Hejsan!

Jag och min pojkvän håller på att lägga ett nytt golv och har en ganska begränsad budget. Vi har lagt ett furugolv och vill ha det vitlaserat men insåg först nu hur dyrt det är med sådan färg. Fick rekommenderat Herdins hårdvaxolja vit, vilken kostar ca 600kr/l. Hittade dock vit hårdvaxolja på Biltema för ett betydligt lägre pris. Vågar man satsa på denna billigare variant eller är det som det alltid sägs om färg att man får det man betalar för?

Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
fattig student

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Hej! Testade ni biltemas hårdvaxolja? Jag ska slipa vårt ask parkettgolv och funderar på herdins hårdvaxolja eller biltemas hårdvaxolja vit.

Nu har jag full förståelse för att alla har olika budget, men hur mycket yta handlar det om? Vi kör med Osmos hårdvaxolja på golv+bänkskivor (dock olika oljor visserligen) och en liter av Osmos räcker till 30m2 vilket de menar är tillräckligt för golvytor. Herdins olja täcker ungefär lika (10-15m2 per liter och då räknat med två strykningar). Biltema skriver inget, men har svårt att tänka mig att den är lika dryg?

E E. P skrev:
Hej! Testade ni biltemas hårdvaxolja? Jag ska slipa vårt ask parkettgolv och funderar på herdins hårdvaxolja eller biltemas hårdvaxolja vit.
Vi testade den och den funkade finfint! Både ser bra ut och känns bra på ytan. Får väl se om den håller lika bra i längden, men jag ser ingen anledning till att den inte skulle göra det :)

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nu har jag full förståelse för att alla har olika budget, men hur mycket yta handlar det om? Vi kör med Osmos hårdvaxolja på golv+bänkskivor (dock olika oljor visserligen) och en liter av Osmos räcker till 30m2 vilket de menar är tillräckligt för golvytor. Herdins olja täcker ungefär lika (10-15m2 per liter och då räknat med två strykningar). Biltema skriver inget, men har svårt att tänka mig att den är lika dryg?
Det är en ganska stor yta som det handlar om så vi chansade. Hade inte köpt ett så dyrt golv heller så kändes värt att prova någon billigare variant. Vi målade två gånger och det räckte mer än väl. Känns som den är lika dryg i alla fall, jättemycket kvar i burken. Men får väl se hur den håller i längden. Försökte titta på innehållsförteckningen och jämföra med Osmo och Herdins och det verkade inte skilja så väldigt mycket.

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
J Julgranen skrev:
Vi testade den och den funkade finfint! Både ser bra ut och känns bra på ytan. Får väl se om den håller lika bra i längden, men jag ser ingen anledning till att den inte skulle göra det :)

Vad härligt att höra. Hur applicerade ni den. Gjorde ni så som jag förstått:

1. Slipa
2. Dammsuga
3.tunt lager hårdvaxolja. Först applicera med pensel? Sedan torka det överflödiga?
4. Vänta i 8 timmar
5. Tunt lager till. Nu kommer en fråga som jag är osäker på. Ska man enbart applicera ett tunt lager till och bara låta vara samt härda. Eller applicera tunt lager och även torka det överflödiga på lager 2? Lät ni golvet stå 8 dagar innan ni gick på den sen?

Har testat på en slipad bit av vår askparkett. Efter andra appliceringen torkade jag inte bort det överflödiga. Den känns lite klippig..

• Slipad askparkett med ett prov av hårdvaxolja applicerat i ett kvadratiskt område för jämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipad askparkett med ojämn applicering av hårdvaxolja och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
J Julgranen skrev:
Råkar du ha en bild på ert golv?

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Personligen har jag bra erfarenheter av Biltemas färgsortiment. Förr var jag som de flesta och rynkade på näsan och antog det var skit, sedan skulle jag grundmåla några m2 ny fasad och fick till min förvåning se att Biltemas Utegrund V var bäst eller näst bäst i Folksams stora färgtest. Efter det har jag vågat mer och mer och tycker faktiskt det mesta håller skapligt kvalitet.

I "grundsortimentsprylar", som skruv, mutter och förbrukningsvaror tycker jag de blivit mycket bättre senaste åren. Finns fortfarande gott om smäckigt skräp i sortimentet, deras verktyg är jag t.ex inte imponerad av, men som sagt, enklare grejer verkar precis lika bra som varsomhelst annars.

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Jag kan dela med mig av mina erfarenheter.

Har använt hårdvaxolja i nästan 10 år i olika projekt. Osmo, Herdins, Ronseal, Parkside (Lidl lol) och nu även Biltemas. Både ädellövträd och furu/gran. Och ovanpå papper som slutfinish i decoupage.

Älskar hårdvaxolja. Det gör ytan hård och impermeabel för vätskor, fläckar, smuts och hushållskemikalier.

Skulle kunna skriva mycket om alla produkter och projekt men begränsar mig (efter det långa förordet) till Biltemas hårdvaxolja vit. Jag har oljat ett furu/gran-golv från 1920 och en bänkskiva i furu med denna produkt.

Golvet grovslipade jag med 80-papper då hårdvaxolja kan bli väldigt halt, så gå ej finare än så i papper! Biltemas olja verkar dock nästan "kladdig" (mycket friktion) efter 1 månads härdtid så den är inte som andra, ännu iaf. Två lager applicerades, med lite för kort (24h) härdtid på första lagret. Det var ett misstag, då kärnvirket släppte lite pigment vid andra lagrets applicering. Ger ett flammigt intryck. Ge gärna första lagret 48-72h för att eliminera denna risk och få en homogenare infärgning. Det blir verkligen Fantastiskt vackert att hårdvaxolja äldre furu/gran-golv med vitpigmenterad hårdvaxolja!! Ytan blir hård och tålig som hårdvaxolja ska. Bra där.

Varning att denna hårdvaxolja luktar mycket och länge. Det går inte att vistas i rummet på ca 2 veckor efter sista lagret applicerats. Jag är inte känslig för lösningsmedel eller starka lukter men denna är för mycket. Klarar ni av att vara utan rummet i 2 veckor? Kör på denna, annars kör på en annan produkt.

Som skillnad kan nämnas att jag använde Lidls hårdvaxolja på sovrumsgolvet och den luktade bara starkt i ca 48h sen nästan luktfri. Dock var den inte pigmenterad så golvet fick den där lite trista gul-orangea furufärgen efter oljning. Helt ok men hade velat göra om det vitpigmenterat.

• Hörn av rum med ett vitpigmenterat hårdvaxoljat trägolv och en träbänk mot vit panelvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
kaherdin och 5 till
  • Laddar…
Tycker golvet blev fint på din bild, funderar på att slipa obehandla ett furugolv , vi gillar furufärgen och att den ändrar ton med tiden.

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
M Mick13 skrev:
Tycker golvet blev fint på din bild, funderar på att slipa obehandla ett furugolv , vi gillar furufärgen och att den ändrar ton med tiden.
Tack Mick! Det tycker jag med iof, men snyggare på de vänstraste plankorna som var mest splintved. Kärnvirket och kvisten på de högraste kan man se nästan som genomslag.

Obehandlat furu/gran är snyggt. Absolut. Dock blir det lätt missfärgat av minsta spill/nedsmutsning och kan ge stickor lätt. Jag har ännu inte fått en sticka av de 4 golv jag hårdvaxoljat.

Är ditt golv ett nytt eller äldre?

J Julgranen skrev:
Hade varit kul med en uppföljning på detta!

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
K kaherdin skrev:
Hade varit kul med en uppföljning på detta!
Finns inte i Biltemas sortiment längre. Var nog för bra/prisvärd.

• Ledsen
Simsu
  • Laddar…
J john.h skrev:
Finns inte i Biltemas sortiment längre. Var nog för bra/prisvärd.
Animerad bild av åsnan Ior som sitter på marken med nedslagna öron och texten "I knew it was too good to be true" under.
Skapa konto

• Ledsen
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Som framtida referens för sökningar för min och andras del i framtiden
- Herdins hårdvaxolja, ofärgad matt är bra. Ger en något mörkare nyans, på ek iaf. Enkel att arbeta med. Ca 340kr/L (år 2024).

Bild; Ekbänkskiva från Bauhaus, slipad med 120-papper, använd fem år, slipad igen, behandlad med två strykningar hårdvaxolja (10h mellanrum).

Blå penna, furupinne med vit färg och brytbladskniv for scale and color reference.

• Skrubbad vit furupinne, grön brytbladskniv och blå penna ligger på en behandlad ekbänkskiva för att visa färg och skala.
    Skapa konto
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.