26 937 läst ·
67 svar
27k läst
67 svar
Hata tumstock-tråden
Hej själv använder jag alltid gula plaststocken den kan man ställa i 90 grader dessutom så är den styv och så har den bättre tolerans än trästockarna även bland måttbanden så finns det olika toleranser
En annan viktig sak är att det man mäter med är rätt längd jämför gärna era olika mätsaker så får ni se det kan skilja minst 1 mm på 2 m.
Förövrigt så använder jag måttstock, måttband som grovmätning. Jag har bestämt att i min verkstad så är det justersågens skalor som gäller utgår man från en referens skala så blir det alltid bra. Men jag är å andra sidan inte byggsnickare
Jag köpte en gång en 1m linjal den var bara 999 mm så den funkar bara som rätlinjal.
mvh pär h
En annan viktig sak är att det man mäter med är rätt längd jämför gärna era olika mätsaker så får ni se det kan skilja minst 1 mm på 2 m.
Förövrigt så använder jag måttstock, måttband som grovmätning. Jag har bestämt att i min verkstad så är det justersågens skalor som gäller utgår man från en referens skala så blir det alltid bra. Men jag är å andra sidan inte byggsnickare
Jag köpte en gång en 1m linjal den var bara 999 mm så den funkar bara som rätlinjal.
mvh pär h
Gillar tumstock jag. Är smidigt bla när man ska gira av brädor, då sätter man änden mot ytterkant av klingan och sen kan man bara flytta brädan efter skalan.
När man ska mäta höjd från golv (upp till 2m
) så är tumstocken bäst. Detta genom att man inte kan trycka så den "buktar" som man lätt gör med måttband.
När man mäter horisontellt utan att kunna fästa måttband så vinner stocken alla gånger upp till 2 meter.
Bra också för barnen att bryta sönder. Man lyckas ju själv också ibland.
Plaststocken tycker jag är för tung, den kördes det stenhårt med när jag jobbade på varv.
När man ska mäta höjd från golv (upp till 2m
När man mäter horisontellt utan att kunna fästa måttband så vinner stocken alla gånger upp till 2 meter.
Bra också för barnen att bryta sönder. Man lyckas ju själv också ibland.
Plaststocken tycker jag är för tung, den kördes det stenhårt med när jag jobbade på varv.
Jo, det är många år sedan jag insåg den möjligheten. Och tvingades använda den.pernitta skrev:
Såsom varandes vänsterhänt har jag fått lära mig att läsa av skalor upp-och-ner, bak-och-fram och alla förbannade leder man nu kan tänka sig.
Allt i den här världen är gjort av högerhänta för högerhänta.
I övrigt är jag glad att du tog upp "vinkelfinessen", ett suveränt sätt att få med sig en vinkel.
Lägger till att man kan använda stålskalor vid maskinarbeten, eller snarare att man kanske bör använda stålskalor där eftersom tumstocken inte riktigt räcker till.
Håller med om både kontaktmetern samt hultafors värsting, de är underbara *ler*
/Kent
Håller med om både kontaktmetern samt hultafors värsting, de är underbara *ler*
/Kent
plastmillimeterstocken är perfekt att lämna ute i regnet eftersom den inte sväller och sedan faller isär som trämodellen gör. sen så har den som nämnts 90° vinkel så den kan användas som vinkelhake, iofs kan talmetern åxå göra det men den är för kort. till plåtbockning använder jag talmetern eftersom den går att ritsa med.
Tumstocken föredras helt klart framför talmetern, vet inte varför, men det bara är så.
Och det ska vara en i trä, inte de nya vita/gula/reklam-tjafset som också finns.
Man ser ju inte skalan på dem.

Köpte en talmeter från Hultafort för ett par år sedan, men den ligger oanvänd....
Och det ska vara en i trä, inte de nya vita/gula/reklam-tjafset som också finns.
Man ser ju inte skalan på dem.
Köpte en talmeter från Hultafort för ett par år sedan, men den ligger oanvänd....
Jag väljer det som passar bäst. Kör inte med tumstock längre utan Hultafors meterstock och meterstock contact-meter i trä, samt ett 5 meters Hultafors i bältet. Det enda negativa med måttbandet är att fästet i bältet slits snabbare än måttbandet.
Däremot så kör jag inte talmetern längre.
Däremot så kör jag inte talmetern längre.
pellefant:Inget problem med en vanlig tumstock heller man bara "rullar" den runt. Även ett vanligt stålmåttband går bra. Delar sedan med pi så har man exakt diameter (förutsatt att man måttat rätt såklart).
det kan ju var lite svårt att dividera med 3,141592 i huvudet, men för en ungefärlig diameterberäkning så går det ju å höfta fram...v-g skrev:
Huvudräkning gör att man inte tappar skärpan 
Delar man med 3 så är man bara ~5% fel. Avrunda lite uppåt så är man i 9 fall av 10 "hemma". Sen är det ju fasta dimensioner på rör oftast så man kan ju medelst approximation komma väldigt rätt.
Vem behöver förresten miniräknare när det finns räknesticka
Delar man med 3 så är man bara ~5% fel. Avrunda lite uppåt så är man i 9 fall av 10 "hemma". Sen är det ju fasta dimensioner på rör oftast så man kan ju medelst approximation komma väldigt rätt.
Vem behöver förresten miniräknare när det finns räknesticka