25 365 läst ·
126 svar
25k läst
126 svar
Har ni påbörjat uppvärmning av boyta ännu
Är inte turordningen lite feltänk. Jag har idag satt på llvp. Då den har bättre COP än mina oljefyllda elelement. Så jag skulle först sätta på llvp. För att senare komplettera i höst/vinter med oljeelementen.S Sajmon skrev:Nix, inte ännu. Här på västkusten går fortfarande AC:n emellanåt. Skämt åsido, vi håller fortfarande en innertemperatur på 19c nattetid så den får allt vara avstängd lite till.
Första steget när det blir kallare är mer kläder.
Andra steget är de oljefyllda elradiatorerna i sovrummen.
När det är ohållbart kan vi starta llvp, men då hoppas jag att vi är inne i november.
Nu motsvarar ett element tre till fem element med luftvärmepumpen. Beroende på effekten på luftvärmepumpen. Sedan förstår jag om man behöver värma i utrymmen där llvp inte kommer åt. Som badrum etc.
Själv så missade jag att golvvärmen i badrum hade varit på nu under en två veckors semester.
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Kör luftvärmepumpen några timmar kvällstid. Mer behövs inte ännu så länge.
Jag tillhör ju den "tjuriga" sorten som fortfarande kör med såväl glödlampor som tjock-TV och på sovrummet är det faktiskt så att dessa "värmekällor" håller rummet varmt med runt 21 grader de timmar som tillbringas vaken där.
På nedervåningen ligger tempen på 19-20 grader. Lite varmare när värmepumpen är igång (står på 21 grader).
Hittills (1-15/9) har det gått åt 116 kWh (exakt lika mycket som under motsvarande period 2021). vilket pekar på att budgeten på 375 kWh i september kommer att underskridas även i år.
Jag tillhör ju den "tjuriga" sorten som fortfarande kör med såväl glödlampor som tjock-TV och på sovrummet är det faktiskt så att dessa "värmekällor" håller rummet varmt med runt 21 grader de timmar som tillbringas vaken där.
På nedervåningen ligger tempen på 19-20 grader. Lite varmare när värmepumpen är igång (står på 21 grader).
Hittills (1-15/9) har det gått åt 116 kWh (exakt lika mycket som under motsvarande period 2021). vilket pekar på att budgeten på 375 kWh i september kommer att underskridas även i år.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ingen värme alls här .....jo ena dottern har tröttnat och har ett elelement. Brukar försöka härda ut till oktober. Det lär väl dock bli nå brasor i kaminen kanske men förbruka nå pengar gör jag inte nå gärna.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Kan inte välja något av alternativen. Har eldningsförbud (och eldningsinkompetens). Ingen värme på konstant. Men om det är 16 grader inne (som när jag igår kom hem efter att ha varit borta några dagar) och elen är förhållandevis billig (under 1 kr) så kör jag LLVP:n ett tag för att pumpa ut kylan ur huset. Behöver även köra den ibland för att torka tvätt.
Ikea? Isåfall på nivån att man tar monteringsanvisningar från Ikea för alla möbler och tar bort bilderna, och lägger alla skruvar i en hög. Ska erkänna att denna uppdatering har tagit mig många dagars planering och många dagar bara att beställa när jag väl haft lösningen klar för mig. Nu är det bara installationen kvar men eftersom det är lite trångt och alltid en överraskning hur mycket varje del bygger på längden så blir även det lite extra planering.A Argastesnickaren skrev:
Bor norr om Stockholm, 70-talshus. Ingen värme använd ännu, men det har varit ganska ruggigt när temperaturen krupit ner mot nollan vissa nätter.C cpalm skrev:
Just nu 16 grader på nedervåningen, några grader lägre på övervåningen. Man fryser lite om händerna här uppe.
Förra året drog vi på värmen 22 augusti, hoppas på minst en månad senare i år.