37 028 läst ·
83 svar
37k läst
83 svar
Har kommunen rätt? (altan camping)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Jag skulle tro att kommunen har rätt att reglera frågan. Varför de kommit fram till just de mått de gjort är väl inte lika lätt att veta, men tänker man sig en husvagn med förtält hamnar man väl på typ de måtten, så att det ”alltid varit så” ska nog inte underskattas som förklaring.
Hur mycket avviker det ni vill göra från det kommunen hävdar att ni får göra? Jag är förvisso ingen vän av kommunal detaljreglering, men det vore ändå intressant att få grepp om vad de försöker stävja.
Hur mycket avviker det ni vill göra från det kommunen hävdar att ni får göra? Jag är förvisso ingen vän av kommunal detaljreglering, men det vore ändå intressant att få grepp om vad de försöker stävja.
Det hela kokar ned till om trädäcket är en altan i lagens mening eller inte. Följer den marken nära är den inte en altan och inte bygglovspliktig. Når den en viss höjd över marken så är den bygglovspliktig. Var den gränsen dras måste bestämmas i domstol men vissa kommuner använder en definierad höjd över marken för att bedöma om det är en bygglovspliktig altan eller inte, t ex 50 cm.
Med tanke på att dessa trädäck står kvar permanent så uppnår de i alla fall det kriteriet för att vara bygglovspliktigt. Att de teoretiskt kan plockas ned eller inte är väl förankrade i marken har ingen betydelse för bedömningen om lovpliktighet.
Jag gissar att kommunen av pragmatiska skäl har satt en viss största storlek på trädäcken och meddelat campingägaren att de inte kommer att titta på dem i bygglovshänseende utan fokusera på de större trädäcken. Men inkommer en anmälan så måste kommunen även titta på de mindre trädäcken och bedöma om de är bygglovspliktiga altaner.
Med tanke på att dessa trädäck står kvar permanent så uppnår de i alla fall det kriteriet för att vara bygglovspliktigt. Att de teoretiskt kan plockas ned eller inte är väl förankrade i marken har ingen betydelse för bedömningen om lovpliktighet.
Jag gissar att kommunen av pragmatiska skäl har satt en viss största storlek på trädäcken och meddelat campingägaren att de inte kommer att titta på dem i bygglovshänseende utan fokusera på de större trädäcken. Men inkommer en anmälan så måste kommunen även titta på de mindre trädäcken och bedöma om de är bygglovspliktiga altaner.
3,6 m.Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle tro att kommunen har rätt att reglera frågan. Varför de kommit fram till just de mått de gjort är väl inte lika lätt att veta, men tänker man sig en husvagn med förtält hamnar man väl på typ de måtten, så att det ”alltid varit så” ska nog inte underskattas som förklaring.
Hur mycket avviker det ni vill göra från det kommunen hävdar att ni får göra? Jag är förvisso ingen vän av kommunal detaljreglering, men det vore ändå intressant att få grepp om vad de försöker stävja.
Enligt kommunen så måste tydligen de som har större altaner än 3 m bygga om, om de inte är äldre än 10 år. Vad kommunen vinner på det kan man ju fråga sig. Campingägaren tycker att kommunen tramsar sig och har själv inga problem med varesig altaner > 3 m, gångar av stenplattor eller planteringar. Campingens regler har alltid varit att altaner och vagnar inte får fast förankras i marken, bara stå på befintlig mark och detta har inte kommunen eller någon annan haft något problem med under åren. Nu plötsligt låter det annat. Det verkar som om vissa personer inom kommunen håller på att jävlas med campingägaren, det har varit så med olika saker tidigare bl a en badbrygga.
Claes Sörmland skrev:
Det hela kokar ned till om trädäcket är en altan i lagens mening eller inte. Följer den marken nära är den inte en altan och inte bygglovspliktig. Når den en viss höjd över marken så är den bygglovspliktig. Var den gränsen dras måste bestämmas i domstol men vissa kommuner använder en definierad höjd över marken för att bedöma om det är en bygglovspliktig altan eller inte, t ex 50 cm.
Med tanke på att dessa trädäck står kvar permanent så uppnår de i alla fall det kriteriet för att vara bygglovspliktigt. Att de teoretiskt kan plockas ned eller inte är väl förankrade i marken har ingen betydelse för bedömningen om lovpliktighet.
Jag gissar att kommunen av pragmatiska skäl har satt en viss största storlek på trädäcken och meddelat campingägaren att de inte kommer att titta på dem i bygglovshänseende utan fokusera på de större trädäcken. Men inkommer en anmälan så måste kommunen även titta på de mindre trädäcken och bedöma om de är bygglovspliktiga altaner.
Så här står det på kommunens hemsida:
"Från och med den 1 juli 2019 är också altaner upp till en höjd av 1,8 meter över underliggande mark undantagna från bygglovsplikt, om de uppfyller följande kriterier:
- De måste byggas vid ett en- eller tvåbostadshus, eller vid ett till sådant hus tillhörande komplementbostadshus.
- De får högst sträcka sig 3,6 meter ut från fasaden på huset.
- De får inte utan berörda grannars medgivande placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Medgivande till närmare placering vid tomtgräns mot allmän plats får inte ges."
Min altan är ca 0,9 m över mark vid ena kortsidan och 1,3 m vid den andra.
1/ Jag har inte en- eller tvåbostadshus, har villavagn. Frågan är om den kan räknas som "en- eller tvåbostadshus" i detta fallet.
2/ Min är 3,6 meter.
3/ Det är 4,7 meter till grannen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Din husvagn räknas inte som bostadshus.
Du kan iofs söka bygglov för att bygga på annans mark. Enligt min erfarenhet så prövar kommunen överhuvudtaget inte om markägaren vill att det byggs på hans mark.
Du kan iofs söka bygglov för att bygga på annans mark. Enligt min erfarenhet så prövar kommunen överhuvudtaget inte om markägaren vill att det byggs på hans mark.
Håhå...Marcus_L skrev:
Har sett det som vanligast att "gäster" vars platser är permanenta och som inreder sin plats med lite allt möjligt, altan förstås. Förtält, men sedan också buskar, staket runt en gräsplätt. Grusad parkering osv....
Har inte sett en enda permanent som bygger upp/ned sina platser. Allt står framme året om...
Nu finns det säkert permanenta hyresgäster som till synes verkar vara tillfälliga, har "bara" förtält och lite annat enkelt som man verkligen kan ta ned/upp....
I Plan- och bygglagen definieras en byggnad som en varaktig konstruktion av tak eller av tak och väggar som är varaktigt placerad på marken, helt eller delvis under marken eller på en viss plats i vatten. Den är konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.t_ehrngren skrev:
En villavagn är normalt sett inte varaktigt placerad på marken (då krävs bl a bygglov), så du får inte bygga någon bygglovsbefriad altan vid den enligt ovanstående definitioner.
Det går för övrigt bra att ansöka om bygglov på någon annans fastighet, men det är en annan diskussion.
Hej alla.
Frågan är inte om att min vagn är en ”en- eller tvåbostadshus”, det vet jag och de flesta andra här att den inte är.
Frågan var om en kommun i efterhand kan ställa krav på ett visst mått på altaner, rabatter, stenplattor mm. Avseende bygglov så utgår jag från att campingen har de bygglov som behövs för deras verksamhet, som bla omfattar uppställning av hus- och villavagnar med förtält, altaner mm.
Frågan är inte om att min vagn är en ”en- eller tvåbostadshus”, det vet jag och de flesta andra här att den inte är.
Frågan var om en kommun i efterhand kan ställa krav på ett visst mått på altaner, rabatter, stenplattor mm. Avseende bygglov så utgår jag från att campingen har de bygglov som behövs för deras verksamhet, som bla omfattar uppställning av hus- och villavagnar med förtält, altaner mm.
