Hej,
Har ett elvärmegolv från typ 80-talet med golvgivare och termostat: Termonic, type 1679/040. Relät står och slår eller fastnar. Ser inte vart golvgivaren tar vägen, kabeln försvinner in i gipsväggen under IP 54 kapslingen.
Termostaten1679/040 med tillhörande golvgivare har utgått och ersättningsmodellen har en annan givartyp :-(
Testa reläbyte... eller någon som har ett tips utan att behöva byta givaren?

Calectro har tagit över tillverkningen av Termonic från Nordisk elimport 1 nov 2020

Produkterna är

Termostat:
Termonic Type 1679/040
220 V~ 50-60 Hz
Max 10 A, 2200 VA
Bowe Produkter

Transformator:
Elinduktra Sundbyberg AB
Art.nr 147
1-fas skyddstransformator
Typ SMEIL 840 (840 VA)
Prim 220 V 4.1 A
Sek 48 V
Gamla Termonic termostat typ 1679/040 monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elektrisk IP 54 kapsling som visar en äldre Termonic termostat och kopplade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Du borde kunna byta termostat till en med rumsgivare istället. Kanske inte lika bra men bättre än inget.

Tycker den ser lite kokt ut :crysmile:

T TechChad skrev:
Du borde kunna byta termostat till en med rumsgivare istället. Kanske inte lika bra men bättre än inget.

Tycker den ser lite kokt ut :crysmile:
Hej,
Ja den har några år på nacken Hm.. Termostaten sitter i ett rum bredvid badrummet. Funderar på om jag kan hitta ett kompatibelt PCB relä och testa ? Då relät ibland fastnar i till läge. Varför det ibland står och slår vet jag dock inte om det beror på relät.

Bästa svaret

S SaroLasse skrev:
Hej,
Ja den har några år på nacken Hm.. Termostaten sitter i ett rum bredvid badrummet. Funderar på om jag kan hitta ett kompatibelt PCB relä och testa ? Då relät ibland fastnar i till läge. Varför det ibland står och slår vet jag dock inte om det beror på relät.
Reläet behöver ju inte vara sönder särskilt om det ibland klapprar är nog snarare elektroniken som styr det som felar. En typisk sak på trettioåriga konstruktioner är det enkla matningsdonet med trafo, brygga och kondensator som sitter på kortet i lådan en torr konding så är ripplet rejält och kan lätt ställa till det. Så ett byte av lyten där och sen gå vidare och kolla på det andra "kokta" kortet i locket med själva logiken. Allt även där bör vara enkelt att fixa till om du vill göra lite Prylarnas HLR eller vad nu den tråden heter här med olika reparationer av gamla grejer.

• Haha
TechChad
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Reläet behöver ju inte vara sönder särskilt om det ibland klapprar är nog snarare elektroniken som styr det som felar. En typisk sak på trettioåriga konstruktioner är det enkla matningsdonet med trafo, brygga och kondensator som sitter på kortet i lådan en torr konding så är ripplet rejält och kan lätt ställa till det. Så ett byte av lyten där och sen gå vidare och kolla på det andra "kokta" kortet i locket med själva logiken. Allt även där bör vara enkelt att fixa till om du vill göra lite Prylarnas HLR eller vad nu den tråden heter här med olika reparationer av gamla grejer.
Tack för tips jag får köra lite HLR med uteslutningsmetoden

Någon som vet vilken specen på den termostatsenor som denna produkt är anpassad för?

S SaroLasse skrev:
Tack för tips jag får köra lite HLR med uteslutningsmetoden
Hej!
Hur gick det för dig med din Termonic, fick du lagat den eller bytte du ut den?

Jag köpte lite olika analoga temp prober men utan att få regleringen att fungera!
Tror att det var mer än proben som var trasig, alla komponenter på det undre kortet fungerade men orkade inte testa det övre kortet!

Så bytte ut termostaten och lade in en ny temp problem under golvlisten limmad med två komponent värmeledande epoxy mot klinkers golvet.
Har fungerat utmärkt!
Tror det blivit för snäv krök på det gamla röret för sensorn så fick aldrig ut den gamla sensorn!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.