lecvip skrev:
Vejbystrand i Skåne ( 800m från havet)
Vi satte in en värmepump luft /luft för tre år sedan i ett 1 1/2-planshus byggt 1980.
Brukar inte köra igång den förrän i mitten på oktober.
Ikväll är det +22° inne och +13° ute trots halv storm -så troligtvis går den inte igång förrän oktober i år heller.
Det är den enda värmekällan vi haft under dessa tre år -även vargavintern i fjol.
Har sparat massor av härliga pengar åt oss under den tiden.
Lite OT. Vad är det för pump?

Hej!
Det är en Daikin.
Ser inte modellnumret just nu men den är mycket effektiv.
Vi hade vattenburen elvärme tidigare ( elpatron) och vi har gått ner från total elräkning (inklusive allt) på 36000Wh till knappt 26000kWh.
Det är tiotusen spänn om året.
Lågenergilampor och lite annat har väl bidragit en del men den stora besparingen är denna värmepump/aircondition.
Betalde sig själv på två år.
Jag är ganska lyrisk :)
Och nu när båda pojkarna flyttat hemifrån så dyker väl elräkningen ännu djupare ( inget ont som inte har något gott med sig...)

Nej inte än , fortfarande 20 grader varmt inne o ca 11 ute.

Bor i stockholm

/Björn

Inte än. Bor i Kungsbacka söder om Göteborg och det är fortfarande för varmt inne på övervåningen (23 grader) på nedervåningen är det mer behagligt men inte läge att dra på värmen ännu. :)

Någon timme på kvällen, regn, regn regn och 14-15 grader i en och en halv vecka, blir rå luft inne, även om tempen fortfarande håller sig över 17 grader inne. Men det brukar dröja tills någon vecka in i oktober innan IVT-pumpen körs igång på heltid. Befinner mig utanför Mellerud, Dalsland, i ett trähus från 1928 med 50% nya treglas och två tilläggsisolerade väggar, torpargrund.

Umeå. Ingen värme påslagen än. Dock blev jag tvungen att elda för varmvatten ikväll då inte solvärmen har givit något varmvatten på 3 dagar. 22°C inne.

<nej inte än bor i vänersborg... har varmlufts åtevinning så vi klarar oss nog ett tag till just nu är det förvarmt

ingen vp har behövt producera ngn värme sedan maj tror jag
just nu signalerar vp att frånluften är 21,5 grader - termostaten är på 18,5
gissar att vi klarar oss tills det börjar bli <10 grader dagtid och 5 grader nattetid dvs bortåt oktober.
VI har välisolerat och med stora fönster mot sydost. Huset byggt 2009. Elit extremfönster, isolering 290 mm i väggar och 700 på vinden, 350 mm snedvind.
Golvvärme, solfångare, comfort zone vp 6,5 kw

Redigerat:
Mölndal. Inte slagit på luftvärmepumpen än men eldat 3-4 gånger i kaminen då det varit runt 19 grader i huset. Gör av med totalt 12000-13000 kWh/år plus lite kaminved.

Jämtland. Ingen värme påslagen än. Har bergvärme annars och elberedare till varmvatten. Har dock bara runt 16 grader inne nu, men det är ju varmare än utomhus i alla fall:). Jag är nog snålare än bekväm.

Igår har jag satt på pannan.Men bara för att vattnet börja blir kallt(solpanel).Jag bor i Alingsås

Vetlanda, nej.
Med 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet skapas det värme så det räcker och blir över än så länge.

Fliseldningen har varit igång hela tiden för VV .

Uppsala - nja...
Hade LLVP igång i en knapp vecka vid "köldknäppen" för några veckor sedan.
Inget just nu utom i källaren. Lite knappt 20 inne på mornarna.
Mycket snart blir det dags för ett rejs till med LLVP skulle jag tro.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.