Jag kan förstå att kommunen vill reglera hur det byggs. Långliggarcamping är ju lite en avart av camping och i sin mest extrema form en sorts fritidshus. Det hade kanske varit bra om det fanns mer anvisningar från Boverket, och kanske två klasser av camping. En som endast tillåter uppställda tält och husvagnar/bilar, och en som tillåter tillbyggnader av mer permanent karaktär. För den andra klassen kan man ju ställa högre krav och vara restriktiv vad gäller placering nära vatten t.ex.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
För [långliggarcamping] kan man ju ställa högre krav och vara restriktiv vad gäller placering nära vatten t.ex.
Varför då?

Stör de? Skräpar de ner? Stör de varandra och blir regelmässigt oregerliga och slåss? Blir det en socialt och miljömässigt dålig miljö som vi inte vill att folk i allmänhet och barn i synnerhet ska vistas i?

Och löses något av det genom att förbjuda rabatter och altaner bredare än 3,0 m?

Jag frågar på fullt allvar och med ärligt uppsåt. Jag misstänker nämligen att svaret på frågorna huvudsakligen blir nej, och då förstår jag inte varför det borde regleras.
 
  • Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Där jag har sett permanenta placeringar så har det var varit välskött, rätt dyra husvagnar och fin-fina uteplatser.
Inredning, belysning.. växter mm.

Tror det ger campingar en stabil inkomst, oavsett väder så har de xx antal procent i beläggning. Restauranggäster, stamissar i baren och de småshoppar i lilla butiken.

Annars kanske 1-2 kalla somrar tar kål på verksamheten....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför då?

Stör de? Skräpar de ner? Stör de varandra och blir regelmässigt oregerliga och slåss? Blir det en socialt och miljömässigt dålig miljö som vi inte vill att folk i allmänhet och barn i synnerhet ska vistas i?

Och löses något av det genom att förbjuda rabatter och altaner bredare än 3,0 m?

Jag frågar på fullt allvar och med ärligt uppsåt. Jag misstänker nämligen att svaret på frågorna huvudsakligen blir nej, och då förstår jag inte varför det borde regleras.
De ligger ju i en gråzon planmässigt när det gäller strandskydd t.ex. Som nämnts i tråden säljs ju attraktiva campingplatser med tillhörande vagn/bil. I förlängningen kan det skapa en grå fastighetsmarknad i strandnära lägen.
Existerande campingplatser har nog oftast fått bygglov och strandskyddsdispenser för rätt så länge sedan baserat på andra premisser, dvs att gästerna slår upp sitt tält eller husvagn och försvinner efter några dagar. Inte att de bygger upp en sommarstuga på hjul med "tomt".
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
t_ehrngren t_ehrngren skrev:
Jag har redan tittat på vad Boverket skriver och kan, precis som du, inte se att det står något detaljerat, därav min ursprungliga fråga om kommunen kan ställa specifika krav på altanbredd, planteringar och marksten på en befintlig campingplats.
Beträffande mått på altaner så ändrades Plan och Bygglagen så att under vissa förutsättningar (varav mått är en) så är inte altaner längre bygglovspliktiga. Så kommunen citerar endast gällande lagstiftning vad gäller altaner.
 
Olsin Olsin skrev:
Beträffande mått på altaner så ändrades Plan och Bygglagen så att under vissa förutsättningar (varav mått är en) så är inte altaner längre bygglovspliktiga. Så kommunen citerar endast gällande lagstiftning vad gäller altaner.
Nu pratar vi inte om villor.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Så klart dom kan om det är detaljplanelagt område
Så klart dom inte kan även om det är detaljplanerat område. Markstenar eller lösa trallfyrkanter som man bygger en uteplats med finns det inga som helst regler för, detaljplan eller ej. Det är ingen byggnation och därmed har kommunen inget att säga till om.
 
S Saxdaling skrev:
Så klart dom inte kan även om det är detaljplanerat område. Markstenar eller lösa trallfyrkanter som man bygger en uteplats med finns det inga som helst regler för, detaljplan eller ej. Det är ingen byggnation och därmed har kommunen inget att säga till om.
Nu brukar det inte vara lösa trallfyrkanter som kommunen har invändningar mot. Jag vet ganska väl hur det ser ut på en camping, även sådana som bebos av många säsongare. Det är allt annat än lösa trallfyrkanter som utgör dom byggnationerna.....
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vad är problemet egentligen???
Det är ju PRIVAT mark som ägaren helt å hållet själv bestämmer sina ”lokala” regler förutsatt att inte kommunens regler överskrids

Villa ägaren ha max 3m, gilla läget eller flytta till en annan camping



t_ehrngren t_ehrngren skrev:
Har en Kommuns Byggnadsförvaltning rätt att bestämma hur stor altan som en campinggäst får bygga på en camping mm? Campingen har existerat sedan 60-talet och är privatägd. Enligt ägaren till campingen har kommunen ställt krav på att altan max får vara 3 m bred och lika lång som vagnen. Vidare ställs krav på att inte anlägga rabatter, inte lägga marksten mm mm.

Hoppas att någon kunnig på området kan svara på detta.
="t_ehrngren, post: 3359408, member: 33750"]Har en Kommuns Byggnadsförvaltning rätt att bestämma hur stor altan som en campinggäst får bygga på en camping mm? Campingen har existerat sedan 60-talet och är privatägd. Enligt ägaren till campingen har kommunen ställt krav på att altan max får vara 3 m bred och lika lång som vagnen. Vidare ställs krav på att inte anlägga rabatter, inte lägga marksten mm mm.

Hoppas att någon kunnig på området kan svara på detta.[/QUOTE]
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Nu är jag ingen expert i frågan.
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
https://www.seko.se/siteassets/pdf-seko.se/bransch-vag-och-ban/dokument-old/brandsaker-camping.pdf
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tim Lilja Tim Lilja skrev:
Nu är jag ingen expert i frågan.
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
[länk]
Ja detta är inget nytt. Snarare underligt att det blir en diskussion av det. På vissa campingar är det rena vildavästern
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Finns egentligen inga regler!!
MSB har gått ut med Rekommendationer hur man ska stå!!
En stor skillnad på det å regler



Tim Lilja Tim Lilja skrev:
Nu är jag ingen expert i frågan.
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
[länk]
 
Det är inte campingägaren som vill ha max 3 m, det är kommunen.
Campingägaren tycker att kommunen tramsar sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tim Lilja Tim Lilja skrev:
Nu är jag ingen expert i frågan.
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
[länk]
Bra länk och klokt resonerat. Men det är som det står bara rekommendationer, och det förklarar inte heller varför tio år gamla överstora altaner skulle tillåtas. Inte heller känner vi ju till hur tätt TS och grannarnas vagnar står.

Så som sagt, värdefull input, men TS måste nog komma med mer input för att vi ska veta om förklaringen håller.
 
S soundfox skrev:
Finns egentligen inga regler!!
MSB har gått ut med Rekommendationer hur man ska stå!!
En stor skillnad på det å regler
Tim Lilja Tim Lilja skrev:
Nu är jag ingen expert i frågan.
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
[länk]
MSB, och räddningstjänsten, har måttet 4 m fritt.
Precis de reglerna har campingägaren, dvs altanen kan vara så bred att måttet 4 meter fritt hålles till grannen, men kommunen vill begränsa altan till max 3 m bred oavsett.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.