Rickard.
Att hårdlöda kopparrör är enkelt så det tar nog inte många försök innan du lyckas. En "kul" kuriosa om hårdlödning är att fogen/överlappet bara behöver vara 3x godstjockleken för att klara hela trycket, löder man ett 15mm rör behöver alltså fogen egentligen bara vara 3mm. Givetvis siktar man inte på 3mm om man kan ha mer men det visar ändå vilken felmarginal man har och hur stark skarvmetoden är.

Redigerat:
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Kanske inte helt fullträff, dels Kanada och fokus på modelljärnväg, men något finns det allt.

[media]
Följt hennes kanal i många år hon är väldigt duktig och det är absolut relevant om man vill lära sig hårdlöda. Hon bygger ju trycktankar dessutom så det ställer lite krav på kvaliteten!

Rickard. Rickard. skrev:
Att hårdlöda kopparrör är enkelt så det tar nog inte många försök innan du lyckas. En "kul" kuriosa om hårdlödning är att fogen/överlappet bara behöver vara 3x godstjockleken för att klara hela trycket, löder man ett 15mm rör behöver alltså fogen egentligen bara vara 3mm. Givetvis siktar man inte på 3mm om man kan ha mer men det visar ändå vilken felmarginal man har och hur stark skarvmetoden är.
Även mjuklödning av kopparrör är rätt förlåtande ur det perspektivet, de standardkopplingar man använder inom VVS har en bisarr hållfasthet om det är någorlunda vettigt lödat.
När jag bytte VVSen i huset så mjuklödade jag allt i källaren och osäker som man är så gjorde jag lite tester innan jag skred till verket. Lödade några rör med en koppling, spände upp i skruvstädet och vred med största rörtången och mycket hävstång... Rören gick sönder, inte lödningen eller kopplingen.

Rickard.
Nä styrkan är det inget fel på alls men det är lite känsligare mot just dom sakerna som gör att man proffisionelt måste löda istället för att t ex pressa så det används nog rätt sällan här.
Som hemmafixare med snällt vatten kan man göra vilket som.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.