Värmekälla pålagen

• Antal röster
    1 188
  • Omröstningen stängd .
D Daniel__s skrev:
Allt går, folk har överlevt utan bergvärmepump många tusen år
Och som forskat lite i historien har mångt flera dött av de förhållanden som varit historiskt.
Så utifrån den vetskapen kommer jag aldrig köpa dessa klyschor att man överlevt förr.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Eldar en och annan pinne i kaminen, inte så mycket att jag behöver gå ut och hämta ny ved varje dag
Nu 23° och katten njuter av strålningsvärmen;)

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Samma här, men bara 22 grader, men ingen katt.

Magnus E K
Haft ca 16 grader i huset hela dagen idag (oisolerade uterummet var uppe i 19 en stund). Allt avstängt utom kyl/frys, köksradio, tre lampor, laptop och mobilladdare. Inget varmvatten, ingen dusch, ingen fiber, minimal matlagning i mikro. Funkar tillfälligt men skulle aldrig palla det hela vintern igenom. Nu när elpriset hoppar ner om nån timme blir det att köra LLVP:n på max tillfälligt. Kommer som det ser ut sätta nytt månadsbottenrekord i förbrukning igen.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Haft ca 16 grader i huset hela dagen idag (oisolerade uterummet var uppe i 19 en stund). Allt avstängt utom kyl/frys, köksradio, tre lampor, laptop och mobilladdare. Inget varmvatten, ingen dusch. Funkar tillfälligt men skulle aldrig palla det hela vintern igenom. Nu när elpriset hoppar ner om nån timme blir det att köra LLVP:n på max tillfälligt. Kommer som det ser ut sätta nytt månadsbottenrekord i förbrukning igen.
Borde du inte ha nått vedeldat till hösten/vintern?

Magnus E K
F fribygg skrev:
Borde du inte ha nått vedeldat till hösten/vintern?
Nej, eldningsförbud. Kallställer huset och flyr till bekanta om det blir elavbrott eller dygn med konstant 20+ kr/kWh.

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Nej, eldningsförbud. Kallställer huset och flyr till bekanta om det blir elavbrott eller dygn med konstant 20+ kr/kWh.
Är det eldstaden eller skorstenen som krånglar?

Magnus E K
F fribygg skrev:
Är det eldstaden eller skorstenen som krånglar?
Skorstenen förhoppningsvis ok, men har ingen vettig eldstad (öppen spis och trasig kombipanna, båda i källaren) och skippade senaste brandskyddskontrollen. Har dessutom aldrig fått lära mig hur man gör för att elda (mer än tända stearinljus); provade en gång just efter inflytt med det enda jag fick fyr på var kutterspån.

Jag fick krypa till korset idag och starta LVVP. Under morgonrutinerna meddelande sonen "Pappa, ha [jag] fyse [fryser]. Pappa, sätt på bämen [värmen]" och det fick mitt pappahjärta att ge med sig. Då har ändå sambon bett mig om det i en dryg vecka.

Kollade den analoga termometern samtidigt, typ 18 grader var det här inne så för egen del hade jag gärna väntat till oktober. Men tänker att det också kan vara bra att drifta värmepumpen redan nu för att eventuella problem ska visa sig innan det blir smällkallt ute.

galento
Eldar på kvällen än så länge , 3 - 4 grader ute på morron så vi klarar oss gott med
köksspisen och luftcirkulationen.

Skorstenen förhoppningsvis ok, men har ingen vettig eldstad (öppen spis och trasig kombipanna, båda i källaren) och skippade senaste brandskyddskontrollen. Har dessutom aldrig fått lära mig hur man gör för att elda (mer än tända stearinljus); provade en gång just efter inflytt med det enda jag fick fyr på var kutterspån.
Det är ju inte så svårt att installera en insats i en öppenspis..

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Försöker härda oss. Behövs för kommande vinter försöker jag övertyga sambon om. Men hon vill envist värma till minst 20 grader?? Galet mycket tycker jag. Funkar ju fint med 15 ju? Så under ett par veckor har hon värmt stället hon är på med en värmefläkt. När jag kommer in är det väl ofta typ 25… Får väl lov att fixa luftvärmepumpen så att den kan köra på natten i alla fall.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Inser att sutterrängplanet inte kommer att gå att värma upp utan eldar där nere när jag hinner. Får satsa på att hålla varmt med kaminen där uppe.

I går morse var det frost på morgonen här i Kungsbacka.

Magnus E K
F fribygg skrev:
Det är ju inte så svårt att installera en insats i en öppenspis..
Det har du rätt i och jag funderade på det tidigare. Men den skulle fortfarande hamna i källaren där jag bara behöver typ 10 grader, och inte här uppe där jag vill ha varmt och skönt.

Drygt 15 grader i huset idag, men solen gör underverk med uterummet, 23 här nu. Tyvärr verkar alla traktens flugor också gilla den värmen.

Börjar bli kyligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.