Skalan är på "insidan".
Om du fäller ut det första segmentet för att mäta inne på en skiva så ligger stocken plant mot skivan.
Med en vanlig stock så får du hela klumpen med segment mot skivan.

Klicka på bilden i länken så ser du hur skalan är.

OK Då förstår jag.
Det gäller alltså endast första segmentet.
Brukar som sagt inte använda tumstock.

T
Man har inte alls passet i tumstocksficka, på fristads finns det nämligen en torpedficka utanför tummisfickan. Jag bär alltid båda och en gång på femtio råkar jag stoppa tummisen i samma ficka som torpeden, vilket leder till svordomar.

Fler fördelar med tummis:

Den är billig och man kan med gott samvete använda den till saker som den inte är gjord för.
Om den är av plast så håller den länge för ovannämnda aktiviteter.
Om den är av plast så fastnar inte betong på den.
Det gör inte så mycket om man sprayar markfärg på den, eftersom det finns flera inne hos verkaren.
Man kan låna ut den av samma anledning som ovan.
Eftersom alla arbetsredskap alltid hittar hem så har man alltid ett par hemma och slipper köpa.

hecke skrev:
OK Då förstår jag.
Det gäller alltså endast första segmentet.
Nä, alltså, skalan är på insidan på HELA tummisen.

Jag gillar inte heller tumstockar, använder talmeter när sifferangivelse är nödvändig, men är det bara en längd som skall "flyttas" använder jag helst anordning enligt bilden. Både för in-och utvändigt , och lika användbar för långt som för kort.

Alla känner Ni naturligtvis till metoden, och jag tyckte bara att den hör hemma i tråden. Frågan är bara om man får bidra med så här enkla tips.

per

• bild 130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl inte minst dem man ska bidra med! Säger jag som nästan bara använder tumstock...
På landet oftast med både tum och cm, eftersom huset renoverats i tum, men åtminstone delvis byggts i verktum, så då åker den tumstocken fram också. Men det har ju egentligen inget med mätinstrumentet i sig att göra.

bax skrev:
Nä, alltså, skalan är på insidan på HELA tummisen.
Ja men det är väl bara sista segmentet som kan ligga helt dikt an mot underlaget.
Är inte tumstocken trappstegsformad när man fäller ut den eller har jag missförstått något???

Eller menar du att tumstocken står på högkant vid mätning?

Det finns både tumstock (tum och millimeter) och millimeterstock (endast millimeter). Utav tumstockvarianten finns eller har det funnits en som haft en skala så att den alltid legat slätt mot underlaget, dvs den ihopvikta delen hamnar uppåt på liggande underlag när du måttar på en skiva.. Det blev lite tillkrånglat men hoppas att ni förstår vad jag menar.

Mikael_L
pernitta skrev:
Jag gillar inte heller tumstockar, använder talmeter när sifferangivelse är nödvändig, men är det bara en längd som skall "flyttas" använder jag helst anordning enligt bilden. Både för in-och utvändigt , och lika användbar för långt som för kort.

Alla känner Ni naturligtvis till metoden, och jag tyckte bara att den hör hemma i tråden. Frågan är bara om man får bidra med så här enkla tips.

per
Nädå, tack för ett trevligt litet tips (igen).
Principen har jag alltså både förstått och sett, men varianten med klämman var ny för mig.

Det är kanske inte så tokigt ändå. Säg att Du är högerhänt och vill kapa en planka. Du lägger den då på bänken så att den sticker ut åt höger. Du skall kapa bort 135 mm, prova och studera hur Du bär Dig åt.

För mig var det naturligt att göra som på bilderna, och då passar "den vanliga tumstocken" bra. Även mätning av plankans hela längd fungerar, eftersom stockens "paket" hamnar till höger och utanför.

Jag har lurat lite på alternativen och ser ingen omedelbar anledning till att stocken skall ha omvänd gradering.

per

• bild 132.jpg
    Skapa konto
  • bild 133.jpg
    Skapa konto
kontaktometern har ju omvänd skala så att du kan mäta från andra hållet också. Jag använder en kombination av talmeter och stocken. När man mäter skivor och sådant använder jag stocken samt om man behöver rita ett srtreck. Tycker måtbandet är för sladrigt på längre saker. Hänger det i en båge blir det ju flera mm längre än vad det egentligen är.

hecke skrev:
Ja men det är väl bara sista segmentet som kan ligga helt dikt an mot underlaget.
Är inte tumstocken trappstegsformad när man fäller ut den eller har jag missförstått något???
Jovisst, jag missförstod dig.

Pernitta: Försök att mitt på en vägg/skiva rita en...säg exempelvis en fyrkant på 7x7cm...så klarnar det nog. Stocken blir i vägen så du får använda milt våld för att få den att ligga emot.

För plåtisar är iaf tumstocken ovärderlig då man tar ut smygar för allt möjligt med stocken. Den används även flitigt som linjal för klipp/kant-sträck.

Kontaktometern låter lite bättre :) Använder själv hultafors 3 meters måttband med bälterhållare. Super att även mäta invändigt med. Tumstocken suger då den har tum som är en kass måttenhet, meterstock ska det vara :D

Bax, Du har aldrig insett möjligheten att vända på stocken och, i Ditt fall, använda måttet 93 cm?

Jag har inte sagt att en gammal typ av stock passar i alla lägen. Jag gav bara ett exempel i tidigare tråd då den är användbar. För att göra det Du nämner skulle jag använda en stålskala. Eller kanske såga till en fyrkant 7 x 7 på bänksågen och sedan rita av den på lämplig plats.

Bortglömd är möjligheten att "ta en vinkel" med hem till verkstan. Jag såg att plåtslagaren gjorde det häromdagen när han mätte skorstensbeslaget.

per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.