Det har varit vanligt här i vårt hus att starta upp värmen kring den 15 September, men dom senaste åren har detta förskjutits över en månad, så det hoppas jag på i år också. En annan är att jag har installerat fjrärrvärme Feb. 2009 och undrar lite om förbrukningen hos andra husägare.

Jag har en genomsnittlig förbrukning på 5 Mwh och idag 19 månader efter installationen totalförbrukning av 6.8 Mwh.

Huset är på 147 kvm. i 2 plan och torpargrund.
Vad förbrukar ni ?

jag bor i stockholm i radhus. Vi har bara två ytterväggar och huset blir forfarande så varmt att vi vädrar dagligen och sover för öppet fönster. Det är ju tur att det dröjer innan värmen behövs med tanke på förra-dyra-vintern.

LLVP gick någon timme/kväll nu i veckan.
Hus byggt 1890,140Kvm 2plan
13mil Söder om Stockholm.
Förbrukade El för runt 800kr/mån förra vinter då jag eldar med ved(vattenburen)

Redigerat:
Nej, det dröjer nog ett tag till. 22 grader i rummet nu.. Bor i hus utanför Trollhättan:rolleyes:

Södra Skåne här - jo lite lite har vi haft på värmen här 2 gånger i vårt väldigt dåligt isolerade hus. Idag är den av men oh så kallt så det blir snart att slå på för säsongen.
/Tove

Vår LVVP Nibe står standby och startar ibland en gång på morgonen eller kvällen om huset är mindre än 22 grader. Rumstermostat med dag- och nattsänkning styr LVVP = optimal drift. Suterräng -77 ej tilläggsisolerat. Varmvatten via el.beredare ca. 3 kWh/dygn. Höör/Skåne

Vi hade 17,8 grader för 2 veckor sen så då slog jag på värmen. Myresjöhus byggt 98. (Umeå)

Gynteri
Inget värmepåslagän på länge här i Motala :-)

Ingen värme på än.. Har eldat i kaminen ett par gånger då det var kallt i mitten eller slutet på aug, men annars har vi åtminstone ett fönster helöppet dygnet runt fortfarande. För det mesta över 20 grader i alla rum förutom kanske tidigt på morgonen då det (uppskattningsvis) kan bli neråt 17-18
(Skellefteå)

Bor i Hudiksvall Gävleborg. Haft på lite värme 3 nätter senaste månaden tror jag... är fortfarande över 20 grader i kåken oftast... har en massa tv aparater å jox så brukar kunna bli rätt varmt på kvällen =)

Startade upp idag "pellets" kanske inte så mycket för värmens skull men "råheten" det ösregnar idag ... natttemp +2 dagtemp ca +12-+15.. men den kommer nog att gå mer och mer är jag rädd för :S

Kramfors / Ångermanland (glömde det!)

Redigerat:
Startade idag faktiskt. 23,6 grader inne men golvet i källaren börjar bli kallt så det var enbart därför. Annars behövs ingen värme förrän dygnsmedeltemperaturen ligger under 12 grader.

Placeringen är Göteborgs skärgård.
/Don

Gävle .....
över 21grader inne än
har en kamin i vardagsrummet som vi kan elda i om det behövs , men inte än

ja det har vi gjort sen en vecka tillbaks.vi har 27 grader inomhus på kvällarna.har frysit i två vintrar nu är pannan äntligen inkopplad så vill jag ha väääärme.:P
men vi måste elda typ året runt för varmvatten.
har en dakon vedpanna 36 kw-are med 2 st 750 liters acktankar med kopparrör i en av dem för varmvatten.

Vejbystrand i Skåne ( 800m från havet)
Vi satte in en värmepump luft /luft för tre år sedan i ett 1 1/2-planshus byggt 1980.
Brukar inte köra igång den förrän i mitten på oktober.
Ikväll är det +22° inne och +13° ute trots halv storm -så troligtvis går den inte igång förrän oktober i år heller.
Det är den enda värmekällan vi haft under dessa tre år -även vargavintern i fjol.
Har sparat massor av härliga pengar åt oss under den tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.