Vi har nyligen flyttat in i ett hus med krypgrund med betongbjälklag. Under besiktningen (som gjordes i april) låg fuktkvoten på ca 18% i syllen som låg diktan mot betongbjälklaget. Krypgrunden kunde man inte ta sig ner i. Vi har nu påbörjat projektet att ta oss ner i krypgrunden då vi tänkte sätta in en avfuktare där och fick nu loss ett ventilationsgaller så vi kunde se in litegrann. Vi såg då massa gul/orange/bruna saker ovanpå jorden i krypgrunden och undrar nu om detta kan vara hussvamp eller vad det kan vara?
Mvh nyblivna förstagångshusägare
Mvh nyblivna förstagångshusägare
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Åh okej, det var ju skönt att höra!Rejäl skrev:
Det är erge-betongbjälklag så det är endast betong i bjälklaget och inget trä. Dock har vi inte kommit ner i krypgrunden ännu och kunnat inspektera om det finns något kvarglömt byggvirke eller liknande..
Nej tyvärr det finns så många olika svampar och påväxten så det vet jag inte..C Carro1333 skrev:
Förmodligen ofarlig för er då det bara är betong i grunden så jag skulle tagit bort allt som man ser och sett om det återkommer innan man gör ytterligare åtgärder..
Tack för snabba svar! Vi får försöka ta oss ner i grunden och ta bort det samt fortsätta hålla koll 🙏🏼Rejäl skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Nu är jag absolut ingen expert men det jag ser som lekman på bilderna är salt/mineralutfällningar. Är det så: helt ofarligt.
Håller faktiskt med, salt och kalk/gips och kanske en smula järn som ger brunfärgningen i ytterstadelen på 'jorden' efter dryga 50 år sakta avdunstning, det kommer inte att ändra sig speciellt mycket när ytterligare 50 år till har förlöpt...H Harald Blåtumme skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden