Byggahus.se

Har jag fått parkslide?

2k läst  22 svar

1. T
    Medlem · Nivå 11
    Morrn!
    Har fått jord levererat för ny gräsmatta och hittade nu denna lilla planta. Är det parkslide?
    Har bara hittat denna enda planta, men har fortfarande en stor jordhög som ska fördelas ut.
    Har markerat platsen där den stod, tänkte att OM det kan vara parkslide ska jag gräva ordentligt så jag får bort alla rotdelar. Förhoppningsvis slipper jag medverka i den stoooora parkslide-tråden.

Tack för insatta svar!

• Laddar…
  2. M
    Husägare · Nivå 7
    Ja, definitivt parkslide. Men så länge du inte har stora etablerade rötter i marken är det nog bara att rycka skotten så försvinner den.

3. T
    Medlem · Nivå 11
    Skit också... Jaja, jag misstänkte att det var så. Tack för bekräftelsen i alla fall. ;)

När jag drog upp plantan så kändes det som att roten gick av. Får väl hålla koll på när det dyker upp ett nytt skott om ett par veckor eller så. Då åker stora spaden fram...

• Laddar…
  4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 17
    Beroende på var jorden kommer ifrån hade jag frågat vad de pysslar med...

5. 5
    Medlem Nivå 1
    Reklamera jorden? det är ett allvarlgt fel.

6. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Om vi nu antar att det inte var planteringsjord av bästa kvalitet som TS beställde, och att denne var medveten om att det var massor som kommer från ett annat projekt, skulle jag som entreprenör svara att man får räkna med att det finns lite rotogräs i massorna och att det bara är att rycka bort ogräset när det kommer och absolut ingen anledning till reklamering eller skadestånd. När gräsmattan är redo för klippning klipper man bort ogräset innan det hinner bli stort och försvinner det automatiskt.

Så länge vi inte har samma hårda lagstiftning som i UK blir det svårt att tvinga entreprenören till en åtgärd.

Det som man behöver göra innan man beställer jord, är att diskutera var det kommer ifrån, vilken kvalitet massorna har och hur man hanterar avvikelser (t ex parksliderötter i massorna)

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Nivå 11
    Jorden beställdes i samband med att avlopp lades ner och fyllnadsmassor behövdes. När jag ändå hade en rejäl grävare (och någon som kunde hantera den) beställde jag ett par lass med jord för ny gräsmatta, i ett par omgångar. Var massorna eller jorden hämtades har jag ingen aning om men det var ingen snyggjord av toppkvalitet, så mycket kostade den inte... :rofl: För att lägga till ytterligare en osäkerhetsfaktor hyrde jag i våras en minigrävare som möjligen kan ha tagit med sig någon liten rotbit...

Möjligen kan jag få tag i chaffisen som levererade jorden och fråga var den hämtades men jag har en svag känsla av att min "oro" kommer bagatelliseras... ;)

• Laddar…
  8. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Ja och jorden levererades ju helt enligt kontraktet:
    Jord med okänt innehåll och okänd härkomst

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 17
    Tycker ändå man skulle kunna uppmärksamma dem på problemet.

10. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 6
    Kan vara en lite mindre aggressiv släkting t Parkslide, minns inte namnet, men bladen går lite åt det röda hållet. Isf blir det lättare att få bort.

11. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Nej det där är knappast parkslide, kan vara någon variant av skräppa.

12. A
    Medlem · Nivå 15
    No, no ingen variant av skräppa.

• Laddar…
  13. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Då är det något annat men inte parkslide, det tror jag då inte.

14. R
    Medlem Nivå 4
    Jag tycker då att det ser ut exakt som parkslide. Blad, stjälk, rot. Rubbet.

15. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Hmmm... jag ändrar mig och säger att det eventuellt är parkslide trotsallt.

Dags att ge sig ut på exkursion för att leta parkslide, måste ju snart få se dem in real life och inte bara i dessa skräcktrådar.