Att det kan bli fel är väl rätt uppenbart, frågan är ju sannolikheten.

Bilens batterier är jordade på minusidan. Om man nu leder tillbaka plussidan från batterierna via en av fasledarna till elcentralen så får man ett jordfel med likströmskomponent.

Frågan är då, som redan sagts, hur stor är sannolikheten? Och vad blir konsekvensen?

Iom att det är rätt mycket energi i ett batteri så kan nog konsekvensen ändå bli allvarlig. Så då är vi kvar med sannolikhetskalkylen...

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Bilens batterier är jordade på minusidan. Om man nu leder tillbaka plussidan från batterierna via en av fasledarna till elcentralen så får man ett jordfel med likströmskomponent.
Frågeställningen i tråden är väl snarare om ett "fel" som ger DC-ström genom JFB kan sprida sig så att även grannens JFB slutar fungera. Jag hävdar att det inte är möjligt. Om grannen har ett isolationsfel så kommer dennes JFB lösa ut pga AC-läckströmmar långt innan DC-strömmen blir ett problem.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser frågeställningen så; Kan förekomsten (spridning) av DC-strömmar i elnätet innebära att jordfelsbrytare kan riskera att blockeras, när jordfelsbrytaren, vid ett jordfel, skall lösa ut?

Redigerat:
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Bilens batterier är jordade på minusidan
Är dom det?
Eller är det bara nolla som har galvanisk kontakt?

pacman42 pacman42 skrev:
...Bilens batterier är jordade på minusidan...
Är elätets PE ansluten till bilens metall via laddaren menar du ?

Batterierna är typiskt galvaniskt separerade från bilens chassie. Optionellt även isolationsövervakade.

• Schematisk bild av isoleringsövervakning i en elbil med galvaniskt separerad AC-laddare ombord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är väl inte direkt omöjligt att bilens kaross är ansluten till skyddsjord via laddkabel, eller åtminstone ev kupevärmar-uttag. Känns nästan naturligt.

Men är batteriet till elmotorn anslutet till chassit? Det känns inte nödvändigt.

Den där IMD ser farlig ut... Kortsluter den batteriet? :surprised:

M MagHam skrev:
Är elätets PE ansluten till bilens metall via laddaren menar du ?
AC är jordad i karossen. Då jag har byggt en egen laddbox så har jag erfarenhet av detta... :cool:

Elektronikens jord är också ansluten till ACs jord.

Edit: En liten tankevurpa angående batterierna. Tänkte 12V batteriet, men det blev batterierna i allmänna ordalag. Det är dock stor risk att de kopplas till jord ändå, beroende på hur 12V laddas från driftsbatterierna. Även detta kräver ju galvanisk åtskillnad...

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl inte direkt omöjligt att bilens kaross är ansluten till skyddsjord via laddkabel, eller åtminstone ev kupevärmar-uttag. Känns nästan naturligt.

Men är batteriet till elmotorn anslutet till chassit? Det känns inte nödvändigt.
Nej det är nog så långt från omöjligt man kan tänka sig. Att PE är ansluten till karossen om man drar in nätmatning till inbyggda laddaren är så gott som säkert. Lika säkert i princip är inte framdrivningens batteripaket anslutet till karossen mer än via IMD i så fall.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Batterierna är typiskt galvaniskt separerade från bilens chassie. Optionellt även isolationsövervakade.
Riktigt bra principskiss du lagt in här. Det ger ännu mer fog för hur långsökt det är att få till fall i trådens tema.

• Gilla
ElJonas och 1 till
  • Laddar…
Om man antag att belastningen är två värmefläkt på 2300W vardera och dom går på 1/2 effekt via en diod, och båda belastar bara samma halvperiod med 10A.
Då sjunker spänningen, men i verkligheten är det nollan som också "höjer" sig från jordpotensialen med någon eller några volt. Det alstrar en DC-komponent som inte utjämnas i nästa negativa halvperiod.

Normalt är det inga problem då slumpen i ett lågspänningsområde gör att kontakten vänds 50/50 .

På 80-talet sysslade jag med stora reservkraft och vattenkraftverk och när dessa synkrongenerator och infasade mot elnätet fick man begränsa 3:e övertoner för att nollan inte skulle brinna upp. Om fasströmmen var normalt 100A symmetrisk last kunde det vara Nollströmmen vara 150A med 150 Hz =3:e övertoner.
Lösningen var en stor drossel i serie med nollan. Över drossel uppstår en spänning på några Volt 150 Hz

L Leif i Skåne skrev:
Det alstrar en DC-komponent som inte utjämnas i nästa negativa halvperiod.
Det är väl ändå i detta fall frågan om en pulserande DC-ström som därmed inte kan störa funktionen på en jordfelsbrytare typ A.

Kanske läge att TS skriver lite i sin tråd, verkar knepigt att komma in med detta och inte delta eller följa upp.

Nu var ju rubriken i frågeform så man kanske förväntas svara. Det kan jag göra då:
Ja för egen del har jag koll och rådighet över mina JFB inget som IN mfl behöver fundera över.

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är väl ändå i detta fall frågan om en pulserande DC-ström som därmed inte kan störa funktionen på en jordfelsbrytare typ A.
Järnkärnan i en JFB blir mättad och slutar att fungera.
Det är bara vid symmetrisk växelspänning vid en viss frekvens en transformator fungerar perfekt, sänker man frekvensen till noll =DC så är kärnan mättad och en lindning uppträder som en ren koppartråd och ingen effekt kommer ut på sekundär sidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.