Ingridmaria1234
Såhär står det på Lysekils kommuns hemsida. https://www.lysekil.se/bygga-bo-och-miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/campinganlaggningar.html Hopps det kan vara till hjälp. Sedan vill jag understryka att anställda på en bygglovsenhet följer lagar och regler och kan inte bara bestämma för att de känner för det. Den här synen på kommunanställda som råder på byggahus är extremt tråkig och även outbildad. Anställda på en bygglovsenhet ser till att människor i Sverige följer lagen, det är deras arbetsuppgift och det finns inget egensyfte. Den här attityden som råder i samhället kring kommunanställda och den bristfälliga respekten gör att ännu färre vill jobba inom kommun och att kompetens tappas, vilket medför en sämre behandling av våra ärenden på lång sikt. Tänk gärna på det.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
S soundfox skrev:
Vad är problemet egentligen???
Det är ju PRIVAT mark som ägaren helt å hållet själv bestämmer sina ”lokala” regler förutsatt att inte kommunens regler överskrids

Villa ägaren ha max 3m, gilla läget eller flytta till en annan camping
Har du inte förstått frågan?
Har kommunen rätt att köra över campingägaren?

Claes Sörmland
Här finns en en campingpolicy från Tanums kommun. (Kan enbart uppstå i kommunal byråkrati!)

https://www.google.com/url?sa=t&rct...ngpolicy.pdf&usg=AOvVaw0ug4MzrRxH8wRyPsVR7lAI

Detta dokument förklarar en del av det kommunala tankesättet kring frågan.

Några smakprov:

"2. Syfte
Syftet med campingpolicyn är att vara ett stöd i utvecklingen av campingplatser så
att utrymme lämnas för både fast och rörlig camping samt att tillgängligheten för
allmänheten till attraktiva naturområden säkerställs. Det är också av stor vikt att
lika regler tillämpas för samtliga campingplatser och att dessa regler sprids till
övriga kommuner, främst längs Bohuskusten."

"5.3 Campingtomt
Campingtomter är den enhet som campingplatsen hyr ut till den enskilde
camparen. Inom en campingplats är det ej möjligt att hävda en hemfridszon. Ett
minimimått på ca 100 m² kan motiveras med storleken på dagens husvagnar, men
det är möjligt med mindre tomter för t ex tältcamping. Campingtomternas storlek
redovisas i samband med bygglovet för campingplatsen."

"Plan- och bygglagen klassificerar en husvagn som stått på samma ställe under
längre tid än en normal semesterperiod om 3-4 veckor som en byggnad och
därmed bygglovpliktig."

Ingridmaria1234 Ingridmaria1234 skrev:
Såhär står det på Lysekils kommuns hemsida. [länk] Hopps det kan vara till hjälp. Sedan vill jag understryka att anställda på en bygglovsenhet följer lagar och regler och kan inte bara bestämma för att de känner för det. Den här synen på kommunanställda som råder på byggahus är extremt tråkig och även outbildad. Anställda på en bygglovsenhet ser till att människor i Sverige följer lagen, det är deras arbetsuppgift och det finns inget egensyfte. Den här attityden som råder i samhället kring kommunanställda och den bristfälliga respekten gör att ännu färre vill jobba inom kommun och att kompetens tappas, vilket medför en sämre behandling av våra ärenden på lång sikt. Tänk gärna på det.
Bra skrivet och tack för länken.
Det är en vacker tanke, om än naiv, att det inte finns något ”egensyfte” men jag vet flera fall där det tyvärr är det. Känner någon ”rätt” person så går det mesta igenom och så ”löser” man det lite vid sidan av. Det är därför jag letar efter lagstöd för det som kommunen hävdar så det inte bllir något fel.

En tanke: Du skriver campingägaren, men är det densamme som fastighetsägaren? Det är ju inte ovanligt att en camping ligger på kommunal mark och arrenderas av den som sköter campingen. Skulle det nu vara läget så kan ju kommunen, utan att behöva ta stöd i lag eller förordning (annat än som fastighetsägare), neka en campinggäst att bygga en uteplats oavsett om uteplatsen i sig skulle vara bygglovspliktig eller ej.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M mickeostrom skrev:
En tanke: Du skriver campingägaren, men är det densamme som fastighetsägaren? Det är ju inte ovanligt att en camping ligger på kommunal mark och arrenderas av den som sköter campingen. Skulle det nu vara läget så kan ju kommunen, utan att behöva ta stöd i lag eller förordning (annat än som fastighetsägare), neka en campinggäst att bygga en uteplats oavsett om uteplatsen i sig skulle vara bygglovspliktig eller ej.
Campingägaren äger fastigheten.

Ingridmaria1234
Jag förstår vad du menar, men i det här fallet handlade det inte om att känna rätt person utan om att kommunen ställer vissa krav (varav de första jag snarare uppfattar huvudsakligen berör att känna politiker än professionella tjänstemän). Visar det sig att dessa krav är felaktigt ställda (vilket de givetvis kan vara ibland) så handlar det inte i 99 fall av 100 att kommunbyråkrater kände för det, utan för att det är en felaktig tolkning av lagstiftning. Om allmänheten då upplyser bygglovenheten om det felaktiga eller om beslutet blir överprövat, så kommer professionella kommunanställda att ta till sig informationen och tacka för hjälpen. Jag tycker således att frågan är helt rätt ställd, jag tycker dock att vissa av svaren är lite tveksamma. Jag har uppfattat att just campingplatser är svåra att hantera och att lagstiftning och förarbeten i många fall inte ger så mycket vägledning eller stöd, vilket kan medföra att kommuner tvingas tolka på egen hand och att det därmed blir rörigt. Att dessa beslut/krav kanske ej heller överprövas, medför ännu mindre stöd till tolkning av lagstiftning. Men observera att jag inte är en bygglovsexpert...

Som jag kan förstå det efter att läst denna tråd är att trädäck är bygglovspliktigt eftersom att det inte uppfyller åtminstone en kriterier (bygge vid en/tvåplanshus). Sen att kommunen är ”snäll” att inte neka all form av byggnation av trall är väl bara att tacka för.

Det lär väl ligga någon form av ”anmälan” eller liknande till grund för att dom börjat titta på detta och jag tror fler och fler campingar kommer få detta ”problem”.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att kommunerna numera är skyldiga att "utdöma" vite för saker och ting såsom svartbygge, mm? Att de inte längre kan låta saker och ting bero med lagen på sin sida?

Det finns ju flera olika sorters "boende" som under många år halkat lite mellan stolarna. Långliggare på camping är ett exempel på folk som bor halva året i boende som knappast klarat av de byggregler som finns för boende. Ett annat är koloniområde där folk istället för ett redskapsskjul på kolonilotten där man odlar sina grönsaker (som det var tänkt från början) bygger stora sommarhus eller året-runt-boende. Likadant här utan många av de krav som vanliga boende tvingas rätta sig efter med allt vad det innebär( elnät, V/A, sophämtning, fastighetsskatter osv osv).

Kanske är så att kommunerna numera tvingas ta tag i såna här frågor? Att har man gett tillstånd till en "camping" så får den inte användas som "sommarstugeområde", likaså om man gett tillstånd för ett "koloniområde" får man inte låta det fungera som "trailer-park-året-runt-boende".

• Gilla
Pangkakan och 1 till
  • Laddar…
Hej alla.
Många skriver att det och det är bygglovspliktigt och det är säkert rätt.
Men detta gäller en campingplats som, förutsätter jag, har de bygglov som krävs för sin verksamhet.
Frågan avsåg om kommunen har rätt att reglera måtten på altaner mm.

t_ehrngren t_ehrngren skrev:
Hej alla.
Många skriver att det och det är bygglovspliktigt och det är säkert rätt.
Men detta gäller en campingplats som, förutsätter jag, har de bygglov som krävs för sin verksamhet.
Frågan avsåg om kommunen har rätt att reglera måtten på altaner mm.
Tror du då att campingen har sökt bygglov för X antal altaner åt deras gäster eller förstår jag dig fel?

Ett bygglov gäller väl som jag vet under en viss tid, bygget måste färdigställas inom en viss tid för att slutbesked skall utfärdas.

J jockelw skrev:
Tror du då att campingen har sökt bygglov för X antal altaner åt deras gäster eller förstår jag dig fel?

Ett bygglov gäller väl som jag vet under en viss tid, bygget måste färdigställas inom en viss tid för att slutbesked skall utfärdas.
Jag vet inte vad campingen har för bygglov, men eftersom de funnits sedan 60-talet så har de troligen de bygglov som krävs för sin verksamhet.
Skälet till att jag startade tråden var att få svar från någon insatt i ämnet om kommunen har rätt att sätta mått på altaner inom en privat camping utanför detaljplanerat område. Med insatt i ämnet tänkte jag på tex en byggnadsinspektör på någon kommun, advokat inom fastighetsrätt eller liknande. Jag har fått många svar men hittills verkar det mest vara killgissningar.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Bra att myndigheter lägger sig i ibland innan det går över styr.

Känner till en camping (bara permanenta) där man slutat med förtält, man har trädäck med uterum som går att docka med husvagnen.
En campinggäst har själv sagt, att om kommunen skulle dyka upp, blir det nog otrevligt. Ägaren säger samma sak, jag blundar, så får vi ta problemet när det kommer.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ett bygglov gäller för det man söker för. Campingen har där med inte sökt bygglov för altaner. Det existerade inte i deras värld då på 60-talet att man skulle ha altan vid vagnen, de ansökte därmed om XX antal platser med el, servicebyggnader och kanske kiosk/restaurang. Alltså krävs nytt bygglov för altanerna. Kommunen har uppdaterat planen/områdesbestämmelserna med en möjlighet att bygga en begränsad altan vid platserna. Man har därmed tillåtit en byggnation, man har inte tagit bort en möjlighet. Alla altaner är svartbyggen vilket förklarar att de äldre än 10 år får stå kvar. Allt som byggs varaktigt kräver bygglov och man ska inte tänka på det som en altan för det är i lagstiftningen kopplat till hus. För permanent byggnation behövs bygglov, ett bra exempel är ju konstverket Nimis som uppförts utan bygglov mot områdesbestämelserna. Det är klart att kommunen har rätt att ingripa mot svartbyggen.

• Gilla
Pangkakan
  • Laddar…
L Lane skrev:
Ett bygglov gäller för det man söker för. Campingen har där med inte sökt bygglov för altaner. Det existerade inte i deras värld då på 60-talet att man skulle ha altan vid vagnen, de ansökte därmed om XX antal platser med el, servicebyggnader och kanske kiosk/restaurang. Alltså krävs nytt bygglov för altanerna. Kommunen har uppdaterat planen/områdesbestämmelserna med en möjlighet att bygga en begränsad altan vid platserna. Man har därmed tillåtit en byggnation, man har inte tagit bort en möjlighet. Alla altaner är svartbyggen vilket förklarar att de äldre än 10 år får stå kvar. Allt som byggs varaktigt kräver bygglov och man ska inte tänka på det som en altan för det är i lagstiftningen kopplat till hus. För permanent byggnation behövs bygglov, ett bra exempel är ju konstverket Nimis som uppförts utan bygglov mot områdesbestämelserna. Det är klart att kommunen har rätt att ingripa mot svartbyggen.
Hur kan du veta vad campingen har för bygglov?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.