42 196 läst ·
80 svar
42k läst
80 svar
Havererad badrumsrenovering
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Anmäl till BKR också. I våtrumsintyget så är det egenkontroll på fallet innan tätskiktet appliceras. Känns lite svårt att godkänna den punkten i egenkontrollen i ditt badrum och sen fortsätta med tätskiktet…
Jag mätte upp dessa fall nu. Jag har ingen avancerad utrustning så det blir 0,8 vattenpass palla upp till våg och mäta pallen / 0,8.
3,6mm/m
5mm/m
1,6mm/m
5,8mm/m
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Skall de alltså lägga nytt tätskikt på detta och sedan skarva i ”ravinen”? Känns spontant åt h-vete, kommer ju konstant vara blött i den rännan!
Spontant känns det både bättre och enklare att ta bort nedersta kakelraden på väggen och skarva tätskiktet där. Då kan man flyta hela golvet och slipper en vattenränna runt hela golvet.
Vad säger tätskiktsleverantören och deras montageanvisningar?
Spontant känns det både bättre och enklare att ta bort nedersta kakelraden på väggen och skarva tätskiktet där. Då kan man flyta hela golvet och slipper en vattenränna runt hela golvet.
Vad säger tätskiktsleverantören och deras montageanvisningar?
Höganäs har sagt ok till skarven men det var innan det var snack om att det skulle bli en 'ränna'.G Niklas Anders skrev:
Nu har dem erbjudit sig göra platsbesök men entreprenören tiger.
CC Höganäs har varit extremt hjälpsamma och lätta att prata med så har inga som helst problem med dem.
Fallet är fortfarande för dåligt. Skall bara minst 7 mm, max 20 mm (förutom mot bakvägg där upp till 40 mm tillåts).T Tobbe_C skrev:
Jag är ingen expert, men känns spontant fel att flyta så att man får ett linjeavlopp runt hela badrummet. Eller skall de ha fall i rännan med en ansluten brunn tillT Tobbe_C skrev:
jag har sett likadant problem. man ska ta bort nedersta rad av väggplattor, flytspackla på nytt hela golvyta, tätskikta golv på nytt med ett 5cm överlapp på vägg. bäst med tätskiktsremsa men det beror på tätskikt system foretaget har användt och vad tillverkaren säger att det är bäst för just detta situation.
men så du vet, det här är långt bort från ett haveri, det här går att fixa på 3-4 dagar.
problemet kanske kan vara om dom har försökt gömma mer fel som har inte visat sig ännu
men så du vet, det här är långt bort från ett haveri, det här går att fixa på 3-4 dagar.
problemet kanske kan vara om dom har försökt gömma mer fel som har inte visat sig ännu
Hoppas besiktningen kommer hjälpa dig att få entreprenören att förstå. Är som redan skrivet ovan, lapp o fix som inte blir bra.
Riv upp en platt rad upp på vägg, flyt om hela golvet och sedan nytt tätskikt på golv med anslutning mot bef. på vägg.
Acceptera inget annat.
Riv upp en platt rad upp på vägg, flyt om hela golvet och sedan nytt tätskikt på golv med anslutning mot bef. på vägg.
Acceptera inget annat.
suck. Hade samma/liknande problem i en BRF för länge sedan. Där var det föreningen som renoverade och byggarna kom undan med det felaktiga fallen.
Att "fackmän" aldrig lär sig. BKR, har de några som helst krav på sina "medlemmar", eller håvar de bara in medlemsavgifter?
Att "fackmän" aldrig lär sig. BKR, har de några som helst krav på sina "medlemmar", eller håvar de bara in medlemsavgifter?
krav på fall dokumenteras i BBV 21:1 iaf.Thomas59 skrev:
Skulle aldrig godkänna fulfix. Bara att börja om från början. Företag som fuskar/slarvar ska lida för fusket. Annars lär dom sig aldrig.
Med det sagt. Tips: När ni tar in företag som ska gjuta/flyta golv med fall ska ni skriva in i kontraktet att korrekt fall ska mätas upp och dokumenteras INNAN tätskiktet appliceras. Det är enda sättet att säkerställa korrekt fall och att företaget inte gör fullösningar.
När tätskikt är applicerat och plattor redan är lagda finns inget sätt att kontrollera fallet. Att ytskiktet (plattorna) har korrekt fall är ingen garanti för korrekt fall på tätskiktsnivå. Bakfall och svackor i tätskiktet döljs tyvärr lätt av fuskande hantverkare.
Att man, som i detta fall, inte ens bryr sig om att dölja sina misstag säger allt om att man inte bryr sig. Man räknar väl kallt med att a/fusket inte upptäcks, b/kunden inte orkar klaga eller c/man kommer undan med en fullösning efter att kunden stått på sig.
Att certifieringsorganisationerna inte sedan länge infört krav på dokumentation av korrekt fall innan tätskikt appliceras är verkligen märkligt.
Jag gnällde lite på kakelsättaren då fogsprånget inte var helt jämt i mitt tycke. Dessutom tycker jag kakelplattorna inte sitter helt plant på vägg utan pekar ut aningens på vänster sida (högerhänt?). Han tog det stenhårt och sjukskrev sig en dag.FreQa skrev:
Men om man gör okulärbesiktning genom att stå mitt i rummet är det inget som syns och jag hade släppt det.
Killarna som jobbar, jobbar hårt och är ambitiösa men ibland ganska stressade.
Tröskeln var inte så estetiskt snygg men allt var korrekt gjort enligt BKR. Det är även den som jag tror är grunden till problemet. Killarna trodde att tröskeln måste vara minst 20mm på insidan av badrummet så dem gjorde den 25mm hög från kakelplattan. Därför har det blivit svårt att få tillräckligt fall på badrummet. Att snickaren lackade tröskel precis innan elektrikern borrar håll i väggen var väl inte heller ett genidrag. Entreprenören erbjöd sig även att göra om tröskeln men det var innan vi hamnade i den här soppan.
Problemet är att BKR säger att tröskeln skall vara 20mm över golvbrunn och inte över golvet. Dem har alltså haft ytterligare 25mm att bygga fall på som dem inte använt. Dessutom finns det mer fall att ta av under handfatet där det var 15mm fall.