25 029 läst ·
242 svar
25k läst
242 svar
Har ni kört igång värmen än?
Fortfarande ingen värme igång. 6 grader inatt men 24 inne. När solen är uppe så får jag mycket värme genom de 25kvm glaspartier som jag har. Sedan är det en LLVP som cirkulerar luften till övriga huset. Utan denna så hade värmet varit på. Var lite kyligt i de bortre regionerna. Nu ska det bli varmare igen så det dröjer nog några veckor till.
Fick också starta upp golvvärmen för ett par dar sen. Frun tyckte att det kändes alldeles för "rått. Hon hade
nog rätt, handdukarna torkade inte på ett dygn.
Lite förvånande att det blir sån skillnad på inomhusklimatet, trots att temperaturen med värmen igång bara är
någon grad högre.
nog rätt, handdukarna torkade inte på ett dygn.
Lite förvånande att det blir sån skillnad på inomhusklimatet, trots att temperaturen med värmen igång bara är
någon grad högre.
Under september 2009 förbrukade jag 251kWh el. Det innebär en medeleffekt över månaden på c:a 350W. Jag betvivlar att det bidrog påtagligt till varmhållningen av huset. Det är ju dessutom inte allt som kommer huset tillgodo. Ligger huset i soligt läge skall det mycket speciella omständigheter till för att det inte skall vara varmare inne än ute.stilofunk skrev:
Erik
3mil öster om Göteborg, riktig köldhåla.
Har inte satt på värmen ännu, har inte haft under 20 grader inne ännu trots 6-7grader på nätterna snart en vecka. I källaren är det lite svalare men vi har oisolerad platta och mur. Ingen isolering alls i ytterväggar, puts på halmmatta på plankstomme med 20cm spån i takbjälklaget.
Min egna teori är att den usla isoleringen tillåter solen att värma upp som fasen dagtid.
Har inte satt på värmen ännu, har inte haft under 20 grader inne ännu trots 6-7grader på nätterna snart en vecka. I källaren är det lite svalare men vi har oisolerad platta och mur. Ingen isolering alls i ytterväggar, puts på halmmatta på plankstomme med 20cm spån i takbjälklaget.
Min egna teori är att den usla isoleringen tillåter solen att värma upp som fasen dagtid.
Medlem
· västra götaland
· 28 inlägg
gammalt hus i dalsland. har eldat några ggr i vedspisen sista veckan. va -1,6 ute i morse. 18,9grader inne. så blev till att koka ägg och te vatten på vedspisen
Vi kommer inte att starta värmen innan vi fryser rejält. Med värmepump brukar det slita som mest när det är halvkallt. Utan värme kanske 18-19 grader och man vill ha 20. det innebär att värmepumpen kräver massaor av starter eller att temperaturen pendlar rejält. Varje extra start sliter på pumpen.
Förra året startade vi 1:e oktober och troligen gör vi det i år igen.
Förra året startade vi 1:e oktober och troligen gör vi det i år igen.
Nu har ja smygit igång värmen lite 3+ inatt...