H HenrikHuslöse skrev:
Behövs ingen satellit för att se hur hagarna brukat se ut när man åker förbi en hästindustri. Inte ett grässtrå i sikte någon tid på året. Hästarna är som burhöns i jätteformat.

Det är helt vansinnigt att odla mat för att utfodra hästar: slösar diesel, gödningsmedel som urlakas tillsammans med olika former av växtskyddsmedel.

Småskalig hästverksamhet och naturbete bidrar till naturligt öppna landskap och främjar varierade biotoper.
Vilka anläggningar har du besökt som ser ut som du beskriver?

Jag misstänker att det är en ren skrivbordsprodukt du hänvisar till.

Som bonde vill jag säga att det påstår om gödningsmedel och odlingsmetodik är ren och skär bullshit, antagligen hämtad från någon obskyr websajt.

Att inte begripa sig på odlingsföljd är vanligt hos balkongbiologer.

harry73
S skogaliten skrev:
Bilden du refererar till säger ingenting, eftersom det är en bild tagen tidig vår, när inget växer på marken.
Hur menar du här? Menar du på fullt allvar att en liten hästhage med några hästar i som är helt gräsfritt på vintern eller tidig vår, att den på sommaren och hösten mirakulöst blir en frodande äng?
När gräset är borta, kommer det inte tillbaka med mindre än att man flyttar hästarna till en annan hage och eventuellt stödsår.

Redigerat:
  • Gilla
BiggeTheKing och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Trav är djurplågeri. Ska hundkamp tillåtas? Tuppfäktning? Bilar är inte levande väsen.
Aha vi har en representant för djurrättsaktivisterna här.

Nej, vare sig trav eller annan hästanvändning är djurplågeri.

Jag rekommenderar en utbildning runt häst, varför inte ett antal lektioner i ridning på en närbelägen ridskola.

Det finns enstaka fall där djur misssköts, det betyder inte att djurhållning ska upphöra helt.

harry73 harry73 skrev:
Hur menar du här? Menar du på fullt allvar att en liten hästhage med några hästar is som är helt gräsfritt på vintern eller tidig vår, att den på sommaren och hösten mirakulöst blir en frodande äng?
När gräset är borta, kommer det inte tillbaka med mindre än att man flyttar hästarna till en annan hage och eventuellt stödsår.
Vi vet inget om bilden. Den kan vara tagen innan hästar kom dit.

Och ja, om man sår som nu, så är där gräs efter midsommar.

harry73
S skogaliten skrev:
Vi vet inget om bilden. Den kan vara tagen innan hästar kom dit.
Bilden är från Lantmäteriets flygfotografering och de brukar vara max 2 eller kanske 3 år gamla och tas på våren efter snösmältning och innan lövsprickningen. I några hagar ser man faktiskt hästar.
S skogaliten skrev:
Och ja, om man sår som nu, så är där gräs efter midsommar.
Visst kommer gräset snabbt om man sår nu på våren, men det gräset har inte ett rotsystem som klarar av betande hästar

S skogaliten skrev:
Som bonde vill jag säga att det påstår om gödningsmedel och odlingsmetodik är ren och skär bullshit, antagligen hämtad från någon obskyr websajt.

Att inte begripa sig på odlingsföljd är vanligt hos balkongbiologer.
Hur odlar du med varken gödning, besprutning eller jordbearbetning? Jag tolkade det som att det inte var vall du avsåg och eftersom du skriver växtföljd antar jag att du växlar gröda från år till år.

Som balkongbiolog glädjer jag mig åt att se höstvetet växa till sig på min mark.

harry73 harry73 skrev:
Bilden är från Lantmäteriets flygfotografering och de brukar vara max 2 eller kanske 3 år gamla och tas på våren efter snösmältning och innan lövsprickningen. I några hagar ser man faktiskt hästar.

Visst kommer gräset snabbt om man sår nu på våren, men det gräset har inte ett rotsystem som klarar av betande hästar
Jag kan garantera att många av flygfotona hos lantmäteriet är betydligt äldre än så. De kan lätt vara 5-6-7 år gamla.

Skogsstyrelsen har färskare bilder än lantmäteriet, och jordbruksverket också.

De som kan ha riktigt gamla bilder är google maps/google earth mm från google. Jag har hittat urgamla exempel där, mer än 10 år.

Gräs med bra eller dåligt rotsystem, det väljer man själv. Du gör dig fåkunnig genom påståendet. Väljer man att så in mycket rödsvingel, ängsgröe, låg vitklöver och kombinera med lite timotej och ängsvingel, samt engelskt och westerwoldiskt rajgräs för att få snabb uppkomst, så får man en tramptålig beteshage som har gräs redan efter 6 veckor (bara det regnar). Putsa den och vänta en vecka till, och det går att släppa betesdjur.

H HenrikHuslöse skrev:
Hur odlar du med varken gödning, besprutning eller jordbearbetning? Jag tolkade det som att det inte var vall du avsåg och eftersom du skriver växtföljd antar jag att du växlar gröda från år till år.

Som balkongbiolog glädjer jag mig åt att se höstvetet växa till sig på min mark.
Jag är kravbonde, besprutning, nej, ogräsharvning ibland men oftast inte. Gödseln kommer från de egna djuren, har inte köpt gödsel på tio år, då fick jag köpa några ton eko-gödsel eftersom vi hade tagit tillbaka några hektar åker som det planterats med gran på under 1980-talet så gödseln räckte inte.

Jordbearbetning kan göras på många sätt. Plöja eller inte plöja, plöja på hösten eller plöja på våren.
Man kan långliggande vallar, eller inte. I den mån vi odlar spannmål, så är det alltid i samband med vall. Vi bor inte gynnsamt för att odla spannmål eller trindsäd för avsalu.

Hur man odlar är beroende på vilken odlingsfilosofi man vill följa.

Vi odlar huvudsakligen foder till djuren. Alltså mycket vall, men också korn, havre eller ärtor vartannat/vart tredje år sådär. Det räcker för att få in eget foder för något år, som kompletteras med koncentrat.

• Gilla
Walle_skåne och 1 till
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
Behövs ingen satellit för att se hur hagarna brukat se ut när man åker förbi en hästindustri. Inte ett grässtrå i sikte någon tid på året. Hästarna är som burhöns i jätteformat.

Det är helt vansinnigt att odla mat för att utfodra hästar: slösar diesel, gödningsmedel som urlakas tillsammans med olika former av växtskyddsmedel.

Småskalig hästverksamhet och naturbete bidrar till naturligt öppna landskap och främjar varierade biotoper.
Såhär ser det ut runt en hästindustri i vårt område. Royne äger nog inte så mycket mark, men de har travbana och träningshallar och lite dylikt. Han bor dock inte nära någon som exemplet i tråden. Lite öster om hans gård så ligger ett träsk och sen naturreservat.
Satellitbild över landsbygd, visar åkrar, vägnät och potentiella stallbyggnader omgivna av grönområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har du en annan hästindustri i vårt område. Alla byggnader tillhör Brink
Satellitbild: ridskola, byggnader, marker, skog, vägar.
Skapa konto

Här är en till. Massor av tävlingar är där tydligen med.
Satellitbild som visar Skyrup Country Club omgiven av grönska och golfbanor med vägar.
Skapa konto

Iallafall den första gården och den sista är de ute i skog och mark och rider med sina hästar.

Osäker om Brink tar ut sina i skogen. Men Brink och Royne har rätt dyra hästar vad jag förstått. Bryr mig inte om hästar alls. Men de ser inte värre ut än en vanlig bondgård.

S skogaliten skrev:
Jag är kravbonde, besprutning, nej, ogräsharvning ibland men oftast inte. Gödseln kommer från de egna djuren, har inte köpt gödsel på tio år, då fick jag köpa några ton eko-gödsel eftersom vi hade tagit tillbaka några hektar åker som det planterats med gran på under 1980-talet så gödseln räckte inte.

Jordbearbetning kan göras på många sätt. Plöja eller inte plöja, plöja på hösten eller plöja på våren.
Man kan långliggande vallar, eller inte. I den mån vi odlar spannmål, så är det alltid i samband med vall. Vi bor inte gynnsamt för att odla spannmål eller trindsäd för avsalu.

Hur man odlar är beroende på vilken odlingsfilosofi man vill följa.

Vi odlar huvudsakligen foder till djuren. Alltså mycket vall, men också korn, havre eller ärtor vartannat/vart tredje år sådär. Det räcker för att få in eget foder för något år, som kompletteras med koncentrat.
Jag lyfter på hatten. Ett bra och uttömmande svar. Det är få bönder som arbetar som dig.

S skogaliten skrev:
Att du avskyr hästar har vi förstått från andra trådar.
Det är snarare de människor som missbrukar hästen jag är negativt inställd till. Som @HenrikHuslöse skrev hålls många hästar idag som burhöns i någon upptrampad och utarmad fålla där knappt ett grässtrå växer i väntan på att någon ska komma och använda dem för en ridtur.

S skogaliten skrev:
Bilden du refererar till säger ingenting, eftersom det är en bild tagen tidig vår, när inget växer på marken.
Konstigt då att det är ganska knallgrönt utanför fastighetsgränsen.

S skogaliten skrev:
hästar ett välkommet tillskott i de gröna näringarna.
Gröna näringarna? Du menar nog den svarta näringen. Efter att skatteverket klämt åt frisörer och andra svartarbetare är väl hästhållning idag den bransch där överlägset mest svarta pengar byter ägare. Eller menar du att du säljer ditt hästfoder momsbelagt och att du redovisar intäkt från detta? Skulle knappast tro det...

S skogaliten skrev:
problemet som grannar har med hästar "allmän störning"
Det största problemet grannarna har är nog på det vis hästfolket missbrukar allemansrätten. Plötsligt är vägen inte en väg längre, utan en privat ridbana.

H HenrikHuslöse skrev:
Fast Snigla, här är det ju någon som slagit upp en hästverksamhet där det inte fanns någon innan. Det är grannen som är ursprunglig och hästägaren som är nytillkommen.

Det går inte att köpa mark brevid sitt hus hur som helst. Det kräver godkännande från Lantmäteriet att köpa till jordbruksmark och bilda en jordbruksfastighet.
Var ska man slå upp en hästgård då? mitt inne stan?
Lantsidan är väl det enda rätta om man ska ha djurhållning i någon form (och många tomter/markbitar angränsar till redan ägda bitar även på landet)

Nä det är inte alltid man kan köpa marken runt en både pga regler, folks som inte vill sälja och sin egen ekonomi...

Men man kan inte heller bestämma över andras tomt/marker. Jag kommer t ex inte kunna hindra om någon bygger ett hus 5 meter från vårt hus (mitt för fönstret).. för det är inte min mark (även om jag vill köpa den).

Jag kan bara bestämma över vad som sker på min egen tomt (och jag kan bestämma om jag vill flytta därifrån).

Tur är väl det - för vem vill eg att grannarna ska bestämma vad man får göra och inte på sin tomt :oops: (då försvinner lite av poängen med att ha egen mark / eget hus).

Oavsett så är det ju tråkigt när man inte kommer överens :confused:

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det beror på hur man ser på det. En häststall kräver bygglov och man behöver ha tillstånd för att bedriva djurhållning. Sedan ska man följa övriga lagar, som PBL och jordabalken.
Så Inget direkt förbud, men det är inte heller fritt fram.
Gör inte hon det ? Följer reglerna.? (hon i artikeln alltså).

De (länsstyrelsen/jordbruksverket) brukar vara jäkligt hårda på att kontrollera gårdarna och se över att alla reglerna kring djurhållningen efterföljs (beroende på vilken sorts djur man nu har.. ).

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Jag förstår vad du menar, men artikeln handlar inte om jordbruk eller djurhållning i den bemärkelsen som avser jordbruk. Det handlar istället om såpass intensiv hästhållning att i stort sett ingenting växer på marken (se bilden i inlägg #19).

Syftet med denna hästhållningsverksamhet är att träna hästar att vinna travtävlingar. Travtävlingar som finansieras genom att människor spelar pengar på vilken häst som skall vinna. Verksamheten artikeln handlar om är alltså en underverksamhet till spel- och dobbel-branschen.

En verksamhet oerhört långt ifrån den matproducerande jordbruksverksamhet du hedersamt försvarar.
Men artikeln handlar heller inte om att vi ska få folk att sluta spela (även om det vore jättebra), eller att hästtävlingar ska stoppas? (vilket inte är mig emot heller)

Jag kan ju inte tvinga bort mina grannars hundar och katter bara för att jag är allergisk... även om de ställer ut dem eller tävlar aktivt med dem i annan form...:oops:

Som det är nu är både hund och hästtävlingar i olika form tillåtna i sverige och när det kommer till hästar.. så känns det mer logsikt att de "bosätter" sig ute på landet och inte inne i staden.. (som andra nämnt, det är många regler kring hästhållning.. längder på hagarna.. m2 för utrymmen osv)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag kan ju inte tvinga bort mina grannars hundar och katter bara för att jag är allergisk... även om de ställer ut dem eller tävlar aktivt med dem i annan form...:oops:
Artikeln sätter väl fingret på ett slags överutnyttjande inom ett område där lagstiftningen ännu inte hunnit ikapp.

Om din granne byggde en anläggning med plats för 50st hemlösa hundar och katter skulle du nog få en annan inställning. Inte nog med rymningsrisken, ett tiotal hundar som skäller nätterna igenom gör ingen granne glad ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.