Hej. Har använt båda fabrikaten i ett antal projekt och jag skulle säga att då hårdvaxolja är torrt kan man försiktigt beträda det men det tar ett antal dagar innan det är rimligt färdighärdat. Hur lång tid det slutar vara klibbigt beror på ett antal faktorer, t ex skikttjocklek och hur sugande materialet är. För grov slipade furu- och grangolv med t ex 80-papper tycker jag det härdat på 1-2 dagar om man inte haft alldeles för mkt. Efter 24h+ kan man försiktigt känna på det för att få en uppfattning. Speciellt på kvistar, där är suget dåligt och härdningen tar som längst.S Stinis82 skrev:
Lukten på produkterna tycker jag är skaplig för båda. Är inte känslig. Är det ett antal dagar efter senaste skiktet slutat vara klibbigt brukar lukten vara tillräckligt svag för att flytta in sig.
Allt detta gäller främst för golv.
Fär möbler gäller i princip samma saker, med skillnaden att lukten brukar vara svagare och både slipningen och träslaget ofta är ganska annorlunda gentemot golv.
Slutligen kan jag verkligen rekommendera Osmo 3040 vitpigmenterad hårdvaxolja. Den funkar på både golv och möbler i alla projekt jag testat den. 1-2 skikt med den, sen Osmo opigmenterad typ sidenmatt som anslutning. Kan nog ta totalt 1-2 veckor innan man kan bruka rummet med det upplägget men det tycker jag är värt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden