103 436 läst ·
191 svar
103k läst
191 svar
Har någon fått leverans från Sunroof under 2022?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Ok!
Känns lite udda att skruva paneler i trä men det är nog bara jag som är konservativ.
Känns lite udda att skruva paneler i trä men det är nog bara jag som är konservativ.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
ända brandfarliga vore väl om temperaturen blev så varm att trät antände. Jag har svårt att se det som ett problem. Det finns väl inga delar där glasen ligger helt fritt? Då kan jag absolut se en risk. Men det låter väldigt långsökt...
Tegeltak och plåttak ligger ju på träreglar/läkt!M Målarenfixar skrev:Solpaneler skruvade i träreglar ovanpå ett papptak.
Själv underkände Eon installation utanpå ett singeltak. Brukar det inte vara stålreglar ovanpå ett tak med pannor eller plåt?
Jag tänker på riskerna med fukt i reglar, men framförallt på värmeutveckling och eventuell brandrisk?
Vad säger expertisen här om det?
Det skulle vara intressant om det fanns en brandskyddsexpert på forumet som kan ge sin syn utifrån brandskyddet på olika installationslösningar rent generellt.
Det är alltså ramlösa paneler, endast ca 4 mm tjocka(2 mm glas på ömse sida om solcells-wafersarna)? Det har framgått hur tätningen mellan panelerna görs i vertikal ledd. Det gör genom att panelrna vilar på EPDM-gummi ca 2 mm och gummit limmas på vertikala träreglar 45x45. Vertikal alu-lister skruvas i reglarna och trycker ner panelerna mot EPDM-gummit. Tydligen inte en enda lång vertikal alu-list utan flera korta som överlappar varandra.
Men hur görs tätningen mellan panelrna i horisontell ledd?
Kommer det in litet vatten mellan panelrna och hamnar på underlagspappen är det nog inte hela världen, då det kan väl rinna neråt längs takpappen obehindrat och ut vid takfoten. Det är ju motsvarande om det läcker in vatten mellan betongpannor på ett betongpannetak, där inläckt vatten rinner längs underlagspappen och ut vid takfoten.
Kommer det in litet vatten mellan panelrna och hamnar på underlagspappen är det nog inte hela världen, då det kan väl rinna neråt längs takpappen obehindrat och ut vid takfoten. Det är ju motsvarande om det läcker in vatten mellan betongpannor på ett betongpannetak, där inläckt vatten rinner längs underlagspappen och ut vid takfoten.
Redigerat:
Alltså solpaneler sänker ju temperaturen i materialet de sitter på då de omvandlar solenergin till elektrisk ström. En svart takplåt blir alltså mycket varmare än en svart solpanel, så med din logik skulle vi inte få använda svarta detaljer på trä. Hur går det ihop menar du?V vessen skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
flög poängen så högt över huvudet på dig? Elcentraler får inte monteras på trä utan bakomliggande brandskydd (lev ofta med kapslingen) inte för att centralen går så varm att den kan antända trät i normalsdrift givetvis…NICHOLAS J skrev:
men som det ser ut i dagsläget verkar solpaneler orsaka betydligt mer mögel än bränder iallafall
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
De läggs omlott med en EPDM tätning mellan. Där av korta skenor som lock och inte en hel, lång.A Arnodt skrev:Det är alltså ramlösa paneler, endast ca 4 mm tjocka(2 mm glas på ömse sida om solcells-wafersarna)? Det har framgått hur tätningen mellan panelerna görs i vertikal ledd. Det gör genom att panelrna vilar på EPDM-gummi ca 2 mm och gummit limmas på vertikala träreglar 45x45. Vertikal alu-lister skruvas i reglarna och trycker ner panelerna mot EPDM-gummit. Tydligen inte en enda lång vertikal alu-list utan flera korta som överlappar varandra.
B backstromj skrev:
Håller just nu på att upphandla ett tak från Sunroof, och är väldigt tveksam till deras faktureringsmodell.B backstromj skrev:
"Faktura 1, 15% av totalbeloppet brutto skickas vid beställning. Faktura 2, 35% av totalbeloppet brutto skickas efter rivning, förberedelse och vid ett tätttak (underlagspapp monterad och egenkontroll garanti 30 år utförd). Vid nyttjande av ROT så regleras arbetskostnad som avser totalbeloppet av faktura ett och två. Faktura 3, 35% av totalbeloppet brutto skickas före påbörjad installation för beställning av material. Faktura 4, 15% av totalbeloppet brutto skickas när växelriktare är monterad."
Jag är van med att man lägger en handpenning sedan betalar man hela fakturan när jobbet är klart. känns som de har problem med likviditet och därmed är jag inte så sugen på att skicka in 15% till dom.
@Edit du skriver att du valde en annan firma vad jag vet finns det ingen annan som levererar de paneler som Sunroof installerar så vad valde du i stället?
Nej ingen jag bevakar, dock har jag kollat tråden i https://www.byggahus.se/forum/threa...rerade-solpaneler.393051/page-14#post-4923727 mycket matnyttigt där.M mortimer skrev:
Vi fick vårt tak klart i början av 2022, helt inkopplat och klart i mars. 8 MWh producerade hittills, och jag kan säga att återbetalningsplanen ser helt klart kortare ut just nu.
Jag tror vi hann precis innan det brakade för dem, jag har försökt i över 6 månader att få ett vettigt förslag på en batterilösning, men inget svar på mail, påminnelser eller påminnelser på påminnelser, sedan kontaktade jag en chef och då fick jag till sist en offert som inte stämde...
Så verkar som att de har stora problem med att leverera det de lovar, men jag är åtminstone väldigt nöjd med taket nu när det är uppe.
Jag tror vi hann precis innan det brakade för dem, jag har försökt i över 6 månader att få ett vettigt förslag på en batterilösning, men inget svar på mail, påminnelser eller påminnelser på påminnelser, sedan kontaktade jag en chef och då fick jag till sist en offert som inte stämde...
Så verkar som att de har stora problem med att leverera det de lovar, men jag är åtminstone väldigt nöjd med taket nu när det är uppe.
Hur lång tid tog det från det att du betalade faktura 1 tills de började med jobbet?O Oberon skrev:Vi fick vårt tak klart i början av 2022, helt inkopplat och klart i mars. 8 MWh producerade hittills, och jag kan säga att återbetalningsplanen ser helt klart kortare ut just nu.