Jag kan väldigt lite om hemautomation och är inte intresserad av något väldigt avancerat. Det jag vill göra är att placera ut en eller flera fukt-/temperaturgivare i sommarstugans grund och kunna läsa av dem på distans. Ett plus om man kan få data lagrad över tid och ett enkelt sätt att läsa av den i en app.
Det finns WiFi i stugan sedan i år. En router med ett datakort i som jag tänkte lämna kvar och på.
Ge mig tips på enklast möjliga lösning. Vad har jag för alternativ om jag vill ha en knippe givare som kan kopplas upp mot WiFi och läsas av på distans?

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag kan väldigt lite om hemautomation och är inte intresserad av något väldigt avancerat. Det jag vill göra är att placera ut en eller flera fukt-/temperaturgivare i sommarstugans grund och kunna läsa av dem på distans. Ett plus om man kan få data lagrad över tid och ett enkelt sätt att läsa av den i en app.
Det finns WiFi i stugan sedan i år. En router med ett datakort i som jag tänkte lämna kvar och på.
Ge mig tips på enklast möjliga lösning. Vad har jag för alternativ om jag vill ha en knippe givare som kan kopplas upp mot WiFi och läsas av på distans?
Enklast möjligt är troligen några IKEAs TIMMERFLOTTE fukt-/temperaturgivare och en DIRIGERA kontroller. Då kan man avläsa aktuella och gamla lagrade värden med IKEAs app på distans.

Redigerat:
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Nackdelen med Ikea Home är att det saknas möjlighet att exportera data. Plus att de timmerflotte jag har ibland tappar kontakten med hubben.
Nackdelen med timmerflotte är att den enbart mäter plusgrader, 0-40 grader.

En Tapo H200 hub och några T310 sensorer är mer tillförlitliga, och det går att exportera data från sensorerna. Som även fungerar i minusgrader.
Med detta upplägg kan du även lägga till kameror om det önskemålet uppstår.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Att de tappar kontakten är inget jag har råkat ut för. Annat än när batterierna är slut förstås, men de rapporterar batteristatus så det är lätt att undvika.

TS angav inget krav på export. Och ville undvika komplicerade smarta hem lösningar. Men det går att exportera om man vill. Såväl Tapo som IKEA går att bygga ut med fler produkter. Det är såklart bra. Och man kan ha både Tapo och IKEA samtidigt om man vill. Tapo är absolut värt att kolla upp oxo.

Men nu var kravet "enklast möjliga lösning". Då tycker jag IKEA är ganska överlägset i och med att deras produkter är designade just för att vara väldigt enkla för "vanligt folk" att använda, samt att man kan få support i närmaste IKES varuhus.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jag kör en väderstation från Netatmo i krypgrunden. Basstationen som drivs av transformator

https://www.kjell.com/se/produkter/...rc53k_ax49sH9bWEguGjf8K50bUosrVxoCRSkQAvD_BwE

Har generation 1 och vet inte skillnaden med gen 2.

IMG_6875.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser datan ut och den har sparat all data sedan jag köpte den 2017 gratis.

Jag har haft billiga givare från Aqara också men blev less på att batterierna laddade ut hela tiden.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag inser att jag glömde att speca att lösningen måste fungera i minusgrader eftersom stugan kallställs varje vinter och temperaturen så kan krypa ned mot -30. Så IKEA fungerar inte. Jag kan inte heller få med el på ett enkelt sätt, så även Netatmo går bort. Det är synd. Jag hade gärna sluppit batterierna.
Tapo- och Shelly-lösningarna verkar ju vara billigast och Telldus något dyrare. Jag får utvärdera dem vidare. Jag har TP-link mesh i huset och det fungerar bra, ett plus där för Tapo, samtidigt som Shelly verkar smart eftersom man slipper en dedikerad hubb.

Vad handlar det om för stuga? Nå gammalt? Har du haft fuktproblem förut? Min poäng är mest den att nuförtiden är folk livrädda för allting......ett hus kan ha stått i hundra år utan problem men blir det nå mätningar som visar förhöjda värden nu så går larmet typ.........

S Stefan1972 skrev:
Vad handlar det om för stuga? Nå gammalt? Har du haft fuktproblem förut? Min poäng är mest den att nuförtiden är folk livrädda för allting......ett hus kan ha stått i hundra år utan problem men blir det nå mätningar som visar förhöjda värden nu så går larmet typ.........
Timmerstuga från gissningsvis sent 1800-tal, två våningar, panel på utsidan. Ny trossbotten och nya golv på bottenvåningen efter fuktskada på 1990-talet. Marken är fukthållande sandjord, fantastisk att odla på men sämre för trossbotten. Ingen plast på marken i grunden. Delar av trossbotten från 1990-talet (oljehärdad masonit och lösull) ligger på marken i grunden på grund av fuktbelastningen. Jag har varit nere och städat bort det som går och konstaterat att flera av golvåsarna är påverkade av fukten. I nuläget mäter jag fukt med en enkel termometer och fuktgivare jag hade liggande och jag hade ibland upp mot 90% RF i grunden. Nu har jag byggt in fler ventiler och lagt plast där jag kommit åt och fått ner RF till mellan 70% och 85% beroende på vinden ute. När det blåser går RF ned, så det är helt klart markfukt. Nu vill jag kunna långtidsmäta RF för att se dels hur belastningen ser ut över året, dels om mina åtgärder har effekt.

Detta används två stugor jag frekventerar. Har inte installerat själv, eller är särskilt insatt i alla funktioner, men han som har stugorna är nöjd med övervakning av just krupgrund m.m.
https://www.ontechcontrol.com/

Själv använder jag ett annat system, men det har bara en lokal logger.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Det blev två Tapo 310 plus en H200 i enlighet med rekommendationen från @Pjosk75 . De var lätta att rigga upp och signalen går fram bra.

Ett intressant och glädjande resultat är att det verkar som om den gamla givaren (en billig från Amazon) visade en för hög RF om ca 10 procentenheter. När vi kom visade den gamla mätaren 88% medan den nya ligger runt 78%. Fortfarande för högt, men ändå ett fall framåt.
Screenshot_20260724-155601.Tapo.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.