Hej. Hoppas det blev rätt forumsgrupp för hittar inte trappor…
Är i startgropen för att fräscha upp vår trappa.. Målet är att slipa ner hela trappan och sedan använda ngt skydd ex hårdvaxolja och måla ”in sidan) vit …
Tycker idagsläget trappan är rätt hal och skulle vilja ha den som vårt parketgolv. Det är Bjelin golv och den är stenhård men har mönster/man känner mönstren av träet.
Har testa slipa lätt i 60 sandpapper och upplever att det känns /ser bra ut.
Frågor:
Hårdvaxolja: Det finns olika glans (matt-silkesmatt?? och glans) men ni som har använt det i olika trä.. Hur upplever ni att träet ser ut efter behandling? Blir det som en tunn lackhinna eller ??
Före behandling av trä: Använder ni upp till 200ish i sandpapper innan eller ni stannar på typ 120 ?
Strykningar: Olika fabrikat olika mkt men kör ni till maxantal i strykningar?
Osmo: finns många olika där bla en med ”halkskydd” : hur upplever ni den sk halkskyddet? Är det som sandpapper ? Jag önskar/ vill gärna ha det som att man känner träets mönster..
Tacksam för all tips o råd.
Är i startgropen för att fräscha upp vår trappa.. Målet är att slipa ner hela trappan och sedan använda ngt skydd ex hårdvaxolja och måla ”in sidan) vit …
Tycker idagsläget trappan är rätt hal och skulle vilja ha den som vårt parketgolv. Det är Bjelin golv och den är stenhård men har mönster/man känner mönstren av träet.
Har testa slipa lätt i 60 sandpapper och upplever att det känns /ser bra ut.
Frågor:
Hårdvaxolja: Det finns olika glans (matt-silkesmatt?? och glans) men ni som har använt det i olika trä.. Hur upplever ni att träet ser ut efter behandling? Blir det som en tunn lackhinna eller ??
Före behandling av trä: Använder ni upp till 200ish i sandpapper innan eller ni stannar på typ 120 ?
Strykningar: Olika fabrikat olika mkt men kör ni till maxantal i strykningar?
Osmo: finns många olika där bla en med ”halkskydd” : hur upplever ni den sk halkskyddet? Är det som sandpapper ? Jag önskar/ vill gärna ha det som att man känner träets mönster..
Tacksam för all tips o råd.
Hårdvaxolja är jag tämligen skeptisk till för ställen där man ska gå, för det blir mer slitage än man tror. Det blir till att vaxa och vaxa med jämna mellanrum och frågan är om det hjälper.
Jag tror mer på en golvlack, som man sen ruggar upp med sandpapper så ytan blir matt och inte så hal.
Testa på en spillbit först och se vilket som känns bäst.
Jag tror mer på en golvlack, som man sen ruggar upp med sandpapper så ytan blir matt och inte så hal.
Testa på en spillbit först och se vilket som känns bäst.
Hej och tack för ditt inlägg:S swirve skrev:
Har läst lite om just anti rutsch och min fråga är hur många strykningar har du gjort? En plan var att använda Osmo sidenmatt i några strykningar (1-2strykningar) och sedan 1-2 strykningar med anti rutsch….
Tänker att om man använder enbart anti rutsch så blir/upplevs trappan kanske väldigt sträv eller så… Har läst nämligen att vissa gjort så…
Klicka här för att svara