3 637 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Har ni en trädgårsmästare?
Ja, exklusive moms 250 Skr på förra årets fakturor. Har ännu inte fått någon faktura från dem för innevarande år. Och noterar på fakturor från 2007, att kvalificerat skogsarbete går lös på ett par hundringar extra.
Redigerat:
Jag talar inte om röjning eller gallring, utan om fällning och aptering. Gubbarna verkar föredra att jobba två och två, och vilken minimivolym de kräver har aldrig varit någon aktuell fråga. Till "städning" och småträd är timpriset sannolikt lägre, men sådant brukar vi klara själva.
Man kan ge ungarna en lite slant för besväret, vilket jag antar inte blir redovisat för SKV? 
Man kan också timanställa dem, det är ju numera bara 16% arbetsgivaravgift för unga under 26. Då får man lite andra bekymmer, men säsongsbetonad timbaserad anställning är väl fortfarande relativt bekymmersfri för mig? 80:-/h plus 16% blir ju ändå under en hundring. Man slipper momsen, men missar ROT-avdraget, men kan få lägre timtaxa.
Sen gäller det att få den anställde att prestera under dessa timmar. Man kanske kunde öva på att chefa lite?
Man kan också timanställa dem, det är ju numera bara 16% arbetsgivaravgift för unga under 26. Då får man lite andra bekymmer, men säsongsbetonad timbaserad anställning är väl fortfarande relativt bekymmersfri för mig? 80:-/h plus 16% blir ju ändå under en hundring. Man slipper momsen, men missar ROT-avdraget, men kan få lägre timtaxa.
Sen gäller det att få den anställde att prestera under dessa timmar. Man kanske kunde öva på att chefa lite?
Nu har jag inte fått notan från Södra än, men jag tror de sa att manuell huggare (för mellanzonsfällning vid gallring i detta fall, han fcik röja några rågångar åt mig) gick på en 395:-/h. Sen vete f-n om han apterar eller om han fäller ut för skördaren.
Men om du betalar över 400:-/h, det känns dyrt?
Men om du betalar över 400:-/h, det känns dyrt?
Nej, det är inte dyrt. Priset beror på omständigheterna.
Men nu var det inte skogsarbete grundfrågan gällde, utan trädgårdsjobb. Jag konstaterar bara det faktum att FT:s entreprenörer gör lite av varje, och tillämpar olika taxa för olika jobb.
Men nu var det inte skogsarbete grundfrågan gällde, utan trädgårdsjobb. Jag konstaterar bara det faktum att FT:s entreprenörer gör lite av varje, och tillämpar olika taxa för olika jobb.
Klicka här för att svara