Jag tror att det du beskriver är det mest rimliga felfallet - jag har svårt att hitta något annat.

Jag skulle vilja förtydliga resonemangen något. I grannens hus (som matas med TN-C) är nollan referenspunkten. I grannens hus inträffar nu ett lågohmigt jordfel efter hens JFB mellan PE och N. De tre faserna men endast en del av N passerar nu hens JFB. Om medelvärdet av fasernas strömmar är skilt från noll så får vi en DC komponent genom hens JFB. Detta kan orsakas om medelvärdet av fasernas spänningar mätt mot PEN är skilt från noll, d v s vid snedbelastning av den typ du beskrivit.

Felfallet är ju inget som kommer med elbilar eller solceller utan har funnits så länge det funnits halvvågslikriktare eller helvågslikriktare där ena halvan är trasig. Dock blir påverkan förstås högre ju högre effekt det är fråga om. De engelska TV-apparaterna som någon nämnde var ju belysande (dock berodde det inte på kaskaden utan på att TV-apparaterna på 60-talet faktiskt var halvvågslikriktade).

En intressant följd av det beskrivna fallet är att det inte kan förhindras av en JFB typ B som är installerad vid felkällan (eller felkällorna).

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
När jag skrev mitt förra inlägg tänkte jag mig ett femledarsystem även mellan de två anläggningarna. På det viset kan laster i olika anläggningar skapa en likström i nollan och en därmed följande potentialskillnad mellan nolla och jord där dessa kommer in i anläggningen. Om det är ett fyrledarsystem kommer denna skillnad aldrig att finnas på matningen till centralen eftersom det är en och samma ledare för jord och nolla.

Om det är ett fyrledarsystem kan det på samma sätt bli en potentialskillnad mellan sann jord och PEN-ledare. Då räcker det inte med en lågohmig kontakt mellan nolla och jordledare. Det krävs en lågohmig kontakt mellan nolla och sann jord.

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Tack ” GK100” för upplysningen. Jag visste inte att Fredrik slutat vid Elsäkerhetsverket.
Fredrik borde kanske ändra i sin profilsida här på forumet.
Där är han fortfarande "Överinspektör på elsäkerhetsverket" såsom yrke.

Men det stämmer ju inte. Han är numera verksam i arbetsgivarorganisationen IN.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Mikael_L
Men nu Fredrik, nu är jag intresserade av hur du tänkte.

Här har du nu en rik mylla med teori och teorier som vi skapat åt dig i denna tråd.
Hur anser du att dessa DC-strömmar uppkommer, och fortplantar sig?

Du borde väl haft någon egen tanke då du skapade filmen?

• Gilla
Slugge och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alternativet till det sista är att det går via fasen, i transformatorkioskens kopplingspunkt, alt i något av elverkets skåp, först till grannen, sen tillbaka via PEN-ledaren till grannen, och slutligen i PEN-ledaren i anläggningen med problem.
Jag vet inte riktigt varför läckströmmen skulle välja dubbelt så lång väg för att sluta en galvanisk krets.
Nu har jag bara skummat igenom inläggen här, men skulle det vara andra förutsättningar om elservisen går i en slinga så att det är kortare kabelväg till grannens JFB än till transformatorn?

M Mikael 81 skrev:
Nu har jag bara skummat igenom inläggen här, men skulle det vara andra förutsättningar om elservisen går i en slinga så att det är kortare kabelväg till grannens JFB än till transformatorn?
Inte ovanligt att serviskabeln går från kabelskåp till hus och därifrån vidare till ett annat hus. Kan ligga ett helt knippe serviser på detta vis, än vanligare i andra länder.

M Mikael 81 skrev:
Det kan ha betydelse om man ser på denna bild där transformatorn kan finnas långt iväg till vänster, och en granne till höger.

För att grannen ska kunna påverka din JFB så krävs vagabonderande strömmar som via ett jordfel i den egna anläggningen (inringat i rött) letar sig igenom dess JFB. Det kan lösa JFBn även om strömmen är bruten till anläggningen.

Schematisk bild av en elektrisk anläggning med en JFB och ett markerat jordfel i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är om det kan ske utan detta jordfel, om grannen på något vis kan orsaka en felström genom JFBn, DC eller högfrekvent.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Frågan är om det kan ske utan detta jordfel, om grannen på något vis kan orsaka en felström genom JFBn, DC eller högfrekvent.
Frågan hänger i luften.

Och den som kom med denna sensationella upptäckt tiger som muren. :)

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Bra information!

Går det på något sätt att detektera och logga läckt likström i eller till anläggningen? Om nu majoriteten av elkonsumenter har jordfelsbrytare typ A, kanske en första åtgärd vore att undersöka förekomsten av läckage som kan påverka typ A-brytare. Typ en logger eller annan givare som kan visa historik.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Går det på något sätt att detektera och logga läckt likström i eller till anläggningen? Om nu majoriteten av elkonsumenter har jordfelsbrytare typ A, kanske en första åtgärd vore att undersöka förekomsten av läckage som kan påverka typ A-brytare. Typ en logger eller annan givare som kan visa historik.
Det går utmärkt att detektera läckt likström med en jordfelsbrytare typ B. Problemet är att den är ganska dyr. Och en utrustning som mäter upp och loggar läckströmmen är gissningsvis inte billigare.

Jag tycker liksom flera andra att @Fredrik Sjödin borde återkomma och förklara vilka felfall han tänker sig. Jag kommer bara på ett ganska långsökt felfall som skulle få en läckt likström att blockera en jordfelsbrytare i en annan anläggning än den där läckströmmen finns. Och då bara om det också finns ett fel i den blockerade anläggningen.

A Avemo skrev:
Det går utmärkt att detektera läckt likström med en jordfelsbrytare typ B. Problemet är att den är ganska dyr. Och en utrustning som mäter upp och loggar läckströmmen är gissningsvis inte billigare.

Jag tycker liksom flera andra att @Fredrik Sjödin borde återkomma och förklara vilka felfall han tänker sig. Jag kommer bara på ett ganska långsökt felfall som skulle få en läckt likström att blockera en jordfelsbrytare i en annan anläggning än den där läckströmmen finns. Och då bara om det också finns ett fel i den blockerade anläggningen.
Så en typ B-brytare slår ifrån istället för att bli ”blind” som en typ A-brytare. Jag fick uppfattningen att typ B hanterade läckt likström bättre, inte att den reagerar på den också. Låter annars som ett jobbigt läge i hemmen med ständigt bortkopplade matningar till alla förbrukare. :thinking:
Jag har själv 3st 3-fas ”huvud-JFB” och 5st PSA (värmepump, frysbox, kyl/frys, UPS och uteström) och funderar på hur detta skall hanteras när man står inför fullbordat faktum.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så en typ B-brytare slår ifrån istället för att bli ”blind” som en typ A-brytare. Jag fick uppfattningen att typ B hanterade läckt likström bättre, inte att den reagerar på den också. Låter annars som ett jobbigt läge i hemmen med ständigt bortkopplade matningar till alla förbrukare. :thinking:
Jag har själv 3st 3-fas ”huvud-JFB” och 5st PSA (värmepump, frysbox, kyl/frys, UPS och uteström) och funderar på hur detta skall hanteras när man står inför fullbordat faktum.
Det gör den men huvudtemat kring de här "problemen" måste vara att man helt enligt de standarder som finns ser till att den utrustning som kan ge upphovet också skyddar genom sin interna konstruktion och uppbyggnad. Dvs att omformare vid solel har de skydd som ska till så att de frånkopplas via ordinarie logik och som eventuellt också förses med yttre skydd tex rätt avpassad JFB. Samma med laddutrustnig företrädesvis de mer potenta typerna som potentiellt kan ge felfall i trådens tema. Dessa är oftast försedda med skydd och på samma sätt som vid solel kan/bör man som brukare då bygga på genom att inte mata dessa delar i serie med övrigt utan ta ut tidigt i sin anläggning dvs från mätarplatsen och som grädde på moset lägga till även där en avpassad JFB.

Du behöver säkert inte bekymra dig över det FUD som planterats i tråden, ev får vi avvakta någon sommar/höst-kampanj från tex IN. Vi har ju turen att en del medlemmar här verkar omvärldsbevaka organet "Elinstallatören" så ev blänkare får vi nog här på BH. I din andra fråga tidigare kring övervakning kan man tänka sig använda de enkla standardkomponenter som finns tillgängliga och används vid konstruktion av utrustningar som ska fylla tidigare nämnda normer.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Du kan sitta lugnt i båten med dina 8 JFBer. Om det skulle framkomma att elbilsladdare mm skulle sätta ett par miljoner typ-A-JFBer ur spel hemma hos folk så kommer tillverkarna och installatörer av laddare att få det hett om öronen, inte oskyldigt folk. Om laddaren riskerar ge DC-felströmmar som laddaren själv inte tar hand om så ska installationen av laddaren innehålla en JFB typ B. Så i praktiken, om folk följer reglerna, är detta inget problem. Frågan i tråden är av mer allmän karaktär...

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.