ClasseClas
ACME skrev:
Talmeter till 90% av arbetet, och centimeterstocken till grovmåttande.
Talmeter är suverän tycker jag. För grovmåttande finns det en kralligare talmeter som förut hette Talstabil med 25 mm band istf 16mm. Kallas numera TMS3, http://www.hultafors.se/pages/produkter/shop/articles.asp?remember=true&Product=True&TreeID=530#
Tyvärr hittar jag den aldrig som lagervara i de affärer där jag ränner omkring så det har inte blivit av att skaffa den varianten. 2 st TM3 får väl räcka ett tag till framöver.

Jag tycker om min tumstock! Låt den vara!

Allt har väl sina olika områden tycker jag. Måtta långa saker = måttband. Invändiga mått (fönsterbleck tex) = talmeter. Allmänt måttande = tumstocken. Som sagt tidigare använder jag alltid tumstocken för att ta "smyg" på skorstensbeslag mm.
Men jag måste påstå att de "nya" gula tum/centimeterstockarna är rikigt bra. Håller bättre, stabilare (inte lika mkt glapp/svaj) samt fast 90 graders vinklar (kanske inte med 100% noggrannhet, men fullt tillräckligt ibland).

v-g skrev:
Huvudräkning gör att man inte tappar skärpan ;)

Delar man med 3 så är man bara ~5% fel. Avrunda lite uppåt så är man i 9 fall av 10 "hemma". Sen är det ju fasta dimensioner på rör oftast så man kan ju medelst approximation komma väldigt rätt.

Vem behöver förresten miniräknare när det finns räknesticka ;)
Då kan du väl lika bra måtta över tvärsnittet med valfritt måttredskap och skippa räkningen helt och hållet. Det blir nog ungefär lika rätt. Jag förstår inte alls vitsen med att mäta diameter RUNT ett rör. Är det noga så ta för hundan ett skjutmått annars kan man lätt höfta med tumstock eller vad som helst.

det kan ju vara svårt att mäta diametern med ett skjutmått om röret ör grövre för då räcker ett vanligt skjutmått inte till...
om man vill ha ett hyfsat rätt mått så duger det inte att höfta... men om det inte är så noga så kan man ju tom använda ögonmåttet;)
skjutmåttet har man ju till slagghacka när man svetsar...:)

Bra med tumstock / kontaktmeter är att man kan råka kapa den i maskiner utan att klingorna tar stryk och att röra om i färgburken då den gått sönder...

Talmeter är grym med alla funktioner. Så fort jag ser en på loppis köper jag en. Har en hel bunt nu med olika versioner.

Hittade häromveckan en av de mindre tumstockarna jag sett.
Dock i metall. Se bild.

• tum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har läst tråden och undrar en sak. I vilket läge är måttbandet bättre val än talmetern? I mina ögon är ju en Talmeter ett måttband fast med extra funtktionen att kunna mäta enda in i hörn.

Man kan inte dra ut talmetern med en hand. Ett vanligt måttband är snabbare.

sen finns det ju elmotoriserade måttband åxå...någon som provat?

Hittade följande på Flinks hemsida:

"Flinks lilla varselröda!
Född: Varselröd tumstock. Längd: 2 meter.
Bredd: 15 mm. Vikt: ca 130 gram.
Upphovsmän: En schweizisk tumstocksfabrik
och Flinks Järn.
Flinks är mycket nöjda med resultatet
av detta, som synes, fruktbara samarbete.
Materialet är glasfiberförstärkt polyamid.
Tumstocken har även invändig gradering
och kan därför också läggas plant mot
arbetsstycket. Varje 10-tal cm är vitmarkerade,
för att ge bra visualitet. Bra är att
den även kan “låsas” i 90° vinkel.
Vår tumstock klarar lösningsmedel, så
livslängden bör vara god. Den varselröda
färgen har viss fl uorescerande effekt. Nu
återstår bara att se om våra kunder blir
lika nöjda som vi själva är!"

Nä, jag jobbar inte på Flinks!

pellefant skrev:
Självklart har man ett sånt...varför vet jag inte egentligen. Är man prylfixerad så är man.....Alltid retar det någon när man tar fram det och leker lite.

Fast nyttan med det är väl högst begränsad.....:)

pellefant skrev:
Jag fick ett sånt för nåt år sen av min pappa. Har inte hittat något bra ändamål än. Stort å otympligt och batterierna tar slut mest hela tiden.

Denna modell var det;

atm100.jpg

lindengbg skrev:
Jag fick ett sånt för nåt år sen av min pappa. Har inte hittat något bra ändamål än. Stort å otympligt och batterierna tar slut mest hela tiden.

Denna modell var det;

[bild]
Fick ett likadant i julklapp.... stort tungt så jag använder det aldrig.

Kan någon förklara för mig vad nyttan med ett motordrivet måttband är?

phl skrev:
Kan någon förklara för mig vad nyttan med ett motordrivet måttband är?

Nej.......Finns ingen som helst nytta med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.