Nissens Nissens skrev:
Man måste ha skottlossningstillstånd inom detaljplanerat område, och det är polisen, inte kommunen som utfärdar det.

Var beredd på att polisen är oerhört restriktiv med sådana tillstånd.
Så är det, men har aldrig hört om en kommun som inte har vad som kallas kommunjägare. De är utsedda av kommunen att hantera vilt inom detaljplanerade områden, de har tillstånd från polis att skjuta.

Känner flera personer med just sådana uppdrag.

• Gilla
ErOg
  • Laddar…
A annolsson55 skrev:
Elstängsel hjälper inte hos mig vildsvin 👍 men grävlingen smiter under eller över 😡
Det där var ju lite otydligt. Hjälper inte elstängsel mot vildsvin menar du?
Kommer behöva uppa mitt Vildsvinsgame då de blivit kaxigare verkar det.
A annolsson55 skrev:
Förlåt otydligheten
Hjälper mot vildsvin👍
Hjälper INTE mot grävling
Tack för det, då skall det inhandlas stängsel.

Nissens Nissens skrev:
Du har verkligen ingen koll…
Boan har koll
https://www.naturvardsverket.se/amn...skydd/rad-om-vilda-djur/gravling-under-huset/
I min kommun är det någon/några i de lokala jaktlagen som har behörighet för skyddsjakt med fälla och avlivning av det som fångas i fällan.
Men jag vet inte om skador på gräsmattan kvalificerar för skyddsjakt.
I mitt fall var det grävning under ladugården och risk för att ladugården börjar sätta sig om tunnelsystemet blir för stort.

Nissens Nissens skrev:
Det tror jag inte på helt enkelt. Ingen kommun tar ansvar för vilda djur. Och i den mån åtgärder behöver göras så krävs det betydligt större olägenhet än vad grävlingar normalt ger.

Vildsvin är betydligt ”jobbigare”, men försök hitta en kommun som tar krafttag mot dom… det finns helt enkelt inte.

Jägare har jakt som hobby, det är inget arbete.

Vadå behövs? Du menar att man skall skjuta ihjäl ett föräldradjur så att ungarna svälter ihjäl i boet?

Det är direkta olagligheter du håller på med. Vilda djur får inte transporteras levande enligt svensk lag.

Det finns jakttidtabell.
Du får väl tro vad du vill. Nu är det så ,här! Eftersom jag har grävling på tomten och haft det några år, så jag vet! Har samma krångel varje år!
För att göra rätt, kontaktar jag kommunen! Som har ansvaret, men inga resurser. Får fixa det på egen hand,varje år!
Sen kan säkert vildsvin vara värre, men inte här än, i större omfattning!

P
bultpistol / slaktmask som alla slakterier använder är inte tillståndpliktigt eller licenspliktigt..

så fälla grävlingen i godkänd fälla och bultpistol för avlivning.

så vet jag flera som gör här och hävdar att det är lagligt utan jaktlicens och tillstånd från polis osv och inga tillstånd behövs för jakt i tätbebyggt område.. död grävling får du transportera. rätta gärna om det är fel och bifoga källa inge "jag tror"

• Gilla
789
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Kortare sträckor är ju en bedömningsfråga liksom bogsering på motorväg som får ske till närmaste avfart.
Sätter du ofta ut grävlingsgällor på motorväg?

A
krillek krillek skrev:
Sätter du ofta ut grävlingsgällor på motorväg?
Läs det jag skrev ett par gånger till, sakta, sakta....

• Gilla
ErOg
  • Laddar…
J Juanito skrev:
Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
Ställ ut en grävlingsfälla och sedan kör du grävlingen långt bort - ut med den i skogen. Finns sådana att låna på de flesta orter.

A Abies koreana skrev:
Nej, grävlingen är ett naturligt inslag i vår natur och det är inget kommunen ansvarar för.
En trädgård är inte ”natur”…

A Abies koreana skrev:
Nej, grävlingen är ett naturligt inslag i vår natur och det är inget kommunen ansvarar för.
En trädgård är inte ”natur”…
Guzzi Guzzi skrev:
Jag blir bara så himla nyfiken och måste fråga. Helt ärligt och uppriktigt: Hur i hela sjuhelsika friden kunde du få för dig att kommunen hade med djurlivet att göra?

(En kompis som jobbar på tekniska på kommunen suckar bara när sådant här kom på tal med "jaja, nittiotalisterna ringer in och vill att kommunen ska komma och ta bort myrorna som kommer krypande ur skogen" med motiveringen att "det är ju era myror".)
Nästan alla kommuner har kommunjägare som tar hand om sådant som inte vanliga jägare får göra.

P polaris78 skrev:
bultpistol / slaktmask som alla slakterier använder är inte tillståndpliktigt eller licenspliktigt..

så fälla grävlingen i godkänd fälla och bultpistol för avlivning.

så vet jag flera som gör här och hävdar att det är lagligt utan jaktlicens och tillstånd från polis osv och inga tillstånd behövs för jakt i tätbebyggt område.. död grävling får du transportera. rätta gärna om det är fel och bifoga källa inge "jag tror"
Bultpistol/slaktmask är nog det dummaste jag hört nämnas gällande avlivning av ett vilt djur i en fälla.

• Gilla
NAGAL
  • Laddar…
E ErOg skrev:
Nästan alla kommuner har kommunjägare som tar hand om sådant som inte vanliga jägare får göra
Äntligen! Var jag har letat!
Kvarterets legister förstör varje kväll nu på sommarhalvåret.
Räcker det med att ange kvarter för en behövlig avskjutning eller krävs det någon form av motiv och exakt plats?

B
J Juanito skrev:
Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
Hittade denna text på nätet:

Fånga, flytta eller skjuta? Så får grävlingen i villakvarteret hanteras​

UPPDATERAD 2 DECEMBER 2020PUBLICERAD 2 DECEMBER 2020
Den som fått in en grävling under huset och trots diverse knep inte lyckats mota iväg den, gör bäst i att ringa kommunens stadsjägare. Det råder Lars Björk, jaktvårdskonsulent i Västmanland.
– De har kunskap och vana att hantera vilda djur, säger han.
Att det kan vara knivigt att få bort en grävling som börjat boa under huset har bland andra Matts Englund i Västerås fått erfara.
Grävlingen som flyttat in under deras hus, och som även tros hålla till under grannens vedbod, har inte låtit sig störas av vare sig stenar i vägen eller trasor indränkta i parfym.
Och enligt Lars Björk är det inte det enklaste att mota bort en grävling när den vant sig så pass vid människor och deras dofter att den till och med valt att flytta in.
– Alla kommuner har stadsjägare knutna till sig. De kan hjälpa en mot en kostnad, lite olika beroende på vilka insatser som krävs och hur många fällor som används. De har också tillstånd att lossa skott i planlagt område, säger han.
_______
En privat erfarenhet hade min bror som upptäckte att en grävlingfamilj flyttat in under hans hus. Efter att ha försökt på flera sätt, tog han till en lite speciell ”metod”:

Min bror ställde in en högtalare under husgrunden när grävlingen var ute. När grävlingen kom ”hem” för att vila, drog brorsan på musik i högtalaren. Grävlingen med familj, drog iväg med en väldig fart och kom aldrig tillbaka. Kanske hade grävlingarna en annan musiksmak än min bror….

Efter de dragit iväg, tätade brorsan alla hål och ingångar till husgrunden och grävlingarna har aldrig synts till efter detta musikevent 😉
❤️❤️❤️❤️

J Juanito skrev:
Tack för synpunkter.
juanito
Vi har grävlingar hos oss också. Jättetråkigt när de gör hål i gräsmattan och i rabatterna. Jag läste ett tips på nätet, att grävlingar inte gillar mänsklig urin, så jag testade. Tömde barnens pottor i häcken runt tomten. Efter det har jag inte fått grävlingsbesök.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.