2 994 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hårdvaxolja på undersidan av bordsskivan?
Hej,
Finns det några för eller nackdelar med att inte olja undersidan på en bordsskiva i massiv bok? Enklast vore att strunta i undersidan då jag gjort möbelklossarna som ska hålla skivan mot sargen i trä och tänkte både limma och skruva dessa så ska jag olja undersidan så måste jag göra det när allt är färdigmonterat.
Det jag är orolig för är om skivan kommer att slå sig mer med årstiderna om jag bara oljar ena sidan. Skivan är 75x45x1 cm.
Finns det några för eller nackdelar med att inte olja undersidan på en bordsskiva i massiv bok? Enklast vore att strunta i undersidan då jag gjort möbelklossarna som ska hålla skivan mot sargen i trä och tänkte både limma och skruva dessa så ska jag olja undersidan så måste jag göra det när allt är färdigmonterat.
Det jag är orolig för är om skivan kommer att slå sig mer med årstiderna om jag bara oljar ena sidan. Skivan är 75x45x1 cm.
Man ska helst alltid behandla både ovan o undersida ja. Ser ingen fördel med att inte göra det men däremot nackdelen att det enklare slår sig om det bara är behandlat på ena sidan.
Finns väl ingen anledning att limma klossarna som ska hålla skivan mot sargen, skruva är standard o har fungerat i alla tider. Då kan du dessutom sätta dom lite i spänn så skivan alltid dras ner mot sargen.
Finns väl ingen anledning att limma klossarna som ska hålla skivan mot sargen, skruva är standard o har fungerat i alla tider. Då kan du dessutom sätta dom lite i spänn så skivan alltid dras ner mot sargen.
Du har nog rätt, det håller säkert även om man bara skuvar, tyckte bara det kännde lite tunnt att skruva i 10mm, man måste ju lämna lite marginal. Blir ju dessutom ännu enklare om man skippar lim.Ola C skrev:
Man ska helst alltid behandla både ovan o undersida ja. Ser ingen fördel med att inte göra det men däremot nackdelen att det enklare slår sig om det bara är behandlat på ena sidan.
Finns väl ingen anledning att limma klossarna som ska hålla skivan mot sargen, skruva är standard o har fungerat i alla tider. Då kan du dessutom sätta dom lite i spänn så skivan alltid dras ner mot sargen.
Ja 10mm va kanske lite tunt att skruva i, iaf om man någon gång i framtiden vill slipa ner skivan. Du kan inte limma nån klossar under skivan så du lokalt får lite tjockare gods att skruva i?I ivp skrev:
Klicka här för att svara