L-Bror
Golvärme i bad och WC.
Idag klagade frun vid frukosten på att det va ruggigt.
Vi klarar os några veckor till med hjälp av TV / Torktumlare / Datorer å annat kul.

Bor i Stockholm i radhus från 1975

Hej!

Imorse var det ruggigt, utvattnet från elpannan 20 grd och +15 grd ute. Höjde litegrann o ändrade kurvan. Helt avstängt fungerar inte då det är mulet och nätterna kalla//

L-Bror skrev:
Golvärme i bad och WC.
Idag klagade frun vid frukosten på att det va ruggigt.
Vi klarar os några veckor till med hjälp av TV / Torktumlare / Datorer å annat kul.

Bor i Stockholm i radhus från 1975

syringa vulgaris skrev:
Hej!

Imorse var det ruggigt, utvattnet från elpannan 20 grd och +15 grd ute. Höjde litegrann o ändrade kurvan. Helt avstängt fungerar inte då det är mulet och nätterna kalla//
Idag skulle jag säga att det är riktigt ruggigt med hård vind och regn. Då måste man elda för att hålla kylan ute...

Har inte behövt någon värme än. 9° ute och 23° inne. Det dröjer nog till slutet på Oktober innan man behöver slå på värmen. Men så har man ju ett effektivt FTX-aggregat oxå.
Bor i skövde btw.

Bogger skrev:
Men så har man ju ett effektivt FTX-aggregat oxå.
Vad är det?

FTX Betyder Frånluft Tilluft VärmeväXlare. Jag har ett HERU 75 aggregat.

Jo den började smyga igång för ett par veckor sedan

Idag när jag kom hem efter helgen var det svalt i huset, varför jag då satte igång värmen, jag bor i Stockholm.

Fritidshuset i Stockholms skärgård fick luftvärmepumpen inställd på 12C underhållsvärme nu i helgen. Huset är i timmer och håller en bra temperatur, men rätt som det är kommer det att smälla till och bli under nollan.

Skulle inte bli förvånad om vi får en lika extrem vinter i år - har sett mycket rönnbär på träden, vilket jag även noterade förra hösten.:rolleyes:

Inte än, ligger på stadiga 19-19,5 på mornarna och runt 21 på kvällarna.
Mammaledig fru hemma som tvättar o fixar, det håller tempen uppe :-D

Stockholm norra, parhus fr. -75

Men det var lite kallt på morgonen när vi hade fönster iväg på renovering... Vi eldar dock i myskaminen i vardagsrummet. Och vi sätter nog på värmen så fort vi fyllt systemet vilken vi kan göra när vi satt tillbaka några element vilket vi kan gör när vi satt upp golvlisterna som ska vara bakom vilket vi kan göra när de är färdigmålade... Tur att vi har många ulltröjor.

jo vi eldar 1 ggr per dag,
förvisso är det ju 1300 kvm att värma....

80 kw twin heat panna, 1 stort inlägg så värms 4000 liter vatten till 80 grader, solpaneler hjälper till då solen ligger på, dock mycket regn för tillfället, ftx aggregat till bostadshuset återvinner 88 % av värmen...

Laba021 skrev:
jo vi eldar 1 ggr per dag,
förvisso är det ju 1300 kvm att värma....

80 kw twin heat panna, 1 stort inlägg så värms 4000 liter vatten till 80 grader, solpaneler hjälper till då solen ligger på, dock mycket regn för tillfället, ftx aggregat till bostadshuset återvinner 88 % av värmen...
Jisses!! :O

Vad värmer du som är 1300kvm?

bostadshus 350 kvm, kontorsbyggnad för verksamhet på 900 kvm.
tidigare ägare hade allt eluppvärmt med direktel ca 320000:- / på i elförbrukning, byggde pannrum och solpaneler och installerade vattenburet i huset, landar nu på ca 30000kr / år i el nu, tackar.....

Göteborg. Inte än. Vi började med bergvärme igår. Gamla pannan togs bort idag och den nya ska sättas imorgon men vi måste vänta till nästa tisdag, då är allt klar hoppas vi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.