1 479 läst ·
22 svar
1k läst
22 svar
Hård och stel tvätt
Sida 1 av 2
Hej,
Har en fråga.
Vi bor i ett hus från 1973, när vi tvättar (utan att överdosera tvättmedel osv), så blir tvätten otroligt stel. Upplever också att den blir gul och dassig snabbt. hänger upphängd på tvättlinor i våran tvättstuga med avfuktare igång. Cirka 1 km från oss bor mina föräldrar. När vi tvättar hos dom så blir tvätten väldigt väldigt mjuk och följsam. Dom bor i lägenhet och tvätten hängs i vardagsrummet på torkställning. Båda har ny tvättmaskin och kommunalt vatten.
VAD är fel hos oss???
Har en fråga.
Vi bor i ett hus från 1973, när vi tvättar (utan att överdosera tvättmedel osv), så blir tvätten otroligt stel. Upplever också att den blir gul och dassig snabbt. hänger upphängd på tvättlinor i våran tvättstuga med avfuktare igång. Cirka 1 km från oss bor mina föräldrar. När vi tvättar hos dom så blir tvätten väldigt väldigt mjuk och följsam. Dom bor i lägenhet och tvätten hängs i vardagsrummet på torkställning. Båda har ny tvättmaskin och kommunalt vatten.
VAD är fel hos oss???
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hur snabbt torkar den? Om den dropptorkar (lång tid) blir det ju mer stelt än om den lufttorkar på runt 4h. Avfuktare borde ju lösa det. Jag har avfuktare och två takmonterade fläktar som drar runt och tycker det blir mjukt utan sköljmedel.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Alltså den torkar ju absolut inte på 4 timmar när man tvättat en hel maskin. 😬G g.kraft skrev:
Nu får någon annan rätta mig om jag har fel, men tänker att gamla järnrör (vet inte om det användes -73) börjar rosta och släppa partiklar till vattnet som gör tvätten hård.
Det går att utesluta maskinen om ni kan flytta den till dina föräldrar och se om resultatet bli detsamma.
Eller tvätta hos er och hänga upp hos dem och tvärt om för att se om torkmetoden påverkar.
Det går att utesluta maskinen om ni kan flytta den till dina föräldrar och se om resultatet bli detsamma.
Eller tvätta hos er och hänga upp hos dem och tvärt om för att se om torkmetoden påverkar.
Jag har aldrig hört talas om att rören skulle på något sätt släppa ifrån sig så mycket material att det gör tvätten stel. Koppar eller järnrör skulle ev kunna ge någon svag färg men även det verkar osannolikt. Oftast är det nog vattnet i sig som tex är järnhaltigt eller kalkrikt om det blir mycket avlagringar. Moderna rör är oftast av plast. Innan dess (70-yal kanske) var det nog oftast koppar. Koppar monteras fortfarande men tror jag sällan vid nybyggen. Järn så ska nog huset vara långt mer än 50 år gammalt och oftast är isåfall järnrör byttaS Spopas skrev:
Bor ni i ett område som kräver avhämtning av vattnet och isåfall funkar den?
Prata med kommunen är mitt råd.
Det är sannolikt tvålrester. Du använder för mycket tvättmedel, minska mängden. Det är inte tvättmedlet som gör kläderna rena utan det är vattnet. Tvättmedlets funktion är i huvudsak att bryta ytspänningen så att vattnet kan ta bort smutsen.J Johanna Bergström1 skrev:Hej,
Har en fråga.
VAD är fel hos oss???
(ja jag vet att tvål löser vissa smutser men dom finns sällan på kläder eller liknande och det behövs fortfarande inga mängder för att exempelvis lösa upp en fettfläck).
Det vanligaste felet vi gör är just att använda för mycket tvättmedel. Rekommendationen på paketet är kraftigt överdriven och står där för att du ska använda mera medel så att du köper mera. (En försäljningstaktik)
Samma gäller även sköljmedel, om du använder mindre tvättmedel så behövs dessutom mindre sköljmedel.
Då skulle jag börja med att hänga ut tvätten för att se skillnaden. Du kan ju hänga en handduk inne och en ute för att jämföra.J Johanna Bergström1 skrev:
Vår avfuktare + fläktar torkar torrt på 4h om det inte är något speciellt.