Hej,
Har en fråga.
Vi bor i ett hus från 1973, när vi tvättar (utan att överdosera tvättmedel osv), så blir tvätten otroligt stel. Upplever också att den blir gul och dassig snabbt. hänger upphängd på tvättlinor i våran tvättstuga med avfuktare igång. Cirka 1 km från oss bor mina föräldrar. När vi tvättar hos dom så blir tvätten väldigt väldigt mjuk och följsam. Dom bor i lägenhet och tvätten hängs i vardagsrummet på torkställning. Båda har ny tvättmaskin och kommunalt vatten.
VAD är fel hos oss???

B
Sköljmedel?

Hur snabbt torkar den? Om den dropptorkar (lång tid) blir det ju mer stelt än om den lufttorkar på runt 4h. Avfuktare borde ju lösa det. Jag har avfuktare och två takmonterade fläktar som drar runt och tycker det blir mjukt utan sköljmedel.

G g.kraft skrev:
Hur snabbt torkar den? Om den dropptorkar (lång tid) blir det ju mer stelt än om den lufttorkar på runt 4h. Avfuktare borde ju lösa det. Jag har avfuktare och två takmonterade fläktar som drar runt och tycker det blir mjukt utan sköljmedel.
Alltså den torkar ju absolut inte på 4 timmar när man tvättat en hel maskin. 😬

J Johanna Bergström1 skrev:
Men det kan väl knappast ha något med rören att göra? Det är klart och fint vatten.
De bor ju i samma område som oss fast i lägenhet.

Spontant tänker jag på:
Har ni rengjort maskinen nyligen? Tänker med att gamla rör i huset kanske är dags att bytas ut?

S Spopas skrev:
Spontant tänker jag på:
Har ni rengjort maskinen nyligen? Tänker med att gamla rör i huset kanske är dags att bytas ut?
Har inte råd att riva upp allt och byta rör...
har rengjort maskinen. Men tror du att äldre rör kan påverka hårdheten på tvätt?

Nu får någon annan rätta mig om jag har fel, men tänker att gamla järnrör (vet inte om det användes -73) börjar rosta och släppa partiklar till vattnet som gör tvätten hård.

Det går att utesluta maskinen om ni kan flytta den till dina föräldrar och se om resultatet bli detsamma.
Eller tvätta hos er och hänga upp hos dem och tvärt om för att se om torkmetoden påverkar.

Ni har kommunalt vatten, men hämtas vattnet från samma ställe till dig och dina föräldrar? Annars kan vattenkvalitén vara annorlunda

G
det är sommar prova att hänga tvätten ute så slipper du fundera på ev torkproblem...

J
S Spopas skrev:
Spontant tänker jag på:
Jag har aldrig hört talas om att rören skulle på något sätt släppa ifrån sig så mycket material att det gör tvätten stel. Koppar eller järnrör skulle ev kunna ge någon svag färg men även det verkar osannolikt. Oftast är det nog vattnet i sig som tex är järnhaltigt eller kalkrikt om det blir mycket avlagringar. Moderna rör är oftast av plast. Innan dess (70-yal kanske) var det nog oftast koppar. Koppar monteras fortfarande men tror jag sällan vid nybyggen. Järn så ska nog huset vara långt mer än 50 år gammalt och oftast är isåfall järnrör bytta

Bor ni i ett område som kräver avhämtning av vattnet och isåfall funkar den?

Prata med kommunen är mitt råd.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Cheesen
Hej,
Har en fråga.
Vi bor i ett hus från 1973, när vi tvättar (utan att överdosera tvättmedel osv), så blir tvätten otroligt stel. Upplever också att den blir gul och dassig snabbt. hänger upphängd på tvättlinor i våran tvättstuga med avfuktare igång. Cirka 1 km från oss bor mina föräldrar. När vi tvättar hos dom så blir tvätten väldigt väldigt mjuk och följsam. Dom bor i lägenhet och tvätten hängs i vardagsrummet på torkställning. Båda har ny tvättmaskin och kommunalt vatten.
VAD är fel hos oss???
Det är sannolikt tvålrester. Du använder för mycket tvättmedel, minska mängden. Det är inte tvättmedlet som gör kläderna rena utan det är vattnet. Tvättmedlets funktion är i huvudsak att bryta ytspänningen så att vattnet kan ta bort smutsen.
(ja jag vet att tvål löser vissa smutser men dom finns sällan på kläder eller liknande och det behövs fortfarande inga mängder för att exempelvis lösa upp en fettfläck).

Det vanligaste felet vi gör är just att använda för mycket tvättmedel. Rekommendationen på paketet är kraftigt överdriven och står där för att du ska använda mera medel så att du köper mera. (En försäljningstaktik)
Samma gäller även sköljmedel, om du använder mindre tvättmedel så behövs dessutom mindre sköljmedel.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Om funktionen finns så prova också med extra sköljning.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Då skulle jag börja med att hänga ut tvätten för att se skillnaden. Du kan ju hänga en handduk inne och en ute för att jämföra.

Vår avfuktare + fläktar torkar torrt på 4h om det inte är något speciellt.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.