42 196 läst ·
80 svar
42k läst
80 svar
Havererad badrumsrenovering
Fråga
Vad tror ni är bäst? Spackla rännorna för hand eller flyta hela golvet?
Det jag som är tveksam till med flytning är att det kanske blir för tunt och onödigt högt.[/QUOTE]
Att spackla för hand går bra om man är duktig på att spackla. Att flytspackla kräver också att man är duktig på det så det är lite hugget som stucket. Men med flytspackel kan man justera när spacklet satt sig men innan det börjar torka/härda ordentligt. Oavsett vilket så måste spackelytan nogsamt kontrolleras/besiktigas innan entreprenören börjar med tätskiktet. Ta många och bra upplösta bilder på alla detaljer under arbetets gång.
Vad tror ni är bäst? Spackla rännorna för hand eller flyta hela golvet?
Det jag som är tveksam till med flytning är att det kanske blir för tunt och onödigt högt.[/QUOTE]
Att spackla för hand går bra om man är duktig på att spackla. Att flytspackla kräver också att man är duktig på det så det är lite hugget som stucket. Men med flytspackel kan man justera när spacklet satt sig men innan det börjar torka/härda ordentligt. Oavsett vilket så måste spackelytan nogsamt kontrolleras/besiktigas innan entreprenören börjar med tätskiktet. Ta många och bra upplösta bilder på alla detaljer under arbetets gång.
Fy så trist! Vi har precis fått klart vårt badrum. Hela golvet flytspacklades även duschdelen. När det torkade slipades fallet! Sedan 60-plattor i kuvertskärning. Jag var ju skeptiskt till att slipa fallet men det har blivit helt perfekt!T Tobbe_C skrev:Hej Byggahus!
Jag står mitt i en delvis havererad badrumsrenovering och skulle behöva lite råd.
Bolaget som är anlitat är ett större välrenommerat bolag med våtrumscertifikat från BKR.
Det är inget lågprisalternativ så frågan om bolagets vara eller icke vara tar jag gärna senare nu är det mer konkreta frågor.
Bolaget byggde klart badrummet den 18 November men vid besiktning så upptäcker vi att vatten rinner ur Duschzon och ut på golvet i mitten av badrummet. Vi konstaterar Dåligt fall som sämst 2mm i Duschzon och 1mm utanför Duschvägg men i Zon 1. Fallet mäts på en meter men på delar av denna sträcka finns även bakfall vilket resulterar i att vattnet rinner åt fel håll. Efter ca 2,5min Dusch så har vattnet stigit till en nivå på ca 4mm djupt upp till 1,1m från Duschväggen.
Efter en lång diskussion med undanflykter går dem till slut med på att rätta till felet. Först var det mitt fel för att jag bett dem göra slå låg tröskel som det var möjligt. Jag gav ok till max 5cm tröskel men när badrummet är klart är den bara 2,5cm hög. Sen var det plattornas fel, man menade att det inte går att lägga fall med 60x30 plattor. Till sist kakelkillens fel (samma entreprenad). Först när jag slår på Duschen och vattnet rinner bort till gamla avloppet backar dem.
Först vill man bara plocka upp klinkers och lägga mer fix men eftersom det bristande fallet är på golvet under anser jag att det bara en kosmetisk fix. Entreprenörer bedyrar dock att det finns fall under och att kakel killen bara lagt klinkers fel.
Företaget kommer med lika olika kreativa idéer om hur man kan åtgärda till exempel bygga fall med gummi samt att man försöker skrapa rent tätskiktsfolien med stålsikel vilket förstås slutar med en folie fylld av hål över hela golvet. Jag ringer då CC Höganäs och frågar vad som gäller med garantin vid detta förfarande och dem föreslår att om man bara skall ta bort golvet är det bättre att ta bort folien och lämna 5cm från kant på golvet och skarva på ny tätfolie. Entreprenören nappar på förslaget och tar då bort tätskiktet och lämnar 5cm runt om.
När klinkers och fix är borttaget så blir det tydlig att det är lika dåligt fall under. Till och med sämre. Sämsta stället har 1mm bakfall i Zon 1. Entreprenören vill nu fixa till det genom att punktspackla golvet med Höganäs FB4500 för att rätta till fallet. Iden är kanske inte helt korkad, det finns nämligen fall att ta av på golvet. Närmast väggen längst bort från avloppet kan man mäta upp 15mm fall och sen blir det sämre och sämre ju närmare brunnen man kommer.
Jag kommer att anlita en oberoende besiktningsman men det känns ändå som ett heltidsjobb att läsa BKR, Ringa företag för att reda ut vad som är rätt eller fel. Jag har väldigt mycket bilder ifall någon blir hjälpt av det.
TL DR
1. Kan man verkligen få rätt fall i badrummet utan att ta bort tätskikt på hela golvet? Genom att lämna 5cm runt om känns det som en stor risk att man bygger en ficka där vatten kan bli stående.
2. Den andra risken är att man får spackel i mellan nytt och gammalt tätskikt och därför inte får det tätt. Åsikter?
3. Entreprenören har plockat bort tätskiktsfolien men inte gummilimmet som är under. Istället har man lagt ett lager primer på denna och avser att spackla över med FB4500. När jag nu påtalar detta börjar dem skrapa, tycker nästan synd om killarna som försöker handskrapa ett helt golv.
Hoppas du får ordning på ditt. Ge inte upp!!! Det blir värt i längden att driva på annars kommer du att ångra dig. Inga halvmesyrer ska du acceptera när de gjort ett icke korrekt jobb.
Lycka till!!!
Är det ett sådant vattenpass med fast blåsa?...T tank77 skrev:Skitsnack att man inte kan få bra fall med stora plattor då jag nästan uteslutande lägger bara 60x60cm nu för tiden och sedan kuvertskär dom i duschfallet.
Dom måste ta bort nedersta raden på väggkaklet också, sedan kan man slipa bort allt tätskikt på golvet samt 10cm upp väggen så att man kan ansluta med nytt tätskikt med 5 cm överlapp. Innan dess får du ju flytspackla igen och denna gång med fall kanske, allt annat är fusklösningar och kommer inte att bli bra.
Blir arg när jag läser sådan här skit. Själv har jag väl gjort typ 500 stycken badrum och inte haft bakfall i ett enda av dom.
Hur? Jo, för jag använder ett jäkla vattenpass![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Om man inte vill att resten av golvet ska luta så får man ju då kolla upp vad det står i de bindande reglerna på en högre nivå, vilket ju många vill slippa och då är det ju enklare att följa branschreglernas börvärde.L Lars Melin1 skrev:
Uppdatering
En rad plattor på väggen är borttagna och tätskiktet är nu skarvat där.
Fall och tätning är kontrollerat av både mig och extern besiktningsman.
Nästa steg är plattsättning som bör starta nästa vecka.
Jag ser även en attitydförändring hos entreprenören som är mer samarbetsvillig.
En rad plattor på väggen är borttagna och tätskiktet är nu skarvat där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fall och tätning är kontrollerat av både mig och extern besiktningsman.
Nästa steg är plattsättning som bör starta nästa vecka.
Jag ser även en attitydförändring hos entreprenören som är mer samarbetsvillig.
Snyggt, enligt konstens alla regler! Entreprenören har väl insett hur mycket enklare och bättre det blir med denna metod istället för den förra.T Tobbe_C skrev:
Skönt att få badrummet gjort enligt boken, vilket egentligen är konstigt att man ens skall behöva fundera på…
Är det samma tätskiktsfabrikat på vägg och golv? Ser olika ut, dock har jag aldrig jobbat med Höganäs tätskikt förr.T Tobbe_C skrev:
Jag skulle behöva lite råd igen. Dem är nu nästan klara men på något sett har dem råkat lägga fel färg på fogen i kant mellan klinkers och kakel. Entreprenören vill nu fixa det med att lägga färgad silikon över så att det inte syns. Jag är tveksam till detta men vad säger ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag själv lägger aldrig silikon i golvvinkeln men jag vet att många plattsättare gör det och det står även i BKR att man bör lägga silikon i golvvinkel om man har golvvärme då det kan uppstå sprickor där.T Tobbe_C skrev:
Så dom gör inget fel i att lägga silikon där.