Toalettsitsen sitter fast som berget i en äldre toalettstol och jag är rädd att skruvarna förstör porslinet om jag försöker öppna dem med våld. (Det är en äldre Gustavsberg Arctic.) Finns det något lim som jag skulle kunna använda för att limma ihop denna på något sätt när den sitter kvar på sin plats? Det finns en bred och en tunn spricka.
Tack för alla tips!

• Sprucken toalettsits i Gustavsberg Arctic toalettstol, med bred och tunn spricka synlig på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåkomponentsepoxi kan fungera. Jag tror tyvärr inte att det kommer bli vackert.

ska du få det starkt och samtidigt chans till optisk uppgradering bör du göra en sandwich. och limmet behöver då inte vara för hårt, snarare kan det vara en fördel med viss elasticitet.

t ex sikaflex 221 fäster även på feta plaster.

utmaningen blir att hitta ett lagom välvt material att laminera med.

Är det inte bara att byta toasits?

J Jolipepo skrev:
Toalettsitsen sitter fast som berget i en äldre toalettstol och jag är rädd att skruvarna förstör porslinet om jag försöker öppna dem med våld.
Det behöver du inte oroa dig för, i värsta fall kan du ju bryta/såga sönder sitsen så skruvarna lossar i andra änden.

Tror jag limmade en liknande med "Superlim". Det gick inte alls.

J Jolipepo skrev:
Toalettsitsen sitter fast som berget i en äldre toalettstol och jag är rädd att skruvarna förstör porslinet om jag försöker öppna dem med våld. (Det är en äldre Gustavsberg Arctic.) Finns det något lim som jag skulle kunna använda för att limma ihop denna på något sätt när den sitter kvar på sin plats? Det finns en bred och en tunn spricka.
Tack för alla tips!
Har du rätt verktyg kanske du inte behöver använda så mycket våld. Hur ser det ut undertill och vad använder du för verktyg?

Jag kan inte tänka mig att det är en bra lösning att försöka limma ihop sitsen på ett snygg sätt.

Såhär ser det under. Sitter fast som berget som sagt.

• Undersidan av ett fast installerat badkar med en synlig bult.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Har du rätt verktyg kanske du inte behöver använda så mycket våld. Hur ser det ut undertill och vad använder du för verktyg?

Jag kan inte tänka mig att det är en bra lösning att försöka limma ihop sitsen på ett snygg sätt.
Jag la till en bild nedan. Tips om bra verktyg mottages tacksamt!

Klart det går att skruva ur det du visar. På med litet oljespray, bara ta i litet med lämplig handske som ger grepp.

Tack alla för tips!
Bestämde mig för att inte försöka limma utan tog loss den och bytte till ny Ikea Valloxen som funkade fint istället för dyra Gustavsberg Arctic (den som hade spruckit).
Den satt verkligen som berget och oljespray med mera hjälpte inte, men Bosch multiverktyg var till stor hjälp!

• Toalett installerad i ett badrum med en toalettrullehållare på väggen och ett svart toalettborstställ bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.