peternicklas skrev:
Kanske stämmer, men oavsett detta så är det köparen som ska kolla det innan de flyttar in. Kan aldrig bli ett dolt fel. Är ju bara att titta på styrningen till anläggningen så ser man om det går eller inte. Tar kanske 10 minuter.
Så då lurar mig kontorschefen på Mäklarhuset mig fullständigt eller är han verkligen så inkompetent? Han påstår sig ha jurister i familjen och VET att skulle köparen driva detta civilrättsligt så skulle de få rätt.

Mikael_L
Thomas59 skrev:
Säger det en gång till:

BESTRID ALLA KRAV & ANMÄL MÄKLAREN

Av vad du beskrivit har köparen inget att komma med. Någon advokat behöver du inte anlita förrän du blir stämd och det kommer du knappast att bli. Det 10-åriga ansvaret gäller ENBART dolda fel och några sådana verkar det inte finnas.

Att du betalade det första av köparens krav var ett onödigt misstag.
Exakt så skulle jag också säga.

Och börja inte konfrontera köparen något eller diskutera något alls.
Du har ska ha ett enda besked: "Kravet är ej skäligt och bestrides."

(Att du inte kan eller vill betala är bara dumt att säga, det har ingen betydelse.)

edit:
Personligen skulle jag också lagt en hel del tid på att försöka finna någon ev koppling mellan mäklare och köpare. För det verkar helskumt det mesta.

Och slutligen så har dom väl i princip förverkat sin rätt att få ersättning för s.k. dolt fel, då en del formkrav för detta inte är uppfyllda, bl.a. att säljaren ska få tid att undersöka och ev åtgärda felet först.

Redigerat:
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
pelpet skrev:
Är det mäklarens brorsa som har köpt huset? Det här börjar lukta skunk. Har du någon hyfsat kunnig person i bekantskapskretsen som du kan få hjälp av och gå igenom hela affären för att kolla att det ser rätt ut?
Citerar mig själv för samma råd gäller fortfarande. Baserat på innehållet i den här tråden ser jag två förklaringar till vad som har hänt.

1) Det är något skumt på gång, och mäklaren och köparen försöker gemensamt lura dig. Att mäklaren skulle vara så totalt inkompetent att denne inte vet att VVS-installationer ingår i köparens undersökningsplikt verkar helt osannolikt.

2) Du och din exman dålig koll på vad ni egentligen har avtalat om och har på något sätt missuppfattat ett korrekt agerande från mäklaren som något konstigt.

Det är därför jag tycker att någon du litar på, och som kan ämnet hyfsat, kan sätta sig med alla papper och se i vilken riktning ni ska gå vidare. Det är viktigt att den genomgången baserar sig på vad som är skrivet, och inte hur du och exmannen har uppfattat saken.

Fick precis följande per mejl från köparen:

Skriftligreklamation av värmesystem i fastighet XX
Har tidigare informerat Er; XX och XX (säljarna i nedan mail)samt Malin via telefon om att vi har upptäckt problem med värmesystemet ifastigheten efter inflyttning.
Vill nu även göra en skriftlig anmälan/reklamation kring ovanärende då vi har haft kontakt med mäklaren, oberoende mäklare och sakkunnigperson.
Händelser och åtgärder som har vidtagits då värmesystemet intefungerat:
· Dag 2 (20 dec) upptäcktes detatt trycket i systemet inte fungerar som det ska.
Efter kontroll och undersökning så konstaterades det att cirkulationspumpensanslutningar läckte.
Första åtgärden för detta var att byta pumpen, tyvärr räckte inte detta utanfick även gå vidare till andra åtgärden,
byta expansionskärl då trycket fortfarande sjönk efter första åtgärden, dettagjordes efter överenskommelse med säljarna.
Kostnad för detta: 4120kr (denna summa har vi fått betalt av säljarna)
· Ytterligare någon dag senaretyckte vi att det var väldigt ojämn fördelning av värmen i nedre golv.
Vi började då att undersöka golvvärmefördelaren och upptäckte att den läckeroch termostaterna till fördelaren kärvar.
Har plockat isär termostaterna och rengjort dessa, utan förbättrat resultat. I samband med denna upptäckt hade vi kontakt med XX som var förbi här ihuset och skrev av vattenmätaren. Då visade vi XX vad som hade bytts och vadsom ytterligare hade framkommit med fördelaren. XX nämner då att trycket ivärmesystemet har sjunkittidigare och har då fyllt på systemet själv.
Åtgärden för detta blir att byta golvvärmefördelare då vi harkontaktat installatör och leverantör för att efterfråga reservdelar, samtgolvvärme ritningar men ej fått tag på varken reservdelar eller ritningar.
Bytet av golvvärmefördelaren (arbetstiden) kan göras av X, kostnaden förfördelaren är 4750kr (alternativ är att ni kontaktar en rörfirma och ser tillatt detta åtgärdas omgående pga av värmebehov).Denna kostnad anser vi attsäljarna skall bekosta då värmesystemet ska i en fastighet med byggnadsår 2006fungera vid köp.
Felet på värmesystemet i denna fastighet har uppkommit innan köparen tillträddefastigheten 2012-12-18.

Återkoppla i detta ärende via mail till alla parter, senast den 25 januari 2013, så vi kan avsluta dettaärende snabbt och smidigt för alla parter.

Kan någon juridisk kunnig person råda mig vad som gäller ENLIGT LAG?

Mikael_L
Först och främst kan du vänta läääänge med att besvara detta, låt dom svettas ...

Inte sååå seriöst att göra en reklamation på ett husköp via mail.

Det lustiga är att de hade tillträde till fastigheten LÅNGT innan det utsatta datumet...

Är det bara jag som tycker att åtgärderna med att byta CirkPump o ExpKärl är konstiga...

Finns det luft i systemet månne.....:rolleyes:

Mjoo, och läckage vid en cirkulationspump är ju rätt synlig...

Köparen är dessutom rörmokare...

Dynah skrev:
Köparen är dessutom rörmokare...
Oj, nu börjar det hetta till! Släpp inte greppet du har nu.

peternicklas
Varför skulle en golvvärmefördelare börja att läcka. Är ju bara 2 rör. Allt detta är klart synligt och hade hittats vid en besiktning. Tycker han ska ta detta till den som är tillverkare av golvvärmesystemet och begära utbyta av sakerna från dem. Någon som vet hur lång tid som de ger garanti på exp.kärl och golvvärmefördelare?

peternicklas skrev:
Varför skulle en golvvärmefördelare börja att läcka. Är ju bara 2 rör. Allt detta är klart synligt och hade hittats vid en besiktning. Tycker han ska ta detta till den som är tillverkare av golvvärmesystemet och begära utbyta av sakerna från dem. Någon som vet hur lång tid som de ger garanti på exp.kärl och golvvärmefördelare?
Jag fick höra att garantin gäller i 5 år. Det har gått snart 7 år nu.

peternicklas skrev:
I besiktningen som vi som säljare gjorde på uppmaning av mäklaren (kostade 10000,- inkl energideklaration) så ingick inte värme- och ventilation.

Exet svarade på "reklamationen":
Jag godtar att ersätta köparen för 50% av materialkostnaderna enligt reklamationen. // xxx

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.