Fortum brände min LVP i somras p.ga ett nollfel, så här är det ingen värme på än på ett tag, då det som vanligt ska ta sån oändlig tid att få ersättning... men det är på gång iaf efter påtryckningar. Dock väldigt behagligt fortfarande (hus fr. 1917, tillägsisolerat på 60 talet, lika gamla fönster. bor i Dalarna). Har ingen aning om graderna då jag saknar termometer.

Idag premiärsatte jag på golvvärmen i nya tillbyggnaden. Känner inget än så länge. Verkar inte riktigt vara färdiginställt.

Sen den 12:e är den ena LLVP på. Men bara på 19 grader.

Här i sydöstra jämtland har vi haft luftvärmepumpen på nästan hela denna sk. sommar .Braskaminen har vi inte startat ännu. Regn och rusk, +8 grader nu

Här är föntstren öppna i ett par rum dygnet runt. Varmt tillräckligt. Vi har ett hus med tre våningar och betongvalv till källaren. Siporex modulväggar med isoleringe imellan. Huset är byggt 1967 och är från Skåne, Sydsvenska småhus hette de då.
Alla andra på min arbetsplats har på värmen före vi och vi vill ändå ha ca 21 -22 grader på em. och kvällen.

Vi bor 4 mil norr om Göteborg 800m från havet.

Jag köpte luftvattenpump i december och den har en inställning (som jag inte klurat ut hur den fungerar), men det är värme på elementen i alla fall och jag öppnar fönstren för att sluta svettas...
Men jag ska ringa och fråga hur jag ska få den att sluta värma elementen vid 12 plusgrader ute...
Så svaret är: Ja, jag har kört igång värmen ;-)

Trelleborg/Skåne.

Hus från 1945 med källare och 2 våningsplan.
Har luft till vatten pump som ej har börjat värma huset.
Drar igång min pelletskamin Aritherm Mysinge med kmp drag en timme var morgon.
Har just nu på kvällen 23 grader i huset.

FLVP'n körde igång för ett par veckor sedan hos oss och vi bor i Göteborg. Precis att elementen känns varma.

nope - har ett tilläggsisolerat myresjöhus från -58 i Enköping.
Väntar nog en månad till med att sparka igång luftvärmepumpen...

1:a sept. åkte golvvärmen på. Då hade vi haft 19-20 grader i huset under någon veckas tid. Bor i Leksand i hus från 2003.

Nej. Här i Märsta ingen värme ännu. Med direktverkande el slår man helst aldrig på värmen. Vi kör med TVn, kylen, torktumlaren och sånt, så slår man flera flugor i en smäll :P

kristofer

Har bergvärmepump och allt är helautomatiskt. Vi har alltid 21,5 grader överallt året runt (förutom några sommarveckor då man vill klä av sig skinnet). Jag har inte ens tryckt på en knapp på över tre år. Förrän nu - för att titta efter om värmen "satts på". Men det har den inte än. Källaren är fortfarande 21,5 grader. Men kanske vore det snart läge att börja elda i kakelugnen för lite värmemys, det var ett bra tips någon gav... Har ett hus byggt 1921 på 230 kvadratmeter uppvärmd yta i tre plan, total årsförbrukning elenergi (inkl. hushållsel) på 19500kWh).

Nu har grannen kopplat in elen på pumpen iallafall, men den är inte igångkörd än, har fortfarande vädringsläget öppet på fönstren.

Radioman skrev:
Här är föntstren öppna i ett par rum dygnet runt. Varmt tillräckligt. Vi har ett hus med tre våningar och betongvalv till källaren. Siporex modulväggar med isoleringe imellan. Huset är byggt 1967 och är från Skåne, Sydsvenska småhus hette de då.
Alla andra på min arbetsplats har på värmen före vi och vi vill ändå ha ca 21 -22 grader på em. och kvällen.
Just nu 12 grader ute och 22 inne i mellanplanet. I vårt sovrum är ett av fönstren på glänt. Barnen vädrar också i sina sovrum men inte på natten. När medeltemperaturen börjar dra sig mot 10 grader ute och det kanske inte är soligt alls på dagarna, nu på hösten, drar jag på oljepannan. En skitsnål pulsonexpanna från -98. :cool: 1800kr/månad i olja, utslaget på året, och 12000kwh el Vi värmer också upp ett garage med elvärme, för att hålla rosten borta från verktyg och jänkebilen. Dessutom ger bara oljepannan 28kw med en minimal varmvattenberedare. så när alla i familjen skall duscha eller bada och värmen är på i huset så kompletterar elpatronerna på 12kW. Alles 40kW alltså.
Huset är på 200kvm/boyta (inklusive källaren)+ garaget. Ett snart 44 år gammalt hus!. OK tycker jag.
Vi har förstås treglasfönster som är den sista "modden" 1985.

Finns det fler med betonghus från -60talet? I skåne?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.