37 028 läst ·
83 svar
37k läst
83 svar
Har kommunen rätt? (altan camping)
Jag kan förstå att kommunen vill reglera hur det byggs. Långliggarcamping är ju lite en avart av camping och i sin mest extrema form en sorts fritidshus. Det hade kanske varit bra om det fanns mer anvisningar från Boverket, och kanske två klasser av camping. En som endast tillåter uppställda tält och husvagnar/bilar, och en som tillåter tillbyggnader av mer permanent karaktär. För den andra klassen kan man ju ställa högre krav och vara restriktiv vad gäller placering nära vatten t.ex.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 223 inlägg
Varför då?K kindvall skrev:
Stör de? Skräpar de ner? Stör de varandra och blir regelmässigt oregerliga och slåss? Blir det en socialt och miljömässigt dålig miljö som vi inte vill att folk i allmänhet och barn i synnerhet ska vistas i?
Och löses något av det genom att förbjuda rabatter och altaner bredare än 3,0 m?
Jag frågar på fullt allvar och med ärligt uppsåt. Jag misstänker nämligen att svaret på frågorna huvudsakligen blir nej, och då förstår jag inte varför det borde regleras.
Där jag har sett permanenta placeringar så har det var varit välskött, rätt dyra husvagnar och fin-fina uteplatser.
Inredning, belysning.. växter mm.
Tror det ger campingar en stabil inkomst, oavsett väder så har de xx antal procent i beläggning. Restauranggäster, stamissar i baren och de småshoppar i lilla butiken.
Annars kanske 1-2 kalla somrar tar kål på verksamheten....
Inredning, belysning.. växter mm.
Tror det ger campingar en stabil inkomst, oavsett väder så har de xx antal procent i beläggning. Restauranggäster, stamissar i baren och de småshoppar i lilla butiken.
Annars kanske 1-2 kalla somrar tar kål på verksamheten....
De ligger ju i en gråzon planmässigt när det gäller strandskydd t.ex. Som nämnts i tråden säljs ju attraktiva campingplatser med tillhörande vagn/bil. I förlängningen kan det skapa en grå fastighetsmarknad i strandnära lägen.Nötegårdsgubben skrev:
Varför då?
Stör de? Skräpar de ner? Stör de varandra och blir regelmässigt oregerliga och slåss? Blir det en socialt och miljömässigt dålig miljö som vi inte vill att folk i allmänhet och barn i synnerhet ska vistas i?
Och löses något av det genom att förbjuda rabatter och altaner bredare än 3,0 m?
Jag frågar på fullt allvar och med ärligt uppsåt. Jag misstänker nämligen att svaret på frågorna huvudsakligen blir nej, och då förstår jag inte varför det borde regleras.
Existerande campingplatser har nog oftast fått bygglov och strandskyddsdispenser för rätt så länge sedan baserat på andra premisser, dvs att gästerna slår upp sitt tält eller husvagn och försvinner efter några dagar. Inte att de bygger upp en sommarstuga på hjul med "tomt".
Beträffande mått på altaner så ändrades Plan och Bygglagen så att under vissa förutsättningar (varav mått är en) så är inte altaner längre bygglovspliktiga. Så kommunen citerar endast gällande lagstiftning vad gäller altaner.t_ehrngren skrev:
Så klart dom inte kan även om det är detaljplanerat område. Markstenar eller lösa trallfyrkanter som man bygger en uteplats med finns det inga som helst regler för, detaljplan eller ej. Det är ingen byggnation och därmed har kommunen inget att säga till om.GoC skrev:
Nu brukar det inte vara lösa trallfyrkanter som kommunen har invändningar mot. Jag vet ganska väl hur det ser ut på en camping, även sådana som bebos av många säsongare. Det är allt annat än lösa trallfyrkanter som utgör dom byggnationerna.....S Saxdaling skrev:
Vad är problemet egentligen???
Det är ju PRIVAT mark som ägaren helt å hållet själv bestämmer sina ”lokala” regler förutsatt att inte kommunens regler överskrids
Villa ägaren ha max 3m, gilla läget eller flytta till en annan camping
Hoppas att någon kunnig på området kan svara på detta.[/QUOTE]
Det är ju PRIVAT mark som ägaren helt å hållet själv bestämmer sina ”lokala” regler förutsatt att inte kommunens regler överskrids
Villa ägaren ha max 3m, gilla läget eller flytta till en annan camping
="t_ehrngren, post: 3359408, member: 33750"]Har en Kommuns Byggnadsförvaltning rätt att bestämma hur stor altan som en campinggäst får bygga på en camping mm? Campingen har existerat sedan 60-talet och är privatägd. Enligt ägaren till campingen har kommunen ställt krav på att altan max får vara 3 m bred och lika lång som vagnen. Vidare ställs krav på att inte anlägga rabatter, inte lägga marksten mm mm.t_ehrngren skrev:
Har en Kommuns Byggnadsförvaltning rätt att bestämma hur stor altan som en campinggäst får bygga på en camping mm? Campingen har existerat sedan 60-talet och är privatägd. Enligt ägaren till campingen har kommunen ställt krav på att altan max får vara 3 m bred och lika lång som vagnen. Vidare ställs krav på att inte anlägga rabatter, inte lägga marksten mm mm.
Hoppas att någon kunnig på området kan svara på detta.
Hoppas att någon kunnig på området kan svara på detta.[/QUOTE]
Nu är jag ingen expert i frågan.
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
https://www.seko.se/siteassets/pdf-seko.se/bransch-vag-och-ban/dokument-old/brandsaker-camping.pdf
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
https://www.seko.se/siteassets/pdf-seko.se/bransch-vag-och-ban/dokument-old/brandsaker-camping.pdf
Ja detta är inget nytt. Snarare underligt att det blir en diskussion av det. På vissa campingar är det rena vildavästernTim Lilja skrev:
Nu är jag ingen expert i frågan.
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
[länk]
Finns egentligen inga regler!!
MSB har gått ut med Rekommendationer hur man ska stå!!
En stor skillnad på det å regler
MSB har gått ut med Rekommendationer hur man ska stå!!
En stor skillnad på det å regler
Tim Lilja skrev:
Nu är jag ingen expert i frågan.
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
[länk]
Det är inte campingägaren som vill ha max 3 m, det är kommunen.
Campingägaren tycker att kommunen tramsar sig.
Campingägaren tycker att kommunen tramsar sig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 223 inlägg
Bra länk och klokt resonerat. Men det är som det står bara rekommendationer, och det förklarar inte heller varför tio år gamla överstora altaner skulle tillåtas. Inte heller känner vi ju till hur tätt TS och grannarnas vagnar står.Tim Lilja skrev:
Nu är jag ingen expert i frågan.
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
[länk]
Så som sagt, värdefull input, men TS måste nog komma med mer input för att vi ska veta om förklaringen håller.
S soundfox skrev:
MSB, och räddningstjänsten, har måttet 4 m fritt.Tim Lilja skrev:
Nu är jag ingen expert i frågan.
Men kan det ha att göra med att MSB rekommenderar alla campingar att hålla vissa minimiavstånd mellan vagnar.
Om man bygger altan större än tre meter så kommer den för nära nästa husvagn. Räddningstjänsten ska kunna dra ut en vagn som brinner utan att något är i vägen. Därför ska man inte ha altanen för långt fram så den täcker draganordningen.
[länk]
Precis de reglerna har campingägaren, dvs altanen kan vara så bred att måttet 4 meter fritt hålles till grannen, men kommunen vill begränsa altan till max 3 m bred oavsett.