Jag hade hört talas om ogräset parkslide rätt så nyligen, flyttade in i vårt hus för snart två år sen och mest fokuserat på vissa småfix och annat som behövts göras på själva byggnaden.

Nu har det fullkomligt exploderat med gräs och gud vet vad på tomten. Var en plätt mellan kantstenar vid fasaden bl.a. som jag grävde upp, rensade från ogräs och satte ner en planta Nu har plantan blivit omgiven av något som jag är väldigt rädd kan vara parkslide. Det har dykt upp härs och tvärs längs fasaden och på många andra ställen.

Är rätt skräckslagen att jag ska behöva gräva upp halva tomten för att få bort eländet. Har liksom nyss fått ordning på andra delen av tomten. Ska man ta och elda upp allt och börja om? Gräva bort och slänga tio ton jord? Finns det risk att huset kan bli svårsålt eller omöjligt att sälja i framtiden?
 
  • Täta gröna blad som misstänks vara invasiva parkslideväxter på en trädgårdstomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växt med stora gröna blad som misstänks vara parkslide vid en vit fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön planta misstänkt för att vara parkslide växer bredvid en grå husvägg och över kantsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara knölklocka, blidar blå klockor på ena sidan av stängeln när de blommar. Har skiten själv och blir alltid lite nojjig när den bladformen du visar dycker upp.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
1 1nisse2 skrev:
Kan vara knölklocka, blidar blå klockor på ena sidan av stängeln när de blommar. Har skiten själv och blir alltid lite nojjig när den bladformen du visar dycker upp.
Jag har inget minne av att jag såg de där i fjol, men det kändes lite lugnande i alla fall.

Av beskrivningen av den verkar den vara väldigt lättspridd, såvida den inte orsakar skador på huset är jag nöjd... ska tyligen gå att äta

https://biofilia.se/2013/07/12/campanula-rapunculoides/
 
Karlia
Knölklocka har vackra blommor, men den är nästan omöjlig att bli av med. I min förra lägenhet försökte jag under 5 år..
 
Karlia Karlia skrev:
Knölklocka har vackra blommor, men den är nästan omöjlig att bli av med. I min förra lägenhet försökte jag under 5 år..
Så länge den inte orsakar mer än eventuell visuell irritation och inga fysiska skador på huset får den väl vara.

Vänta nu, lägenhet? Antar du bodde på bottenplan då?
 
Karlia
Litet hyreshus med fem lägenheter och trädgård. Jag tog hand om rabatter och träd. Vill du ha lavendel i en rabatt som inte blivit rensad på 10 år, gör du allt vad du kan för att bli av med knölklockorna.
 
  • Gilla
Maria sold ahlström
  • Laddar…
Att ha så stora problem med en växt i en lägenhet låter extremt. Där ligger Parkslide i lä rejält.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.