25 226 läst ·
126 svar
25k läst
126 svar
Har ni påbörjat uppvärmning av boyta ännu
Jag har kört LLVP en timme idag. Myseldade någon kväll i veckan. Har byggt en egen luft-vattenvärmepump och kopplat till acktanken som jag också testat i två timmar i början på veckan.
Men nu har det ju varit kanonväder i två dagar och då behöver man ju inte någon uppvärmning
Men nu har det ju varit kanonväder i två dagar och då behöver man ju inte någon uppvärmning
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Vad behöver man för delar för att bygga en egen luft/vatten-värmepump?K Kallebo skrev:
Jag läste "varför" och det är kanske ganska självklart. Men jag köpte en enkel poolvärmepump och modifierade lite... kopplad till ackumulatortanken kan den värma vattnet till 45 grader till COP 3-5.Magnus E K skrev:
Den kyler inneluften så egentligen hade jag lika gärna kunnat bygga vattenmantling till kaminen.
Intressant! Men frågan är väl hur bra en poolvärmepump funkar vid lägre utomhustemperaturer? Jag har tänkt tanken att köpa en också, men sedan tänkt att den nog är för dålig på vintern då den är gjord för att köras just när det är varmt. Finns någon data på hur den presterar typ runt 0 eller lägre?K Kallebo skrev:
Min har ingen avfrostning så den fungerar inte utomhus. Jag har ställt den så att den blåser ut den kalla luften i hallen, i framtiden kanske den får blåsa in luften i ett skafferi.L Lilllen skrev:
Jag har egentligen ganska litet VV behov men uppskattar ändå att den kommer spara mig 3-4 kWh per dag på vintern. Så den får gå en-två timmar när solen inte skiner tillräckligt. Värmen tas ju från rummet så det kräver att jag eldar eller kör luftvärmepumpen samtidigt.
Det finns poolvärmepumpar av samma slag som fungerar ner till minus fem men jag antar att utbyte blir mycket sämre då..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hela var lite av ett experiment och jag har lagt knappt 4 000 kr på det. Hade jag haft plats hade jag kanske köpt en Indol frånlufts VVB och använt som spets till ackumulatortanken...
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Jag har aldrig stängt av bergvärmepumpen utan den är på "jämt". Däremot jag dragit ner till 18 grader, och eldar i spisinsatsen när vi är hemma. Vad jag kan se så har värmepumpen bara gjort varmvatten så länge temperaturen legat över 5 plusgrader hittills. Nu har det varit frost i Östergötland några mornar och lite kallare så nu tuffar den på lite. Blev ca. 900kWh i September varav 400kWh för laddning av elbil. Känns helt OK. Ska bli spännande att se var oktober landar.
Läste tydligen ditt förra inlägg lite slarvigt. Aha, det var ju ett annorlunda sätt att göra det på… Då kan du alltså få till varmvatten via både kamin och llvp, men också sänka inomhustemperaturen en varm sommardag och få varmvatten av det hela. Den kalla årstiden lät ju kyla skafferiet som en bra tanke.K Kallebo skrev:Min har ingen avfrostning så den fungerar inte utomhus. Jag har ställt den så att den blåser ut den kalla luften i hallen, i framtiden kanske den får blåsa in luften i ett skafferi.
Jag har egentligen ganska litet VV behov men uppskattar ändå att den kommer spara mig 3-4 kWh per dag på vintern. Så den får gå en-två timmar när solen inte skiner tillräckligt. Värmen tas ju från rummet så det kräver att jag eldar eller kör luftvärmepumpen samtidigt.
Det finns poolvärmepumpar av samma slag som fungerar ner till minus fem men jag antar att utbyte blir mycket sämre då..
[bild]
Det hela var lite av ett experiment och jag har lagt knappt 4 000 kr på det. Hade jag haft plats hade jag kanske köpt en Indol frånlufts VVB och använt som spets till ackumulatortanken...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Startade bergvärmen i förrgår, men igår så började den stänga av sig och starta om ett par gånger (var 19 grader inne då). Så stängde av den igen, får testa att ha på den varannan dag eller så. Var 17 grader inne förut och det räcker när jag gör färdigt det sista på huset, men kröp ner till 16° och då slog jag på pumpen.
Den kan gå ner till 20Hz men sen stänger den av sig.
Den kan gå ner till 20Hz men sen stänger den av sig.
Kvittar lär det väl inte göra helt. Lokalt i skafferiet blir det ju kallare. Sedan måste kanske dörren stå öppen för att det inte ska frysa? Helst ett servo som öppnar dörren när det går under 4 grader kanske?useless skrev: