1 564 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Hård och stel tvätt
G Greger_08 skrev:
Jag använder typ 1 msk till en hel maskin så jag använder verkligen inte mycket.. annars skulle det absolut kunna vara därför!!Cheesen skrev:
Det är sannolikt tvålrester. Du använder för mycket tvättmedel, minska mängden. Det är inte tvättmedlet som gör kläderna rena utan det är vattnet. Tvättmedlets funktion är i huvudsak att bryta ytspänningen så att vattnet kan ta bort smutsen.
(ja jag vet att tvål löser vissa smutser men dom finns sällan på kläder eller liknande och det behövs fortfarande inga mängder för att exempelvis lösa upp en fettfläck).
Det vanligaste felet vi gör är just att använda för mycket tvättmedel. Rekommendationen på paketet är kraftigt överdriven och står där för att du ska använda mera medel så att du köper mera. (En försäljningstaktik)
Samma gäller även sköljmedel, om du använder mindre tvättmedel så behövs dessutom mindre sköljmedel.
G Greger_08 skrev:
Jag använder typ 1 msk till en hel maskin så jag använder verkligen inte mycket.. annars skulle det absolut kunna vara därför!!Cheesen skrev:
Det är sannolikt tvålrester. Du använder för mycket tvättmedel, minska mängden. Det är inte tvättmedlet som gör kläderna rena utan det är vattnet. Tvättmedlets funktion är i huvudsak att bryta ytspänningen så att vattnet kan ta bort smutsen.
(ja jag vet att tvål löser vissa smutser men dom finns sällan på kläder eller liknande och det behövs fortfarande inga mängder för att exempelvis lösa upp en fettfläck).
Det vanligaste felet vi gör är just att använda för mycket tvättmedel. Rekommendationen på paketet är kraftigt överdriven och står där för att du ska använda mera medel så att du köper mera. (En försäljningstaktik)
Samma gäller även sköljmedel, om du använder mindre tvättmedel så behövs dessutom mindre sköljmedel.
Vad har ni för fläktar?G g.kraft skrev:
Och ni har ingen torktumlare misstänker jag. Vi torktumlar allt som går och använder inget sköljmedel så handdukar, sängkläder, underkläder, jeans, skjortor, ja i princip allt som inte är speciellt känsligt och där det blir mjukt (även sådant som tillverkare fegar med att sätta ej torktumling men går alldeles utmärkt).
Kan ju vara så enkelt som att eran maskin sköljer dåligt, kanske körs den lite väl full? Eller så är kombination vatten och tvättmedel dåligt (ex hårt vatten men tvättmedel utan mjukgörare). Om du har en vattenanalys (brukar gå att googla fram för kommunens vatten, iaf på huvudnätet) så kan du se där.J Johanna Bergström1 skrev:Hej,
Har en fråga.
Vi bor i ett hus från 1973, när vi tvättar (utan att överdosera tvättmedel osv), så blir tvätten otroligt stel. Upplever också att den blir gul och dassig snabbt. hänger upphängd på tvättlinor i våran tvättstuga med avfuktare igång. Cirka 1 km från oss bor mina föräldrar. När vi tvättar hos dom så blir tvätten väldigt väldigt mjuk och följsam. Dom bor i lägenhet och tvätten hängs i vardagsrummet på torkställning. Båda har ny tvättmaskin och kommunalt vatten.
VAD är fel hos oss???
Vi kör alltid med extra sköljning. Annars tycker jag ofta man upplever att det är rester kvar i tvätten.
Tyvärr har ju miljökraven gjort att tillverkarna minskar vattenförbrukningen till det allra minsta möjliga för att uppfylla kraven på rester efter sköljningen.
Tyvärr har ju miljökraven gjort att tillverkarna minskar vattenförbrukningen till det allra minsta möjliga för att uppfylla kraven på rester efter sköljningen.
Vi hade några golvfläktar över, så jag monterade dem upp och ner i taket, men utan sin fot. De pendlar och blåser runt från var sin sida om tvätten så det fladdrar lite. Sen står avfuktaren direkt i mitten på tvättläge. Har via smart hem, en 4-knapp för att ställa in på 2,4,6,8h så det är bara trycka en gång så sätts allt igång på rätt tid.J Johanna Bergström1 skrev:
Innan fläktarna upplevde jag att det torkade ojämt så att tvätten en bit bort torkade långsammare.
Ca 15m2 stort rum, dörren stängd, vid torkning.
Jag gör sammaledes. Har extremt hårt vatten så sköljmedel används men inte vid vittvätt. Det är självklart att just frotte kan bli hårt utan torktumlare och då kör jag frotten ett par minuter i tumlaren när tvätten redan är torr.useless skrev:
1 msk låter för lite, använd i alla fall det som står på tvättmedelsförpackningen gentemot maskinstorlek och vattnets hårdhet. 1 msk (15 ml) är typ mindre än hälften av det som står i de flesta förpackningarna även vid minsta maskinstorleken och mjukaste vattnet.J Johanna Bergström1 skrev:
Sköljmedel kan också ge med tiden styvare tyg om för mycket av det finns i kvar i kläderna och som möter tvättmedel vid nästa tvätt. samma sak om tvättmedel och sköljmedel råka blandas under tvättprocessen för att det läcker från tvättmedelsfacken.
så börja med att inte använda sköljmedel en tid och se om det blir förändring, och att rekommenderade tvättmedelsdos används för vattnets hårdhet och maskinstorlek och inte typ mindre än hälften...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden