19 164 läst ·
112 svar
19k läst
112 svar
Hästhage och allergisk granne leder till grannfejd
Här är en slumpmässig hästhage som jag passerade idag. Den är alltså inte är relaterad till originalartikeln utan bara för att illustrera hur marken ser ut när man har hästar på en begränsad yta. Hagarna är ungefär 20 x 80 meter, vilket ändå är ganska generöst eftersom det bara är en häst i varje. Det är svårt för gräset att växa när det trampas ned och täcks av ensilage, hö eller halm. Omgivande gräs är frodigt grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror knappast att någon kommer att få bygglov för att bygga ett hus 5 m från ditt hus. Och du kan hindra grannen från att sätta bygglovsbefriade byggnader där.Snigla skrev:
Så du anklagar mig, och alla andra bönder för skattebrott? Har du några belägg för det?M Maijckel skrev:Det är snarare de människor som missbrukar hästen jag är negativt inställd till. Som @HenrikHuslöse skrev hålls många hästar idag som burhöns i någon upptrampad och utarmad fålla där knappt ett grässtrå växer i väntan på att någon ska komma och använda dem för en ridtur.
Konstigt då att det är ganska knallgrönt utanför fastighetsgränsen.
Gröna näringarna? Du menar nog den svarta näringen. Efter att skatteverket klämt åt frisörer och andra svartarbetare är väl hästhållning idag den bransch där överlägset mest svarta pengar byter ägare. Eller menar du att du säljer ditt hästfoder momsbelagt och att du redovisar intäkt från detta? Skulle knappast tro det...
Det största problemet grannarna har är nog på det vis hästfolket missbrukar allemansrätten. Plötsligt är vägen inte en väg längre, utan en privat ridbana.
Det finns knappast någon bransch som är så genomkontrollerad av myndigheterna som jordbruket: Jordbruksverket, Länsstyrelsen, kommunernas miljö och hälsa, Skatteverket inte att förglömma håller koll på oss.
Allt jag säljer, säljer jag med moms, och jag köper med moms.
Jag betalar skatt och säkerställer att jag ska få en vettig pension när den dagen kommer, och bidrar till samhället runt omkring mig med mina skattepengar.
Men som det heter i ordstävet: På sig själv känner man andra.
Vad har du emot hästar och allemansrätt egentligen? Det verkar rätt fånigt att gå på så dant om dessa frågor så fort tillfälle ges.
Och vad är ditt problem med det? Om man håller nöt på lösdrift ute så ser det ungefär likadant ut. Strukturen på skiten är annorlunda, men söndertrampat blir det.H HenrikHuslöse skrev:Här är en slumpmässig hästhage som jag passerade idag. Den är alltså inte är relaterad till originalartikeln utan bara för att illustrera hur marken ser ut när man har hästar på en begränsad yta. Hagarna är ungefär 20 x 80 meter, vilket ändå är ganska generöst eftersom det bara är en häst i varje. Det är svårt för gräset att växa när det trampas ned och täcks av ensilage, hö eller halm. Omgivande gräs är frodigt grönt.
[bild]
Djuren är lata när det serveras foder i foderhäck, och går inte längre än nödvändigt.
Man får mocka med lastmaskin, harva och så in nytt gräs varje år.
Mockar man under vintern, så slipper man mocka på våren, och kommer undan med att harva och så...
Dessa exempel är ju ett bra exempel på att det inte behöver se ut som det gör i hästgård i artikeln. Hon har väldigt tydligt för många hästar på en för liten yta.Rkarlsson skrev:Såhär ser det ut runt en hästindustri i vårt område. Royne äger nog inte så mycket mark, men de har travbana och träningshallar och lite dylikt. Han bor dock inte nära någon som exemplet i tråden. Lite öster om hans gård så ligger ett träsk och sen naturreservat.
[bild]
Här har du en annan hästindustri i vårt område. Alla byggnader tillhör Brink
[bild]
Här är en till. Massor av tävlingar är där tydligen med.
[bild]
Iallafall den första gården och den sista är de ute i skog och mark och rider med sina hästar.
Osäker om Brink tar ut sina i skogen. Men Brink och Royne har rätt dyra hästar vad jag förstått. Bryr mig inte om hästar alls. Men de ser inte värre ut än en vanlig bondgård.
Kan du utveckla ditt påstående?M Maijckel skrev:Artikeln sätter väl fingret på ett slags överutnyttjande inom ett område där lagstiftningen ännu inte hunnit ikapp.
Om din granne byggde en anläggning med plats för 50st hemlösa hundar och katter skulle du nog få en annan inställning. Inte nog med rymningsrisken, ett tiotal hundar som skäller nätterna igenom gör ingen granne glad![]()
Menar du att jordbruksenheter med typkod 120 inte ska få ha en fastighetsgräns mot "vanliga" bostadsfastigheter, och att ingen verksamhet ska få förekomma nära privatbostäder?
Eller menar du att alla som ogillar lantbruk och djur ska bo i särskilda enklaver?
Beskriv vad du menar tack!
BTW så är anläggningar för hemlösa hundar eller katter omgärdade av rigorösa regler. Att någon skulle få tillstånd att bygga en dylik anläggning inom en bebyggelseförtätning är så osannolikt, som något kan vara.
Så ser vår vinterhage också ut. Du får jättegärna förklara hur jag ska göra för att det ska vara grönt gräs där hästarna går hela vintern. Eller du tycker att vi ska ha djuren inne dygnet runt när det inte är växtperiod? Begriper man inget om jordbruk eller djurhållning kan man ju fråga och få en förklaring till varför det är som det är.H HenrikHuslöse skrev:Här är en slumpmässig hästhage som jag passerade idag. Den är alltså inte är relaterad till originalartikeln utan bara för att illustrera hur marken ser ut när man har hästar på en begränsad yta. Hagarna är ungefär 20 x 80 meter, vilket ändå är ganska generöst eftersom det bara är en häst i varje. Det är svårt för gräset att växa när det trampas ned och täcks av ensilage, hö eller halm. Omgivande gräs är frodigt grönt.
[bild]
Nä, men där går tomtgränsen - och vill man ha den tjusiga utsikten.. så bygger man nära oss man får/kan (de andra sidorna spelar inte oss nån större roll, då vårt bostadshus inte står lika nära dem).harry73 skrev:
Perfekt åkermark för dem dock, som den är - så jag är inte orolig över att de själva ska bygga nått i vägen för mina solnedgångar .. (men man vet ju aldrig.. folk köper ju mark och bygger hus hela tiden . och det är inte min mark)
Nä troligen inte, men då hade inte mitt problem med gården/huset/tomten (hundarna) varit att jag var allergisk mot just hundar!M Maijckel skrev:Artikeln sätter väl fingret på ett slags överutnyttjande inom ett område där lagstiftningen ännu inte hunnit ikapp.
Om din granne byggde en anläggning med plats för 50st hemlösa hundar och katter skulle du nog få en annan inställning. Inte nog med rymningsrisken, ett tiotal hundar som skäller nätterna igenom gör ingen granne glad![]()
Allt annat möjligen (ev misskötsel, oljud osv), men allergier ser jag som helt omöjligt för grannar att behöva ta hänsyn till.
(man kan ju vara allergisk mot allt och alla allergier uttrycker sig på olika vis, vissa mer och andra mindre dessutom)
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
kan bara hålla med.S skogaliten skrev:Kan du utveckla ditt påstående?
Menar du att jordbruksenheter med typkod 120 inte ska få ha en fastighetsgräns mot "vanliga" bostadsfastigheter, och att ingen verksamhet ska få förekomma nära privatbostäder?
Eller menar du att alla som ogillar lantbruk och djur ska bo i särskilda enklaver?
Beskriv vad du menar tack!
BTW så är anläggningar för hemlösa hundar eller katter omgärdade av rigorösa regler. Att någon skulle få tillstånd att bygga en dylik anläggning inom en bebyggelseförtätning är så osannolikt, som något kan vara.
De 40 höbalarna jag köper om året.
Jag har 5 olika jag köp av.
Alla har kommit med kvitto eller faktura om jag vill dra moms.
Så tror inte det är så lätt som folk tror
Då är det väl eg inga problem, bara anmäla det till länstyrelsen eller jordbruksverket.. härnere verkar de vara väldigt på hugget iaf och noga med att mäta arealer.. längder.. och räkna djur (kolla vatten och mat osv).harry73 skrev:
Följer de inte reglerna kan de bli av med vissa djur direkt när de är där.. om de anser att det är vanvård.. osv. Om det dock är saker de kan åtgärda, så får de ju lite tid på sig att göra rätt.
Men om det är så illa som du antyder.. kan det ju lösa den andra grannens problem direkt.
- - -
Sån där flygfoto.. är de nyare än googles satelittbilder? och kan man söka dem på deras hemsida? (kartorna över vår gård är så gamla så vi har inte ens fått växthuset än.. så jag skulle vilja ha tag på en ny)
Jag känner människor som både hyr ut stallplats och som säljer hästfoder. Inga pengar från denna hästverksamhet redovisas och det är därmed svarta pengar. Det är allmänt känt att de flesta inackorderingar betalar med svarta pengar och att hästfodret som säljs också köps med svarta pengar.S skogaliten skrev:
Då tror jag helt enkelt att du ljuger. Åtminstone kan du ju knappast vara ärlig och påstå att du inte känner till att de flesta inackorderingar betalar med svarta pengar och att majoriteten av hästfodret som säljs också köps med svarta pengar.S skogaliten skrev:
Precis som jag skrev så är det hästfolket (alltså människorna) som missbrukar allemansrätten mer än någon annan grupp. Jag har alltså inte något emot varken hästar eller allemansrätten. Det jag har något emot är när människor missbrukar dessa båda delar.S skogaliten skrev:
Har du dina hästar i vinterhagen nu?G-83 skrev:
Så ser vår vinterhage också ut. Du får jättegärna förklara hur jag ska göra för att det ska vara grönt gräs där hästarna går hela vintern. Eller du tycker att vi ska ha djuren inne dygnet runt när det inte är växtperiod? Begriper man inget om jordbruk eller djurhållning kan man ju fråga och få en förklaring till varför det är som det är.
Men du hade sannolikt utvecklat allergi mot (som i mitt exempel) hundskall nattetidSnigla skrev:
Nä troligen inte, men då hade inte mitt problem med gården/huset/tomten (hundarna) varit att jag var allergisk mot just hundar!
Allt annat möjligen (ev misskötsel, oljud osv), men allergier ser jag som helt omöjligt för grannar att behöva ta hänsyn till.
(man kan ju vara allergisk mot allt och alla allergier uttrycker sig på olika vis, vissa mer och andra mindre dessutom)
Det där är ett grovt personangrepp på en annan forummedlem. Normala bönder sköter sina affärer vitt.M Maijckel skrev:
Tror du att utsäde, bränsle och maskiner i jordbruket köps svart och spannmålen säljs svart?