Jag har en räfflad glasskiva som kommer från ett nytt vitrinskåp, som kasserats pga transportskador. Så jag tänkte experimentera med att använda det fina glaset till annat.
Det finns ingen märkning på glaset. Det har en svag grönton, och slipade kanter. Eftersom det gick ner nästan till golv i skåpet vore det ju rimligt att det är härdat.
Nu har jag ritsat glaset med dålig gammal glasskärare, flera gånger (vet att ett drag ska räcka), knackat på undersidan med skäraren ganska ordentligt, spänt fast skivan och försökt bryta av den över en kant (med svetshandskar och skyddsglasögon), men jag tar i rätt ordentligt och skivan flexar säkert 10mm utan att något händer.
Glaset är 4/5 mm tjockt (botten/topp av räfflor).
Det känns som att om det är härdat så borde det exploderat efter flera drag med glasskärare? Men om det inte är härdat borde det å andra sidan inte alls vara så svårt att bryta?
Har det mesta av glaset i en sopsäck och är i garaget, så inte hela världen om det skulle smälla, men känns lite jobbigt.
Vad tror ni om glaset, är det härdat ändå, och alltså lika bra att ge upp?
Det finns ingen märkning på glaset. Det har en svag grönton, och slipade kanter. Eftersom det gick ner nästan till golv i skåpet vore det ju rimligt att det är härdat.
Nu har jag ritsat glaset med dålig gammal glasskärare, flera gånger (vet att ett drag ska räcka), knackat på undersidan med skäraren ganska ordentligt, spänt fast skivan och försökt bryta av den över en kant (med svetshandskar och skyddsglasögon), men jag tar i rätt ordentligt och skivan flexar säkert 10mm utan att något händer.
Glaset är 4/5 mm tjockt (botten/topp av räfflor).
Det känns som att om det är härdat så borde det exploderat efter flera drag med glasskärare? Men om det inte är härdat borde det å andra sidan inte alls vara så svårt att bryta?
Har det mesta av glaset i en sopsäck och är i garaget, så inte hela världen om det skulle smälla, men känns lite jobbigt.
Vad tror ni om glaset, är det härdat ändå, och alltså lika bra att ge upp?
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Intressant. Tror du det kan vara det i en möbel?C cpalm skrev:
Här är ny bilder där jag blött den slipade kanten i änden, och en annan bild från sidan. Kan det vara laminerat?
I så fall, det borde väl gå att knäcka ändå?
Ja jag förstår precis vad du menar.C cpalm skrev:
Men efter goggleresearch inser jag att även laminerat ska gå att skära och knäcka på samma sätt som vanligt glas, bara det att det är två sidor.
Nu har jag testat att dunka skivan rätt våldsamt ner i arbetsbordet, med skärmärket över kanten. Inget resultat. Lutar mot att det är härdat.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Och ni alla är säkra att det är glas .
Låter häftigt att det flexar 10 mm utan att spricka.
Kan det vara polykarbonat?
Protte
Låter häftigt att det flexar 10 mm utan att spricka.
Kan det vara polykarbonat?
Protte
Fast om det är härdat hjälper ändå ingen glasmästare i världenmexitegel skrev:
Det var en tanke att göra lite pyssel av glas som annars skulle kastas, så jag kommer nog inte orka lägga nån tid på det.
Ja det är absolut glas. Det är hårt och rispas som glas av glasskäraren, inget snack om det. Har inte mätt upp med måttstock och överdrev möjligen. Eller flexet kommer av att hela längden på 1,5m böjer sig. Men jag har verkligen både böjt och bankat på ett sätt som känns väldigt läskigt med glas.prototypen skrev:
Ja det är det jag är förvånad över att det inte gjort! Kanske att det klarar rätt mycket bländande, men rispan med glasskäraren tänker jag mig borde få det att explodera. Hade ju varit enkelt att kolla genom att smälla till ett hörn med hammare, men drar mig lite för städningen om det flyger 😆.C cpalm skrev:
Ok, det verkar som att man kan repa härdat glas med skäraren, och böja så det flexar riktigt ordentligt... tills det inte gör det längre.
Den här killen visar hur det går (ljud på!). Sjukt att han inte har handskar dock. Hur tänkte han där? Mitt kändes som att det flexar ungefär såhär, men jag tror jag ger upp det här projektet nu 😆.
Den här killen visar hur det går (ljud på!). Sjukt att han inte har handskar dock. Hur tänkte han där? Mitt kändes som att det flexar ungefär såhär, men jag tror jag ger upp det här projektet nu 😆.
I unga år fick jag och en polare för oss att man kunde skära härdat glas med vinkelslip. Sagt och gjort så skar vi och se på tusan - det funkade ju! Stolta som tuppar betraktade vi vår överlägsenhet. Sen sa det poff…. 😂.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden