ut antennuttaget till ett kombinerat antenn och ethernet-uttag, för att få bort nätverkskabeln från taklisten och istället lägga den uppe på vinden.

Efter detta har TV1 (smart-TV, 5-6 år gammal) börjat krångla med kanalmottagningen (TV2, en +10år "dum" LCD funkar hur bra som helst). Ibland har vi mottagning i några timmar (och sedan försvinner den), men oftast har vi ingen mottagning alls. Sedan innan har antennslingan en skarv som reducerar ner kabeln för att den ska gå ner i PVC-röret, vilket är nödvändigt för att få rum med både antenn och ethernetkabel.

Någon som har en fundering på vad det kan vara som kärvar?

Bifogar en artistisk illustration av kopplingen.

• Handritad schematisk bild av en antennkabel ansluten till en splitter och två TV-apparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika dämpning på nya och gamla antennuttagen.
vad står det på de nya och vad stod det på de gamla ??

nisse123 nisse123 skrev:
Olika dämpning på nya och gamla antennuttagen.
vad står det på de nya och vad stod det på de gamla ??
De nya uttagen är ELKOs modularuttag (länk,). vilket borde innebära att de är helt utan dämpning om jag har förstått det korrekt? De gamla är Schwaiger årsmodell sent 70-tal. Jag finner inget markering om dämpning på de gamla uttagen, förutom en "DSE 2"?

I min nuvarande testkonfiguration har jag flyttat upp det gamla uttaget på vinden (och låta det bli skarven), utan framgång.

Och notera, den gamla TVn bryr sig inte det minsta om att jag har bytt uttag.

Om man byter plats på TV-apparaterna, vad händer då?

Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Om man byter plats på TV-apparaterna, vad händer då?
Jag är inne på att testa det, bara det att båda TV-apparaterna är bökigt monterade på respektive vägg:sweat: men det blir nåt för morgondagen.

Morgontest:

TV2 har en stabil signalstyrka på 80%, och klar bild, i rum2. Om vi flyttar TV2 till rum 1 så är signalstyrkan fluktuerande 0-19% och får upp "Svag eller ingen signal".

Normalt ska väl sista antennuttaget på varje slinga vara terminerat med ett motstånd. Sitter kanske inget sådant i det du bytte till?

M m4n63 skrev:
Normalt ska väl sista antennuttaget på varje slinga vara terminerat med ett motstånd. Sitter kanske inget sådant i det du bytte till?
Nej, det behövs inte

• Gilla
Roburst
  • Laddar…
Har du kollat hur kontakteringen ser ut i fördelare på vinden och skarven på vinden? Så det inte är kortis mellan jord/mittledare.
Om du byter plats på utgångarna på fördelaren, 'följer' felet med då?

• Gilla
Roburst och 1 till
  • Laddar…
Följdfråga på det: du skriver att du använder det gamla uttaget som skarv på vinden om jag har förstått det rätt?
Hur ser den skarven ut?

• Gilla
Roburst
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har du kollat hur kontakteringen ser ut i fördelare på vinden och skarven på vinden? Så det inte är kortis mellan jord/mittledare.
Om du byter plats på utgångarna på fördelaren, 'följer' felet med då?
Jag tog vara på detta råd, och kontrollerade/gjorde om alla kontakteringar - från splittern till skarven/uttaget på vinden, ner till nya uttaget i väggen...och VIPS, så funkar det igen! Alla kanaler på plats, med bra signalstyrka/kvalitet. Jag upptäckte inte någon uppenbar kortis eller annan felkälla, men den här gången tycks jag ha marginalerna på rätt sida.

Tack för hjälpen!

R Roburst skrev:
Jag tog vara på detta råd, och kontrollerade/gjorde om alla kontakteringar - från splittern till skarven/uttaget på vinden, ner till nya uttaget i väggen...och VIPS, så funkar det igen! Alla kanaler på plats, med bra signalstyrka/kvalitet. Jag upptäckte inte någon uppenbar kortis eller annan felkälla, men den här gången tycks jag ha marginalerna på rätt sida.

Tack för hjälpen!
Kanon att du fick det att funka! Det räcker med en liten liten kardel från jorden så blir det kortis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.