lärjungen
Vet inte om detta är rätt kategori att posta i, men hittar inget annat som passar.

Hursomhelst: har sedan en tid tillbaka haft problem med hästmyror. Köpte huset (byggt 1940) för två år sen, och när jag skulle till att riva den gamla betongverandan i höstas upptäckte jag ett myller av hästmyror i bjälklaget som var ruttet. Syllen på huset såg ej angripen ut och ej heller rötskadad. Rev ner resten av verandan och letade sedan efter fler myror runt huset. Hittade en rutten dörr som låg som skydd mot en vedhög och den var full med myror och ägg. Eldade upp den omedelbart. Nån av de tidigare ägarna hade staplat ved mot huset vilket ju bör undvikas om man vill slippa elände som tex hästmyror, så allt sånt röjde jag bort. Trodde nu att myrproblemet var löst, men knappast. Denna sommar har jag titt som tätt sett hästmyror smyga ut vid syllen där den gamla verandan stod. Verkar som att de har etablerat ett satellitbo nånstans inomhus. Har läst att man måste hitta huvudboet för att vara säker på att bli av med resten av myrorna, eftersom de som härjar i huset och i den ruttna dörren sannolikt varit just såkallade satellitbon ("förorter").

Nu till mina frågor:
1. Hur vet jag att jag hittat huvudboet och inte ett till satellitbo? Jag trodde ju tex att boet i den ruttna dörren var huvudboet, men nix nej. Nu har jag hittat en halvdöd sälg en bitfrån huset. Rev bort lite bark där vimlade det av hästmyror. Bort skall trädet såklart, men finns det nån tumregel när det gäller huvudboet? Är det sälgen som är boven, eller är det bara ännu ett satellitbo? Vill gärna höra era erfarenheter.

2. Om man eliminerar huvudboet, kommer satellitsamhällena att dö ut också vartefter, eller måste man ta kål på dem separat? Tycker att informationen om hästmyror är förvånansvärt knapphändig på nätet. Anticimex skriver lite, men tycker det är tunnt. Vill därför ha lite kunskap från nån som varit med om liknande.

• Gilla
Snowblind
  • Laddar…
C
Vi har väldigt mycket myror av alla varianter, och min erfarenhet är att om man tar kål på ett bo så dyker det upp ett nytt någon annanstans. Nästa år kan de vips vara tillbaka där man tagit kål på dem tidigare. Om läget är gynnsamt dyker det upp nya samhällen hela tiden helt enkelt. Men jag har aldrig sett att de ger sig på friskt trä, så om man skall få bukt med problemet på någon längre sikt måste man nog helt enkelt få bort det som lockar in myrorna i huset, dvs fuktigt och halvruttet trä, m.m.

lärjungen
Jo, de lockas av ruttet trä, men enligt vad jag läst mig till är det främst huvudboet som skall vara fuktigt (drottningen vill ha det så för att gynna avkpmman). Satellitbon kan dock dyka upp i friskt trä också.

P
Hej, kanske är en dum fråga men vet du säkert att det är just hästmyror? Trodde jag hade det i min vedbod men saneringsföretaget kollade och det var stackmyror. Man kan tydligen testa om man är osäker. Hästmyror är ju tydligen mycket större än stackmyror. Håller man något ivanför en stackmyra så reser de på sig för att försvara sig vilket inte en hästmyra gör. Jag tröttade ut myrorna med myrmedel så de har flyttat på sig otaliga gånger. Jag skulle anlitat en firma som är experter, hästmyror är inte att leka med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.