25 029 läst ·
242 svar
25k läst
242 svar
Har ni kört igång värmen än?
Lite OT. Vad är det för pump?lecvip skrev:Vejbystrand i Skåne ( 800m från havet)
Vi satte in en värmepump luft /luft för tre år sedan i ett 1 1/2-planshus byggt 1980.
Brukar inte köra igång den förrän i mitten på oktober.
Ikväll är det +22° inne och +13° ute trots halv storm -så troligtvis går den inte igång förrän oktober i år heller.
Det är den enda värmekällan vi haft under dessa tre år -även vargavintern i fjol.
Har sparat massor av härliga pengar åt oss under den tiden.
Hej!
Det är en Daikin.
Ser inte modellnumret just nu men den är mycket effektiv.
Vi hade vattenburen elvärme tidigare ( elpatron) och vi har gått ner från total elräkning (inklusive allt) på 36000Wh till knappt 26000kWh.
Det är tiotusen spänn om året.
Lågenergilampor och lite annat har väl bidragit en del men den stora besparingen är denna värmepump/aircondition.
Betalde sig själv på två år.
Jag är ganska lyrisk
Och nu när båda pojkarna flyttat hemifrån så dyker väl elräkningen ännu djupare ( inget ont som inte har något gott med sig...)
Det är en Daikin.
Ser inte modellnumret just nu men den är mycket effektiv.
Vi hade vattenburen elvärme tidigare ( elpatron) och vi har gått ner från total elräkning (inklusive allt) på 36000Wh till knappt 26000kWh.
Det är tiotusen spänn om året.
Lågenergilampor och lite annat har väl bidragit en del men den stora besparingen är denna värmepump/aircondition.
Betalde sig själv på två år.
Jag är ganska lyrisk
Och nu när båda pojkarna flyttat hemifrån så dyker väl elräkningen ännu djupare ( inget ont som inte har något gott med sig...)
Inte än. Bor i Kungsbacka söder om Göteborg och det är fortfarande för varmt inne på övervåningen (23 grader) på nedervåningen är det mer behagligt men inte läge att dra på värmen ännu. 
Någon timme på kvällen, regn, regn regn och 14-15 grader i en och en halv vecka, blir rå luft inne, även om tempen fortfarande håller sig över 17 grader inne. Men det brukar dröja tills någon vecka in i oktober innan IVT-pumpen körs igång på heltid. Befinner mig utanför Mellerud, Dalsland, i ett trähus från 1928 med 50% nya treglas och två tilläggsisolerade väggar, torpargrund.
Nä, ingen konstlad värme än.
MEN har kommit på att jag behöver köpa ved.
Bor Helsingborg/Ekeby, använder ca 10 - 15 m3 ve'/år. Bor i lerstenhus/Skrombergasten (lokalt tillv.)
VED KÖPES: 15 - 35 m3, blandved (löv), 3m stock ~150:-/m3???
MEN har kommit på att jag behöver köpa ved.
Bor Helsingborg/Ekeby, använder ca 10 - 15 m3 ve'/år. Bor i lerstenhus/Skrombergasten (lokalt tillv.)
VED KÖPES: 15 - 35 m3, blandved (löv), 3m stock ~150:-/m3???
ingen vp har behövt producera ngn värme sedan maj tror jag
just nu signalerar vp att frånluften är 21,5 grader - termostaten är på 18,5
gissar att vi klarar oss tills det börjar bli <10 grader dagtid och 5 grader nattetid dvs bortåt oktober.
VI har välisolerat och med stora fönster mot sydost. Huset byggt 2009. Elit extremfönster, isolering 290 mm i väggar och 700 på vinden, 350 mm snedvind.
Golvvärme, solfångare, comfort zone vp 6,5 kw
just nu signalerar vp att frånluften är 21,5 grader - termostaten är på 18,5
gissar att vi klarar oss tills det börjar bli <10 grader dagtid och 5 grader nattetid dvs bortåt oktober.
VI har välisolerat och med stora fönster mot sydost. Huset byggt 2009. Elit extremfönster, isolering 290 mm i väggar och 700 på vinden, 350 mm snedvind.
Golvvärme, solfångare, comfort zone vp 6,5 kw
Redigerat:
Vetlanda, nej.
Med 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet skapas det värme så det räcker och blir över än så länge.
Med 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet skapas det värme så det räcker och blir över än så länge.
Uppsala - nja...
Hade LLVP igång i en knapp vecka vid "köldknäppen" för några veckor sedan.
Inget just nu utom i källaren. Lite knappt 20 inne på mornarna.
Mycket snart blir det dags för ett rejs till med LLVP skulle jag tro.
Hade LLVP igång i en knapp vecka vid "köldknäppen" för några veckor sedan.
Inget just nu utom i källaren. Lite knappt 20 inne på mornarna.
Mycket snart blir det dags för ett rejs till med LLVP skulle jag tro.