Ja, hur kollar man egentligen upp det?

Vi jobbar på att ta över släktgården som ligger precis utanför detaljplanerat område, så eventuell märkning i detaljplan finns inte. Sedan har länsstyrelsen en väldigt kort lista på byggnadsminnen i kommunen, och där är inte heller gården med.

Har jag missat några fler ställen man bör fråga, eller ska jag tolka det som att huset inte är märkt helt enkelt?
 
Grävde lite i kommunens kartfunktion, detta var intressant:
Väljer jag boningshuset så går jag detta
Karta från kommunens kartfunktion visar boningshus markerat med magenta linje och byggår 1909, men anses inte bevarandevärt.
Väljer jag mitt i gårdscentrum får jag detta.

Karta över fastighetsområde med byggnader, rosa linje markerar Kommunens regler för kulturhistoriskt viktiga fastigheter.

Men jag gissar att det innebär att huset är inventerat, men inte ansetts bevarandevärt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men jag gissar att det innebär att huset är inventerat, men inte ansetts bevarandevärt.
Jag skulle inte dra den slutsatsen. Det är väl mer troligt att informationen som gäller hela gården, inklusive byggnaderna, har kopplats till en punkt.
 
Det måste väl kommunens stadsbyggnadskontor hålla reda på? Jag hade kollat med dem och nöjt mig med deras svar.

Vår kommun har skickat ut information till oss vad som gäller.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle inte dra den slutsatsen. Det är väl mer troligt att informationen som gäller hela gården, inklusive byggnaderna, har kopplats till en punkt.
Jag klickade runt lite till, den lila linjen i skärmdump 2 innesluter ett större område, som inkluderar en äldre by med definitiv bevarandekaraktär, en villamatta anno 1960 och en villamatta anno ~2000.

Klickar jag istället precis norr om boningshuset markeras hela fastigheten och det står inget om områdesinventering eller kulturmiljö.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det måste väl kommunens stadsbyggnadskontor hålla reda på? Jag hade kollat med dem och nöjt mig med deras svar.

Vår kommun har skickat ut information till oss vad som gäller.
Jo, det hade ju varit enklast, men risken finns att någon kommer fram till att det vore en bra ide att märka huset, ifall det skulle visa sig vara omärkt.


Förhoppningsvis sker det inte, tror inte kulturvärdena är speciellt höga 😅
 
Kolla med länsstyrelsens byggnadsantikvarie eller motsvarande. All hjälp jag har fått har jag fått från det hållet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är det kommunen som gjort inventeringen brukar de ge ut dessa på papper (förr) och nedladdningsbar PDF (nu), dokumentet kan heta saker som Kulturmiljöplan eller något med bebyggelsemiljö eller liknande.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, det hade ju varit enklast, men risken finns att någon kommer fram till att det vore en bra ide att märka huset, ifall det skulle visa sig vara omärkt.


Förhoppningsvis sker det inte, tror inte kulturvärdena är speciellt höga 😅
Det tror jag inte en enskild tjänsteman skulle hitta på för ett enda "lösryckt" hus. Det gör de för hela områden i taget.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det kommunen som gjort inventeringen brukar de ge ut dessa på papper (förr) och nedladdningsbar PDF (nu), dokumentet kan heta saker som Kulturmiljöplan eller något med bebyggelsemiljö eller liknande.
https://gismobile2.trelleborg.se/po...x.html?appid=30b8342a79024e0fb3c750cf69f2d40a

Vår kommun har en hel webbsida 😅

Gården ligger så att markeringen för en områdesinventering skär gårdscentrum,

Karta över ett bostadsområde med byggnader och vägar markerade. Ett rosa område markerar en specifik del av kartan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det tror jag inte en enskild tjänsteman skulle hitta på för ett enda "lösryckt" hus. Det gör de för hela områden i taget.
Kanske inte en enstaka villa, även om det gjort för centrala delarna av Trelleborg:
Karta över centrala Trelleborg med markerade områden i olika färger, visar stadsplanen och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu är det en gård från 1800-talet som är det jag kallar släktgården 😅
 
Håller med någon tidigare som sa att du skulle höra med länsstyrelsen. De kan åtminstone hjälpa dig att ställa rätt frågor till kommunen, om det behövs. Riksantikvarieämbetet är ett annat alternativ.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår kommun har en hel webbsida 😅

Gården ligger så att markeringen för en områdesinventering skär gårdscentrum,

[bild]
Heja Trelleborgs kommun!
Men varje kartlager på en GIS-karta är baserad på underliggande information från en källa, så det bör gå att hitta ett eller flera kommunala dokument som den här informationen baserar sig på. "Mina" kommuner lägger ut sådant på hemsidan för byggförvaltningen (eller motsvarande). Ett av mina hus finns med i en kommunal Kulturmiljöplan, som jag hittade på hemsidan. Kommunen ifråga verkar inte indexera fastighetsbeteckningar, så jag fick helt enkelt läsa och leta själv i planen för det aktuella området.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Heja Trelleborgs kommun!
Men varje kartlager på en GIS-karta är baserad på underliggande information från en källa, så det bör gå att hitta ett eller flera kommunala dokument som den här informationen baserar sig på. "Mina" kommuner lägger ut sådant på hemsidan för byggförvaltningen (eller motsvarande). Ett av mina hus finns med i en kommunal Kulturmiljöplan, som jag hittade på hemsidan. Kommunen ifråga verkar inte indexera fastighetsbeteckningar, så jag fick helt enkelt läsa och leta själv i planen för det aktuella området.
Detta är nog där man får leta, alla vägar leder dit för mig 😅

Fritexten de har om området berör mer den gamla bebyggelsen i områdets andra ände, samt de olika villamattorna, själva gården omnämns inte alls.

Men jag inser nu att jag för ett år sedan ringde bygglovsavdelningen och frågade om möjligheterna att bygga nytt i trädgården för att därefter riva boningshuset, och då lät det som det enda som de brydde sig om var att den nya byggnaden skulle ha liknande stil som andra gårdar i krokarna.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Hos oss är det länsstyrelsen som gör kulturinventeringar. Men det kanske är annorlunda i större kommuner med mer resurser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.