1 630 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Elleverantörsbyte gick fel - Har man nån chans till kompensation?
Under byggtiden hade jag det lokala kraftbolaget, tillika nätägarna som leverantör av Bygg-el. När jag flyttade in skulle Telge Energi ta över elleveransen. Jag hade inget tidsbundet avtal med den lokala leverantören. Någon månad innan det var dags för byte meddelade jag den lokala leverantören när bytet skulle ske och fick samtidigt alla uppgifter jag behövde för att skicka vidare till Telge energi.
När Telge sen skulle göra bytet vägrade det lokala bolaget att släppa mig som kund, de hävdade att de hade fått ett annat datum för överflyttnigen än det Telge bad om och eftersom datumen inte var samma så kunde man inte genomföra bytet alls. De behöll mig helt enkelt som kund och fortsatte på rörligt pris och vägrar släppa mig förrän 1:e Mars. Detta har nu resulterat i att jag har fått betala 50% högre elpris än det pris jag hade avtal med hos Telge, så totalt kostar det här mig ca 3000:-. Jag har inte fått någon information om att bytet inte har kunnat genomföras.
Har man nån möjlighet att få kompensation av det lokala företaget som vägrade släppa en befintlig kund? Det är ju väldigt lämpligt att försöka behålla kunderna över vintern. Telge Energi har varit väldigt tillmötesgående och har låtit oss teckna avtal från 1/3 till samma priser som gällde för bindning förra året, vilket är ca 20 öre lägre än vad priserna för bundet avtal är idag. Vi har dessutom fått dessa priser i 3 år framöver.
När Telge sen skulle göra bytet vägrade det lokala bolaget att släppa mig som kund, de hävdade att de hade fått ett annat datum för överflyttnigen än det Telge bad om och eftersom datumen inte var samma så kunde man inte genomföra bytet alls. De behöll mig helt enkelt som kund och fortsatte på rörligt pris och vägrar släppa mig förrän 1:e Mars. Detta har nu resulterat i att jag har fått betala 50% högre elpris än det pris jag hade avtal med hos Telge, så totalt kostar det här mig ca 3000:-. Jag har inte fått någon information om att bytet inte har kunnat genomföras.
Har man nån möjlighet att få kompensation av det lokala företaget som vägrade släppa en befintlig kund? Det är ju väldigt lämpligt att försöka behålla kunderna över vintern. Telge Energi har varit väldigt tillmötesgående och har låtit oss teckna avtal från 1/3 till samma priser som gällde för bindning förra året, vilket är ca 20 öre lägre än vad priserna för bundet avtal är idag. Vi har dessutom fått dessa priser i 3 år framöver.
Tror det är väldigt svårt att få kompensation. Jag hade ett liknande problem, där Telia helt rått stal mitt abonnemang från Optimal Telecom utan mitt godkännande, och de vägrade såväl kompensation som att omedelbart återställa det, utan tyckte istället att jag skulle ta jobbet att flytta tillbaka abonnemanget till Optimal Telecom och stanna hos Telia i tre månaders bindningstid. Enda eftergiften jag fick, trots totalt kanske 10 timmar i telefon med dem, var att jag slapp bindningstiden.
Nej det verkar nog kört med kompensation. Jag har precis talat med det lokala bolaget och trots att de erkänner att det faktiskt är de som fört in felaktiga uppgifter i sina register om vilket datum jag ska flytta så får jag stå för extrakostnaderna som deras fel orsakat mig.
ARN tar inte upp tvister under 2000:- Så jag får vänta lite. Men det finns redan en dom på ett identisk fall där ARN ger kunden rätt, jag har skickat in den domen till det lokala bolaget då det är deras ansvar.goerana skrev:
Ett byte hanteras inte av människor utan av datorer, men det är den innevarande elleverantören som är skyldig att meddela det nya bolaget om en överflytt blir nekad av någon anledning. Den här gången beror det på att Telge skickat fel ansökningsversion.
Lägesuppdatering....Efter många om och men och efter lite rådgivning av konsumentverket har jag äntligen lyckats få till en överenskommelse med Telge Energi som jag antagligen t.o.m. tjänar lite på i slutändan (inte bara kompenseras för mina ökade kostnader alltså). Skam den som ger sig....
Klicka här för att svara