Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Ja, hur kollar man egentligen upp det?
Vi jobbar på att ta över släktgården som ligger precis utanför detaljplanerat område, så eventuell märkning i detaljplan finns inte. Sedan har länsstyrelsen en väldigt kort lista på byggnadsminnen i kommunen, och där är inte heller gården med.
Har jag missat några fler ställen man bör fråga, eller ska jag tolka det som att huset inte är märkt helt enkelt?
Vi jobbar på att ta över släktgården som ligger precis utanför detaljplanerat område, så eventuell märkning i detaljplan finns inte. Sedan har länsstyrelsen en väldigt kort lista på byggnadsminnen i kommunen, och där är inte heller gården med.
Har jag missat några fler ställen man bör fråga, eller ska jag tolka det som att huset inte är märkt helt enkelt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Det måste väl kommunens stadsbyggnadskontor hålla reda på? Jag hade kollat med dem och nöjt mig med deras svar.
Vår kommun har skickat ut information till oss vad som gäller.
Vår kommun har skickat ut information till oss vad som gäller.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Jag klickade runt lite till, den lila linjen i skärmdump 2 innesluter ett större område, som inkluderar en äldre by med definitiv bevarandekaraktär, en villamatta anno 1960 och en villamatta anno ~2000.useless skrev:
Klickar jag istället precis norr om boningshuset markeras hela fastigheten och det står inget om områdesinventering eller kulturmiljö.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Jo, det hade ju varit enklast, men risken finns att någon kommer fram till att det vore en bra ide att märka huset, ifall det skulle visa sig vara omärkt.Marlen Eskilsson skrev:
Förhoppningsvis sker det inte, tror inte kulturvärdena är speciellt höga 😅
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Är det kommunen som gjort inventeringen brukar de ge ut dessa på papper (förr) och nedladdningsbar PDF (nu), dokumentet kan heta saker som Kulturmiljöplan eller något med bebyggelsemiljö eller liknande.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Det tror jag inte en enskild tjänsteman skulle hitta på för ett enda "lösryckt" hus. Det gör de för hela områden i taget.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
https://gismobile2.trelleborg.se/po...x.html?appid=30b8342a79024e0fb3c750cf69f2d40aSågspånPappspikEternit skrev:
Vår kommun har en hel webbsida 😅
Gården ligger så att markeringen för en områdesinventering skär gårdscentrum,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Heja Trelleborgs kommun!13th Marine skrev:
Men varje kartlager på en GIS-karta är baserad på underliggande information från en källa, så det bör gå att hitta ett eller flera kommunala dokument som den här informationen baserar sig på. "Mina" kommuner lägger ut sådant på hemsidan för byggförvaltningen (eller motsvarande). Ett av mina hus finns med i en kommunal Kulturmiljöplan, som jag hittade på hemsidan. Kommunen ifråga verkar inte indexera fastighetsbeteckningar, så jag fick helt enkelt läsa och leta själv i planen för det aktuella området.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Detta är nog där man får leta, alla vägar leder dit för mig 😅SågspånPappspikEternit skrev:
Heja Trelleborgs kommun!
Men varje kartlager på en GIS-karta är baserad på underliggande information från en källa, så det bör gå att hitta ett eller flera kommunala dokument som den här informationen baserar sig på. "Mina" kommuner lägger ut sådant på hemsidan för byggförvaltningen (eller motsvarande). Ett av mina hus finns med i en kommunal Kulturmiljöplan, som jag hittade på hemsidan. Kommunen ifråga verkar inte indexera fastighetsbeteckningar, så jag fick helt enkelt läsa och leta själv i planen för det aktuella området.
Fritexten de har om området berör mer den gamla bebyggelsen i områdets andra ände, samt de olika villamattorna, själva gården omnämns inte alls.
Men jag inser nu att jag för ett år sedan ringde bygglovsavdelningen och frågade om möjligheterna att bygga nytt i trädgården för att därefter riva boningshuset, och då lät det som det enda som de brydde sig om var att den nya byggnaden skulle ha liknande stil som andra gårdar i krokarna.


