25 029 läst ·
242 svar
25k läst
242 svar
Har ni kört igång värmen än?
Medlem
· gävleborgs
· 1 inlägg
Japp det har vi, gjorde det förra veckan, vred på några element å vilken go värme det blev.
Bor i Hudiksvall å eldar med vedpanna ..
Bor i Hudiksvall å eldar med vedpanna ..
Hus byggt -36, ingen tilläggsisolering, i Kilsbergen i Närke. Vi har fortfarande inte satt på värmen, eldar dock i braskaminen på kvällarna. Har 20 gr inne. Fast det är nog inte så långt kvar nu, det börjar kännas kyligt på mornarna.
120 m2 enplans trähus.
Systemet har periodiskt skickat ut 30 gr vatten, framför allt för dusch- och badrumsgolven, under ett par veckor nu. LVVP har förbrukat 150kW hittills under september.
Ingen stöduppvärmning med vedspis än.
Solpanelerna har hittills bara tagit emot 23 soltimmar (ung. 165 kWh) under september.
20 gr inne och 10-12 ute nu. 5,4 som lägst nattetid.
Systemet har periodiskt skickat ut 30 gr vatten, framför allt för dusch- och badrumsgolven, under ett par veckor nu. LVVP har förbrukat 150kW hittills under september.
Ingen stöduppvärmning med vedspis än.
Solpanelerna har hittills bara tagit emot 23 soltimmar (ung. 165 kWh) under september.
20 gr inne och 10-12 ute nu. 5,4 som lägst nattetid.
värmen har varit på sen i början på september.
söderhamn
söderhamn
Här är på slättlandet är det vinden, och inte yttertemperaturen, som styr värmebehovet i september. Just nu blåser kulingen in från Laholmsbukten, och jordvärmen knäppte igång igår.
Det tar nog ytterligare en månad innan jag går runt och luftar elementen inför vintern.
Det tar nog ytterligare en månad innan jag går runt och luftar elementen inför vintern.
Golvvärmen i badrummet är på året runt, övriga huset brukar vara i början av oktober.
Låter solen flöda in igenom stora fönsterpartier under dagen, sen sköter värmeväxlaren resten !
Braskaminen startas nog snart....
Låter solen flöda in igenom stora fönsterpartier under dagen, sen sköter värmeväxlaren resten !
Braskaminen startas nog snart....
Värme har vi i källaren året runt för att hålla fukten borta.
I övrigt har inte luftvärmepumen kommit på ännu men däremot har vi eldat i en månad ungefär, speciellt jag som sitter och jobbar hemma tycker det blir kallt och ruggigt snabbt.
Gammalt hus, dåligt isolerat men friskt!
I övrigt har inte luftvärmepumen kommit på ännu men däremot har vi eldat i en månad ungefär, speciellt jag som sitter och jobbar hemma tycker det blir kallt och ruggigt snabbt.
Gammalt hus, dåligt isolerat men friskt!