Har en lite större skogsfastighet och vill göra en plats för en "bränngrop"...alltså bara ett ställe på tomten där jag kan samla ris/löv/allmänt bråte för att elda upp.

Finns det några goda råd för en sådan? Typ min-avstånd till träd? Bör man gräva en lite större grop med grävmaskin?
Har nån någon erfarenhet?

Om du ska bränna något så varför göra det i en grop med dålig lufttillförsel och risk för rotbrand?
Har du skog är det annars bara att dumpa skräpet någonstans där det på sikt gör nytta.

• Gilla
joran och 1 till
  • Laddar…
Nä, vill jag elda ris torkar och brinner det bättre om jag lägger upp det på en sten eller stubbe så det kommer luft under och sol och vind på.

Z z_bumbi skrev:
Om du ska bränna något så varför göra det i en grop med dålig lufttillförsel och risk för rotbrand?
Har du skog är det annars bara att dumpa skräpet någonstans där det på sikt gör nytta.
Bryr mig knappast om dåligt lufttillförsel om syftet är bara att elda upp skiten för att slippa en enorm rishög.

Vad är risken med en rotbrand?

Ossian K Olsson
M Marcus_Carlsson skrev:
Bryr mig knappast om dåligt lufttillförsel om syftet är bara att elda upp skiten för att slippa en enorm rishög.

Om syftet är eld skulle jag ändå säga att luft faktiskt är något att bry sig om!

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
P
M Marcus_Carlsson skrev:
Skogsbrand!

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Har en lite större skogsfastighet och vill göra en plats för en "bränngrop"...alltså bara ett ställe på tomten där jag kan samla ris/löv/allmänt bråte för att elda upp.

Finns det några goda råd för en sådan? Typ min-avstånd till träd? Bör man gräva en lite större grop med grävmaskin?
Har nån någon erfarenhet?
Tror inte du får elda grönavfall längre. Gäller att lämna in till återvinning.

T Thomas_Blekinge skrev:
Tror inte du får elda grönavfall längre. Gäller att lämna in till återvinning.
Gäller det verkligen generellt, ts skriver att det är en större skogsfastighet?
Tveksamt att man vill få in till återvinning utifrån skogarna.
Men själv så lägger jag ut det i skogen så att det blir jord med tiden och det grövre körs i kvarn till flis för trädgården.

M Marcus_Carlsson skrev:

Aj...

De två svaren var inte lovande.

Om du verkligen vill elda upp löv, ris och "allmänt bråte" istället för att låta löv och ris återgå till skogen vilket både ger dig minst arbete och bäst långsiktigt värde för skogen bör du nog sikta på att anordna din"bränngrop" så långt bort från något brännbart som möjligt.

• Gilla
Tamak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.