S
H hempularen skrev:
Att den skulle kunna ersätta en högtryckstvätt skall man nog ta med en stor nypa salt. Ett munstycke kan aldrig höja trycket. Däremot så kan nog ett bra munstycke få ut en vattenstråle med högre tryck än ett dåligt munstycke.
D dankje skrev:
Det var en bild på genomskärning där vattenstrålen trycks ihop och komprimeras 2 ggr. Tänker att det gör ju ett vanligt vatten munstycke också. Att reklamen fanns på byggahus lurade mig lite. Reklam som Reklam..
Z zwennebanan skrev:
Det enda den gör är att koncentrerar strålen, slangens tryck ut går ju inte att öka
Tänker tillbaka på mina fysiklektioner, eller var det ämnet energi....
Matematiskt... tror jag minns formeln fortfarande (otroligt) Men nej det gjorde jag inte på stående fot. 🙄

Någon kanske kan slänga in formeln för tryck/flödeshastighet- kontra ändrad rördiameter

Hempularen säger emot sig själv i mening 2/3.

Det finns lågtrycksprutor, mellantrycksprutor, samt högtryckssprutor. Jag har samtliga (inköpta nyss). Man bör analysera själva uppfinningen, samt marknadsföringen som två skilda ärenden. Marknadsföringen är bedräglig och fel, men själva sprutan kan vara ett "bra" munstycke.

Jag skulle aldrig använda en högtryckspruta på en altan.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S styren skrev:
Tänker tillbaka på mina fysiklektioner, eller var det ämnet energi....
Matematiskt... tror jag minns formeln fortfarande (otroligt) Men nej det gjorde jag inte på stående fot. 🙄

Någon kanske kan slänga in formeln för tryck/flödeshastighet- kontra ändrad rördiameter

Hempularen säger emot sig själv i mening 2/3.

Det finns lågtrycksprutor, mellantrycksprutor, samt högtryckssprutor. Jag har samtliga (inköpta nyss). Man bör analysera själva uppfinningen, samt marknadsföringen som två skilda ärenden. Marknadsföringen är bedräglig och fel, men själva sprutan kan vara ett "bra" munstycke.

Jag skulle aldrig använda en högtryckspruta på en altan.
Bernoullis ekvation är det nog du tänker på:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Givetvis bluff!
Sen skulle ett munstycke kunna öka trycket om man lät en stor del av vattnet driva någon slags "pump" - och att den lilla mängd vatten som inte gör det är den som passerar pumpen. Men då blir den både bli otymplig och ha väldigt lite vatten i högtrycksstrålen.

S
L Lovan83 skrev:
Bernoullis ekvation är det nog du tänker på:

[länk]
Perfekt! Visar hur komplicerat detta är. 👍
(ang. hempularens enkla rader. Läst dom fram och tillbaka. Han har säkert rätt där)

Tänkte också på dessa gamla pionärer https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_mining
(samma fenomen?)

I
Skönt att det finns Ad blocker.

P Pysslarn skrev:
Bara nyfiken, när det dyker upp sådana här annonser som uppenbart är bedrägliga, klagar/påpekar ni detta till Google då?

//Ronnie
Du kan även själv anmäla.
Om Google bryr sig är dock mindre troligt.
Money money money money money, hhaaahahahahah

• Haha
Krilleman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.