F Fuktskadad09 skrev:
De 2 jägare jag haft kontakt med har givit mig alternativen köra bort grävlingarna när dom "sitter i finkan" eller skjuta dom med grytpistolen när dom är i buren.
Jag valde grytpistol.
Grävisarna var under ladugården, under en mindre stuga och dessutom grävde dem av avgränsningslinan för robotklipparen.
Sedan är det en invasiv art som inte funnits på dom breddgraderna mer än 15-20 år även om Naturvårdsverket inte klassat in det som invasiv art men Naturvårdsverket ser väl inte på den lokala faunan.
Dem har en förmåga att röra sig långa sträckor och har bra doftsinne så dom hittar nog hem.
Sedan kom det nya grävlingar på besök och bodde in sig under ladugården och grävde av avgränsningskabeln igen.
Ser du 1 finns det 10 till som du inte ser eller hur nu talessättet om vilda djur går .
Det är ingen invasiv art den har funnits i Sverige så länge Sverige har funnits .
Jag har jagat extremt mycket grävling i min ungdom , jag och ett par kompisar snittade på 130 grävlingar om året under en 10 års period. Under alla former av byggnader måste man ta bort dom för de gör mycket skada .

• Gilla
ErOg
  • Laddar…
C callebergh skrev:
Jag har ochså grävling på tomten och har sett den några gånger i skymningen.

Men jag har dessutom vildsvin, dem har jag inte sett röken av förutom i form av massakrerad gräsmatta och handgranatsliknade skitkorvar. Det ena utesluter inte det andra, menar jag, men det är såklart fullt möjligt att din grävling är av den flitigare sorten.🙂 Skadorna är rätt snarlika. Grisarna är alltid flera och brukar böka upp större ytor och mer noggrant än en ensam grävling.

Vildsvin är dock mycket skyggare än grävlingen. Bor du inte i direkt anslutning till skog i någon form är det nog ändå mer sannolikt att du har rätt i att misstänka grävling, och isåfall, verkar det, en mycket flitigt sådan.😏
Köp angeldon såna man har när man isfiskar gädda, köp modellen med 6mm plåtollonskott spänn upp dem 20 cm ovan backe. Så smäller det när vildsvinen försöker gå in på tomte då blir de rädda och springer iväg , det brukar vara ett par veckor mellan försöken men betydligt mindre arbete att kolla till angeldonen än att rätta till gräsmatta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H Hasse2188 skrev:
Det är ingen invasiv art den har funnits i Sverige så länge Sverige har funnits .
Jag har jagat extremt mycket grävling i min ungdom , jag och ett par kompisar snittade på 130 grävlingar om året under en 10 års period. Under alla former av byggnader måste man ta bort dom för de gör mycket skada .
Nu syftade jag lokalt invasiv i jämnhöjd med Umeå.
Du hade för bråttom när du läste.
Söderöver har arten säkert funnits länge.

H Hasse2188 skrev:
Köp angeldon såna man har när man isfiskar gädda, köp modellen med 6mm plåtollonskott spänn upp dem 20 cm ovan backe. Så smäller det när vildsvinen försöker gå in på tomte då blir de rädda och springer iväg , det brukar vara ett par veckor mellan försöken men betydligt mindre arbete att kolla till angeldonen än att rätta till gräsmatta.
😀 Exakt så har jag löst det sedan ganska lång tid och det funkar, bara man kommer ihåg att ladda om. Har kört slut på två burkar ammo hittils.

galento
K Karldanaxel skrev:
Det där ser väl mer ut som grisarbete?
Det är det flera som trott men det har varit grävling , har fångats på kamera.
Vi hade fälla ute i mars , april ifjol och fångade 4 stycken så det får vi nog
göra i år också. Ser spår i snön i skogen att de är ute nu också.

Det kanske inte är så mycket för dom att äta tidigt på året så de är lättare
att få i fällan.

galento galento skrev:
Det är det flera som trott men det har varit grävling , har fångats på kamera.
Vi hade fälla ute i mars , april ifjol och fångade 4 stycken så det får vi nog
göra i år också. Ser spår i snön i skogen att de är ute nu också.

Det kanske inte är så mycket för dom att äta tidigt på året så de är lättare
att få i fällan.
Lite halvrutten fisk/kött i fällan ger ett bra doftspår men risken är ju att andra djur också tycker att det är en god doft att följa så man kan ju få släppa ut en katt eller räv också innan man fått det man vill ha.

galento
Ja katter har varit i fällan också men släpps ju ut , även räv om det skulle ske.
Vi testat en massa olika saker , mackor med fikonmarmelad gillas också.
Grävlingarna får gärna vara i skogen men gillar inte böket i gräsmattorna.
Här är det kattmat , honung och småfisk som serveras.

Två tallrikar med kattmat, honung och små fiskar placerade på ett metallgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.