97 844 läst ·
783 svar
98k läst
783 svar
Har ni koll på era jordfelsbrytare?
Som jag tolkar innehållet i filmen kan likströmmar i en anläggning sätta jordfelsbrytare i en annan anläggning ur spel. Jag kan inte se hur detta skulle kunna ske utan att det samtidigt finns ett jordfel i den anläggning vars jordfelsbrytare antas kunna blockeras. Om jag har fel här och det räcker med et fel utanför anläggningen så har du helt rätt i den farhågan. Om mitt antagande stämmer så är vi inne på en helt annan mark.Johan Gunverth skrev:
- Ett yttre fel kan under vissa omständigheter få din jordfelsbrytare typ A att blockeras från att lösa när du får ett jordfel i din anläggning.
- Byter du till en jordfelsbrytare typ B så Kommer den att lösa av dina jordfel även om det förekommer likströmmar i nätet som kunde ha hindrat din typ A jordfelsbrytare fån att lösa.
- Så länge du inte har några jordfel så kommer varken typ A eller typ B att lösa i din anläggning.
Du skulle inte kunna tänka dig att föra in det på tex någon av de skisser som finns i tråden, kanske blir klarare då för det stora flertalet hur du menar. Och gärna med lite olika siffror införda för olika parametrar, skadar inte att det införs lite kvantitativa delar i tråden också.A Avemo skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Hade ju varit roligt med en liten film om påståendet eller iaf ett dokument ifrån en trovärdig källa från TS.
Då med tydligt beskrivet om vilken JFB som används( fabrikat), provspänningar och strömmar, instrument som används, vilken typ av laddare/apparat.
Alltså test som på ett korrekt sätt har dokumenterats.
Det finns ingen info alls om det utan det är rätt utslängt utan nån som helst dokumentation.
Att slänga ur sig "fakta" utan nån som helst dokumentation ifrån en så stor organisation tycker jag är riktigt beklagligt.
Då med tydligt beskrivet om vilken JFB som används( fabrikat), provspänningar och strömmar, instrument som används, vilken typ av laddare/apparat.
Alltså test som på ett korrekt sätt har dokumenterats.
Det finns ingen info alls om det utan det är rätt utslängt utan nån som helst dokumentation.
Att slänga ur sig "fakta" utan nån som helst dokumentation ifrån en så stor organisation tycker jag är riktigt beklagligt.
Redigerat:
Men jag vill typ återvända till detta inlägg som jag skrev förut.
Och kolla på bilden, JFB innehåller en transformator, som alla fasledare samt nolledaren går genom.
Och om det går lika mycket ström i faserna (eller tänk en fas, om det underlättar) som i nollan så blir magnetfältet noll. Det beror på att magnetfältet från fasledaren är 180° mot magnetfältet som bildas av nolledaren, dvs motriktade och de tar ut varandra.
Och är magnetfälten noll så induceras det inte heller någon ström i den lilla lindning som går till trip-mekanismen. Denna lindning är väl förövrigt lindad runt magnetkärnan, för att erhålla lite starkare ström för att driva trip-mekanismen, alltså inte som ritat.
Så, i normalfallet - inga fel - ström i fas och nolla lika stora, magnetfälten tar ut varandra, och det drivs ingen ström mot trip-mek.
Men vid fel, säg att det går 1A i en fas men bara 0,970 A tillbaka i nollan.
Nu tar inte magnetfälten ut varandra, utan magnetfältet alstrat av strömmen i fasen är starkare, då kommer kärnan att magnetiseras med 50Hz AC, och det genereras en ström i lindningen till trip-mekanismen, som får JFB att trippa.
Jag börjar, JFB funktion i normalfallet, vid AC.
Vid felström, dvs skillnad mellan faser och nolla, så magnetiseras kärnan med skillnaden mellan strömmarna, och allt är alltså AC, växelström.
Och det driver en svag ström till mekanismen för trip.
Ty för att komma framåt i vilka teoretiska felfall man kan få (det som Fredrik varnar för) så bör man ha en uppfattning om hur JFB fungerar, och hur DC stör den.Mikael_L skrev:
Om nu en typ A jfb ska få mättad kärna och ev problem, så måste väl DC gå genom en fas, eller nollan, och tillbaka någon annan väg.
Ty om DC-strömmen går i en fas och tillbaka i nollan eller annan fas, så tar ju magnetfälten ut varandra när det passerar kärnan i JFB.
Och en principskiss på en vanlig typ A JFB, typ
[bild]
Och kolla på bilden, JFB innehåller en transformator, som alla fasledare samt nolledaren går genom.
Och om det går lika mycket ström i faserna (eller tänk en fas, om det underlättar) som i nollan så blir magnetfältet noll. Det beror på att magnetfältet från fasledaren är 180° mot magnetfältet som bildas av nolledaren, dvs motriktade och de tar ut varandra.
Och är magnetfälten noll så induceras det inte heller någon ström i den lilla lindning som går till trip-mekanismen. Denna lindning är väl förövrigt lindad runt magnetkärnan, för att erhålla lite starkare ström för att driva trip-mekanismen, alltså inte som ritat.
Så, i normalfallet - inga fel - ström i fas och nolla lika stora, magnetfälten tar ut varandra, och det drivs ingen ström mot trip-mek.
Men vid fel, säg att det går 1A i en fas men bara 0,970 A tillbaka i nollan.
Nu tar inte magnetfälten ut varandra, utan magnetfältet alstrat av strömmen i fasen är starkare, då kommer kärnan att magnetiseras med 50Hz AC, och det genereras en ström i lindningen till trip-mekanismen, som får JFB att trippa.
Jag börjar, JFB funktion i normalfallet, vid AC.
Vid felström, dvs skillnad mellan faser och nolla, så magnetiseras kärnan med skillnaden mellan strömmarna, och allt är alltså AC, växelström.
Och det driver en svag ström till mekanismen för trip.
Men sen då, varför slutar en JFB typ A fungera ifall det går mer än 6mA DC?
Jo, om det går DC genom kärnan, så blir den permanentmagnetiserad, dvs magnetfältet har en enda riktning, och när det blir tillräckligt hög DC-ström så blir magnetmaterialet mättat, dvs magnetfältet kan inte bli starkare, och då upphör funktionen såsom transformator, dvs kärnan/transformatorn kan inte längre driva någon ström till trip-mekanismen.
Går det säg 1mA DC så blir bara kärnan delvis uppmagnetiserad, ev AC felströmmar kan fortfarande transformeras och detekteras, men standarden för typ A säger att tillverkaren ska garantera detektion upp till 6mA felström. Och med DC över 6mA blir funktionen alltså ej garanterad och opåltlig, för att med allt högre ström till sist garanterat förlora funktion.
Jo, om det går DC genom kärnan, så blir den permanentmagnetiserad, dvs magnetfältet har en enda riktning, och när det blir tillräckligt hög DC-ström så blir magnetmaterialet mättat, dvs magnetfältet kan inte bli starkare, och då upphör funktionen såsom transformator, dvs kärnan/transformatorn kan inte längre driva någon ström till trip-mekanismen.
Går det säg 1mA DC så blir bara kärnan delvis uppmagnetiserad, ev AC felströmmar kan fortfarande transformeras och detekteras, men standarden för typ A säger att tillverkaren ska garantera detektion upp till 6mA felström. Och med DC över 6mA blir funktionen alltså ej garanterad och opåltlig, för att med allt högre ström till sist garanterat förlora funktion.
Och nu kommer min slutsats, eller kanske ...mer ... tanke ...
Om DC flyter mellan fas och nolla så tar magnetfälten ut varandra, dvs påverkar inte JFB något.
Samma om DC går i en fas och tillbaka i andra.
Så ska det bli något problem, så måste DC gå genom JFB i en fas ELLER i nolla, och tillbaka någon helt annan väg, dvs EJ genom JFB.
T.ex. gå tillbaka genom jord, eller marken, eller telefonledningar eller ...
Och DC-strömmen måste också naturligtvis bilda en galvaniskt sluten krets, dvs vara ihopkopplat överallt.
Och ju mer jag tänker på detta, så kan jag inte hitta något scenario där detta kan bli, utan att den andra anläggningen redan har något fel, som är så stort att deras JFB direkt löser så fort de tänder en glödlampa i huset.
Om DC flyter mellan fas och nolla så tar magnetfälten ut varandra, dvs påverkar inte JFB något.
Samma om DC går i en fas och tillbaka i andra.
Så ska det bli något problem, så måste DC gå genom JFB i en fas ELLER i nolla, och tillbaka någon helt annan väg, dvs EJ genom JFB.
T.ex. gå tillbaka genom jord, eller marken, eller telefonledningar eller ...
Och DC-strömmen måste också naturligtvis bilda en galvaniskt sluten krets, dvs vara ihopkopplat överallt.
Och ju mer jag tänker på detta, så kan jag inte hitta något scenario där detta kan bli, utan att den andra anläggningen redan har något fel, som är så stort att deras JFB direkt löser så fort de tänder en glödlampa i huset.
Det är ungefär min slutsats också. Det går att skapa en situation där ett jordfel i den egna anläggningen i kombination med likströmmar alstrade i andra anläggningar resulterar i en likström genom jordfelsbrytaren. Men de scenarion jag kan komma på verkar mycket osannolikt att de skulle råka uppstå av sig själva.Mikael_L skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Kärnkraftsolyckan i Harrisburg var inte heller sannolik. 
Det jag reagerar på i sammanhanget är de ohanterbara faktorerna:
- någon annans anläggning orsakar ”fel” i din egen anläggning
- det finns ingen möjlighet att kontrollera att felet har uppstått.
- det finns ingen möjlighet att kontrollera historisk om felet har uppstått tidigare.
Det vore intressant att se en provanläggning som styrker påståendet och i så fall en kontrollmekanism som kan visa historisk att problemet kommer och går.
Det jag reagerar på i sammanhanget är de ohanterbara faktorerna:
- någon annans anläggning orsakar ”fel” i din egen anläggning
- det finns ingen möjlighet att kontrollera att felet har uppstått.
- det finns ingen möjlighet att kontrollera historisk om felet har uppstått tidigare.
Det vore intressant att se en provanläggning som styrker påståendet och i så fall en kontrollmekanism som kan visa historisk att problemet kommer och går.
Jag har inte riktigt tid men det vore definitivt värt 300:- för köpa en JFB från Biltema/Jula och göra lite tester. Ingen annan som sitter på tillräcklig mät- och labbutrustning och tid över för att göra lite experiment så vi får se om det ligger någon sanning i det här eller inte?
Redigerat: